Inlägg från: Anonym (Fel) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fel)

Uppsagd pga vab

Anonym (Faq) skrev 2017-12-30 23:40:03 följande:

Naiv? Det är inget personligt, det är business. Och en opålitlig/oberäknelig anställd är dåligt för business. Det finns visst de som sätter sitt arbete före allt annat. Tänk om en neurolog skulle gå hem mitt i en pågående operation för att junior har fått lite feber på förskolan?

Det som är bra för företaget är bra för den anställda.

Ang grov summa, det var allmänt talat.

En läkare. Eller annan sjukvårdspersonal vabbar. Så där har du fel. Arbetar själv på sjukhus som operationssköterska och det händer att även vi inom operationssjukvården vabbar. Vi har kollektivavtal som tillåter detta tillsammans med lag och en enhetschef som ansvarar för bemanningen även vid vab. Även våra barn kommer före jobbet.
  • Anonym (Fel)

Jag har fått vabba på kort varsel och inte blivit av med provanställning eller fått någon som helst kommentar. Och jag är som sagt operationssköterksa. Det är inte direkt som att det finns gott om oss överallt. Det är något som min enhetschef är ansvarig för, att om något i personalen, vare sig läkare/kirurg, sjuksköterska eller undersköterska blir sjuk eller måste vabba fixar en ersättare gör denna. Det är aldrig fel att vabba för sitt barn, företaget och företagets bemanning - eller i mitt fall sjukhuset och dess bemanning är enhetscheferna ansvar. Att vabba är något de flesta behöver göra någon gång i sitt liv, vilket man som chef måste räkna med. Det är inte direkt som att ts chef aldrig har hört talas om att vabb förekommer eller sjukskrivning, dödsfall eller annan orsak som gör att en anställd kan behövs gå hem för dagen.

• Anonym (Fel)
    Anonym (Faq) skrev 2017-12-31 17:36:05 följande:

Så du har packat upp och gått hem precis innan eller under en inplanerad operation? Du har vart med om att en kirurg under pågående op fått meddelande att dennes barn har fått feber i skolan, och kirurgen har valt att avsluta mitt i och gått hem, även om det handlar om öppnad bröstkorg för tex bypass och det finns inga andra kunniga kirurger att få tag på för tillfället? Så de har fått sy ihop bröstkorgen på patienten och denne får prova lyckan igen en annan dag? Det har jag väldigt svårt att tro på.

Som du skriver själv, om operationssköterskor är få men behövda så kan du nog få vabba lite hur du vill. Och om sjukhuspersonal själva blir sjuka, speciellt inom kirurgi, så får de väl inte jobba? Landstinget är ju lite annorlunda än privatägda företag när det gäller ett vinstdrivande intresse. Och som du skriver, de har enhetschefer som ansvarar för ett helt nätverk av bemanning där du som anställd kan bli inkallad även utanför din planerade arbetstid, med kort varsel. Vilket ni är medvetna om då ni tar jobben.

För det första så jobbar aldrig en kirurg ensam. För det andra skulle hela sjukvården falla om allt hängde på en ensam kirurg som aldrig skulle kunna gå hem om något hände. För det tredje så är livet för de som arbetar oregelbundna tider inom sjukvården mer komplexa pga att man arbetar alla dygnets timmar, och därav krävs en chef som klarar av bemanning alla dygnets timmar. Det är aldrig den anställdes fel att ett företag eller en avdelning faller samman då en enskild individ måste vabba. Det finns som sagt en enhetschef som har hand om bemanningen och ansvarar för att fixa sådana luckor. För det tredje så vabbar man oftast inte veckovis utan med mellanrum. Och ja det förekommer att en kirurg har fått vabba, men som sagt man arbetar i team och får försöka lösa den luckan och prioritera arbetet. Ts i detta fallet är ensamstående varannan vecka, ts chef vet vad vabb är och vet att detta kan förekomma även när chefen är borta. Det är därför chefens ansvar anser jag, att se till att företaget fungerar när hen är borta, att om något oväntat händer, att ts blir sjuk, dödsfall i familjen, ts måste vabba, ts omkommer i en olycka, ja vad som helst så finns det en back up plan. Påstår du att denna chef har gjort rätt som lämnat företaget med sådana förutsättningar? Jag tycker det låter som en dålig chef som är oansvarig i sin roll med bemanningsansvar. Lätt att peka finger på en anställd, men det är oftast ledningen eller chefen som skapar förutsättningar på ett företag. Ts hade i detta fall inte tillräckligt bra förutsättningar, när hon även ringer chefen och inte får svar, att kunna göra annat än hon gjorde. Du kanske hade skött ditt företag annorlunda och haft en bra struktur där anställda tillåts vabba, dö eller vad som helst. Men jag tycker knappast denna chefen har gjort det.
  • Anonym (Fel)
    Anonym (Luleå) skrev 2017-12-31 17:53:46 följande:

Du kan inte se skillnaden mellan att på ett korrekt sätt avsluta sin nuvarande arbetsuppgift eller ordna avlösning (själv eller via överordnad), meddela att man måste vabba och sen lämna arbetet och återkomma så snart man kan och att som i TS fall ha åtagit sig att, trots medvetenhet om att man står utan backup både hemma och på jobbet, sköta jobbet på egen hand, och vid första tillfället då allt inte går som smort packa ihop och gå för dagen utan att ens vidarekoppla telefonen hon hade ansvar för?

Jag tycker självklart att man som förälder har rätt att vabba, men man har liksom inte rätt att bara släppa allt annat direkt för att dagis ringer och vill att man hämtar. Kan man inte komma ifrån direkt så har dagispersonelen faktisk ansvar för att ta hand om barnet tills man kan komma dit, även om det tar en stund.

