• AnnaCKickiH

SVAMP I UNDERLIVET - TIPS!

Hej alla fina, nu är det så här att jag har fått svamp i underlivet för första gången och jag är 20 år. Har läst ungefär allt som finns att hitta på internet de senaste dagarna känns det som, men känns som man aldrig kan få nog av att läsa tips och erfarenheter osv. 

Jag fick svamp för fyra dagar sedan ungefär och köpte Pevaryl på apoteket. Det blev trots det värre och värre för varje dag och till slut kunde jag knappt härda ut. Kunde knappt gå vid det här laget. Kliade, sved, brände, stack och gjorde ont. Jag fick alltså idag, på nyårsafton, sitta i tre timmar och vänta på gynekolog. Hon konstaterade att det var svamp och jag fick istället ett piller att svälja.

Jag vet inte om jag skulle fortsätta behandling med Pevaryl eller inte, men jag upplever inte att det var Pevarylen det blev värre av så jag fortsatte. Jag kan fortfarande knappt gå upp ur sängen och kan absolut inte sitta ner på en vanlig stol.

Så, vad har ni för tips och vad är era erfarenheter? Tyckte ni som har fått ett piller att svälja att det fungerar bra och när känner man skillnad? 

Vilket helvette detta är.

• Svar på tråden SVAMP I UNDERLIVET - TIPS!
  • UndrandeSökare
    AnnaCKickiH skrev 2017-12-31 23:17:31 följande:

Tack alla för era svar!!

Jag luftar för fullt här hemma, sover aldrig med trosor annars heller och tvättar mig med enbart med olja så något rätt verkar jag ju göra! Många säger att Pevaryl inte är bra, ska jag avbryta den kuren nu och fortsätta med det andra i så fall eller är det redan för sent så att säga?

Använder du Pevaryl salva eller vagitorier?

Använder du bara salvan så sluta med den och köp CANASTEN salva (mot svamp). Köp inte Cortimyk den innehåller hydrokortison och det ska inte användas invärtes i underlivet.
  • AnnaCKickiH

Använde både och, men har använt alla tre vagitorier nu och sedan fortsatt smörja med salvan, men ska köpa canasten och testa den istället!

• UndrandeSökare
    AnnaCKickiH skrev 2018-01-01 11:56:11 följande:

Använde både och, men har använt alla tre vagitorier nu och sedan fortsatt smörja med salvan, men ska köpa canasten och testa den istället!

Låter bra, då borde du bli bra snart.
  • Anonym (Zvampen)

Kapseln som innehåller en engångsdos flukonazol som bombar ner svampen helt på egen hand så sluta genast med krämer då, för de irriterar också.

• escapee

Det är helt lugnt att använda daktacort salva. Samma sak som cortimyk!!!

• Anonym (Lova)

Olivolja! Det finns många oljor att välja bland men olivolja är SÅ bra. Använd både i duschen och smörj in med innan du går och lägger dig.

• Annelie 76
    escapee skrev 2018-01-01 18:01:54 följande:

Det är helt lugnt att använda daktacort salva. Samma sak som cortimyk!!!

Fast Cortimyk är bättre då den inte behöver vara i kylskåpet.
  • Anonym (Kokosolja/KS)
    Anonym (Hm) skrev 2018-01-01 11:18:37 följande:

Fast man vill ju inte döda några bakterier i den normala floran i underlivet. Därför ska man inte använda något av det du sa.

Jo kokosolja stör inte pH balansen så det är bra!

Läs lite om det så ser du :)
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Kokosolja/KS) skrev 2018-01-02 12:26:31 följande:

Jo kokosolja stör inte pH balansen så det är bra!

Läs lite om det så ser du :)

Nä inte pH-balansen men bakterierna. Inte samma sak. Det ska vara en helt neutral olja som tex olivolja.
  • MeAndBaby

Äppelcidervinäger! Att dricka med vatten varje dag samt badda i underlivet vid svamp. Kanon och nyttigt att få i sig rent allmänt för hälsan. Kung Markattas ofiltrerade.

• Anonym (mor)

FILMJÖLK är den enda huskur jag hört talas om.

• EpicNurse
    Anonym (mor) skrev 2018-01-02 16:25:55 följande:

FILMJÖLK är den enda huskur jag hört talas om.

Fast det ska vara yoghurt isåfall, för bakteriekulturens skull. Inte filmjölk.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (mor)
    EpicNurse skrev 2018-01-02 16:34:38 följande:
    Fast det ska vara yoghurt isåfall, för bakteriekulturens skull. Inte filmjölk.
    ?? Jaha? Vad är skillnaden?
  • Anonym (Utan)

Sov utan trosor på natten, så ofta du kan.

• EpicNurse
    Anonym (mor) skrev 2018-01-02 16:38:21 följande:

?? Jaha? Vad är skillnaden?

Just det jag sa, bakterieinnehållet i yoghurt är helt annorlunda mot det som knappt finns i filmjölk. Men inget av dem funkar direkt mer än att det svalkar lite vilket i sig kan kännas skönt!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (mor)
    EpicNurse skrev 2018-01-02 16:57:30 följande:
    Just det jag sa, bakterieinnehållet i yoghurt är helt annorlunda mot det som knappt finns i filmjölk. Men inget av dem funkar direkt mer än att det svalkar lite vilket i sig kan kännas skönt!
    Okej. Ja jag har inte en susning MEN jag tror att det den relativt billiga mejerihyllan har att erbjuda är LIKA BRA (eller dåligt) som dyra preparat från Apoteket.........men det är ju inte alla som behöver titta på prislappen
Svar på tråden SVAMP I UNDERLIVET - TIPS!