Anonym (Faq) skrev 2017-12-31 17:36:05 följande:
Så du har packat upp och gått hem precis innan eller under en inplanerad operation? Du har vart med om att en kirurg under pågående op fått meddelande att dennes barn har fått feber i skolan, och kirurgen har valt att avsluta mitt i och gått hem, även om det handlar om öppnad bröstkorg för tex bypass och det finns inga andra kunniga kirurger att få tag på för tillfället? Så de har fått sy ihop bröstkorgen på patienten och denne får prova lyckan igen en annan dag? Det har jag väldigt svårt att tro på.
Som du skriver själv, om operationssköterskor är få men behövda så kan du nog få vabba lite hur du vill. Och om sjukhuspersonal själva blir sjuka, speciellt inom kirurgi, så får de väl inte jobba? Landstinget är ju lite annorlunda än privatägda företag när det gäller ett vinstdrivande intresse. Och som du skriver, de har enhetschefer som ansvarar för ett helt nätverk av bemanning där du som anställd kan bli inkallad även utanför din planerade arbetstid, med kort varsel. Vilket ni är medvetna om då ni tar jobben.
För det första så jobbar aldrig en kirurg ensam. För det andra skulle hela sjukvården falla om allt hängde på en ensam kirurg som aldrig skulle kunna gå hem om något hände. För det tredje så är livet för de som arbetar oregelbundna tider inom sjukvården mer komplexa pga att man arbetar alla dygnets timmar, och därav krävs en chef som klarar av bemanning alla dygnets timmar. Det är aldrig den anställdes fel att ett företag eller en avdelning faller samman då en enskild individ måste vabba. Det finns som sagt en enhetschef som har hand om bemanningen och ansvarar för att fixa sådana luckor. För det tredje så vabbar man oftast inte veckovis utan med mellanrum. Och ja det förekommer att en kirurg har fått vabba, men som sagt man arbetar i team och får försöka lösa den luckan och prioritera arbetet. Ts i detta fallet är ensamstående varannan vecka, ts chef vet vad vabb är och vet att detta kan förekomma även när chefen är borta. Det är därför chefens ansvar anser jag, att se till att företaget fungerar när hen är borta, att om något oväntat händer, att ts blir sjuk, dödsfall i familjen, ts måste vabba, ts omkommer i en olycka, ja vad som helst så finns det en back up plan. Påstår du att denna chef har gjort rätt som lämnat företaget med sådana förutsättningar? Jag tycker det låter som en dålig chef som är oansvarig i sin roll med bemanningsansvar. Lätt att peka finger på en anställd, men det är oftast ledningen eller chefen som skapar förutsättningar på ett företag. Ts hade i detta fall inte tillräckligt bra förutsättningar, när hon även ringer chefen och inte får svar, att kunna göra annat än hon gjorde. Du kanske hade skött ditt företag annorlunda och haft en bra struktur där anställda tillåts vabba, dö eller vad som helst. Men jag tycker knappast denna chefen har gjort det.