Jag tycker TS agerade fel gentemot arbetsgivaren och tog ett felaktigt beslut kring bästa sätt att lösa situationen och jag förstår att man valt att arbetsbefria henne under kvarvarande avtalstid för att man helt enkelt inte vill ha såna personer anställda.

Jag har själv kollegor som tar rent ut sagt dumma beslut och lutar sig tillbaka på sina rättigheter och sätter oss och företaget i skiten för allt från en skråma (i förra veckan vabbade en kollega efter förmiddagsfikat för att hennes dotter inte velat delta på gympan för att hon hade ont i snippan. Visade sig att flickan hade en finne i ljumsken. Kollegan återkom inte den dagen, och hade bara meddelat Vab till en annan kollega) till snoriga telningar. Samma kollega kommer för tionde året i rad inte få ens en tiondel så mycket som mig i årsbonus och såklart inte förstå varför. Ofta lyckas man fånga arbetsskygga idioter under en provanställning men inte alltid.

Just kollegan i fråga blev dum i huvudet först i samband med att hon blev förälder och numera kan vi inte schemalägga henne på något alls för att hon är totalt opålitlig. Förhoppningen är att hon så småningom ska ta sitt pick och pack och dra. Vår omsättning steg med 30% sist hon var fl och vi kunde ta in en kompetent vikarie (med barn men som likt oss andra gör en avvägd bedömning och tycker att såväl barn som jobb är viktigt).

Jag förstår vad du tycker om ta beslut. Men anser du helt seriöst att hennes chef sköter sitt företag rätt som släpper allt ansvar om bemanningen? Om ts hade fått vinterkräksjukan och varit tvungen att gå hem på samma korta varsel, hade ts gjort fel då? Bär inte hennes chef ansvar i sin dåliga planering när hon lämnar sitt företag?
  • Anonym (Fel)
    Anonym (Luleå) skrev 2017-12-31 18:18:19 följande:

Absolut, men frågan här är ju om arbetsgivaren gjorde rätt i att avsluta TS provanställning och arbetsbefria henne. Vilket jag tycker arbetsgivaren gjorde.

TS blev inte uppsagd på grund av att hon vabbade, utan på grund av sitt agerande i samband med att hon tog ut Vab.

Jag kan inte helt hålla med, men delvis. För min egna del kan jag inte bara titta på vad ts gjort eller borde ha gjort, jag tittar på helheten, ts förutsättningar och vad lagen säger om vab. Chefens fel blir inte mer rätt bara för att ts gjort fel. Hade hennes chef ordnat med bättre förutsättningar och tagit ansvar för bemanningen och sitt egna företag så hade vabb inte gjort något. Jag anser fortfarande att ts chef vet vad vabb är, att det förekommer och inte går att förutspå, alltså borde hon ha haft bättre koll på bemanningen. Om hennes chef vet att hon är ensam borde hon ha svarat i telefon också. Så jag tycker att båda isf var gjort fel, om inte annat borde det ringt en klocka hos chefen. Att strukturen är fel. Vad händer om nästa person som blir anställd blir lämnad ensam i en vecka, dennas son får vinterkräksjukan och spyr häftigt på dagis. Ska denna också få sparken eftersom hen inte har något annat val än att agera på samma sätt som ts. Man kan inte låta en unge som spyr stanna på dagis och smitta andra, man bör inte heller dra med ungen till sitt jobb.
  • Anonym (Fel)
    Anonym (Faq) skrev 2017-12-31 18:46:19 följande:

Men då är ju landstinget förberett på ett helt annat sätt och har det i beräkningen. Nog för att jag tror att en kirurg har beredskap att ta till om deras småbarn får feber i skolan, mer så än att denne måste kuta dit före allt annat. Det är ju inte för intet man uppoffrar mycket i livet om man väljer just ett sånt yrke. Precis som det är för företagare och vad de kan förvänta av sina anställda.

Det är en sak med allvarliga olyckor och dödfall jämfört mot icke dödshotade feber i förskolan, där barnet är i tryggt förvar.

Om chefen är medskyldig eller inte är ovidkommande eftersom det är just chefen. Hon ville väl testa TS och se hur kapabel och ansvarsfull hon var och det sket sig. Det är chefens rättighet att inte ge vidare anställning och står sig rätten att söka ny, mer pålitlig personal. Hon gav ju även två veckors extra lön så hon har gjort mer än rätt för sig. Det är bara att gilla läget, kanske t.o.m lära sig nåt av händelsen och vara mer förberedd vid nästa anställning.

Ja självklart är det bara att gilla läget och självklart får chefen anställa vem han/hon vill. Och rätt gjorde chefen som gav två extra veckors lön. Jag mer ifrågasätter chefens hantering av bemanningen så liknande händelse kan inträffa igen om chefen har en ny anställd, åker bort en vecka och den nya måste vabba. Ska chefen inte ordna upp strukturen lär det alltid förr eller senare sluta på liknande sätt. Sorgligt nog har majoriteten av människorna ett liv utanför jobbet, som om man har stor otur krockar med jobbet.
  • Anonym (Fel)
    Corly skrev 2018-01-02 11:53:31 följande:

Jag anser att det stora felet TS gjorde här var att inte ringa till arbetsgivaren och berätta att hon måste gå hem. Jag hade aldrig kommit på tanken att bara dra utan att kolla av först så att allt är ok. 

Om jag inte mins fel så försökte ts nå sin chef innan hon gick.
Svar på tråden Uppsagd pga vab