• USA?

Högt hcg

Var på vul akut idag, är i v 6+2. Läkaren såg hinnsäck, gulsäck och ett foster på ca 4 mm. Även hjärtslag. Foster motsvarade v 6+2. Dock tyckte läkaren att livmodern var större än den borde. Fick ta blodprov för att mäta hcg, visade för högt värde (77 000). Nu ska jag tillbaka om två dygn för ny provtagning, de misstänker mola. Är livrädd och tänker att jag kommer dö av tumörer.

Någon som varit i samma sits?

• Svar på tråden Högt hcg
  • EpicNurse

Tycker inte det låter så konstigt med värdet. Det kan skilja jättemycket.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • USA?
    EpicNurse skrev 2018-01-01 01:42:22 följande:

Tycker inte det låter så konstigt med värdet. Det kan skilja jättemycket.

Är tabellen från ägglossning eller sista mens? Dvs var är jag? I vecka 6 + 2?
  • EpicNurse
    USA? skrev 2018-01-01 02:44:07 följande:

Det vet jag faktiskt inte. Men oavsett om du räknas som v 6 eller v 7 hör så är du inom det normala med god marginal.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • USA?
    EpicNurse skrev 2018-01-01 11:17:47 följande:

Det vet jag faktiskt inte. Men oavsett om du räknas som v 6 eller v 7 hör så är du inom det normala med god marginal.

Ok! Undra varför läkaren var så uppjagad över hcg då? Innan provsvaret kom sa hon bara att det just nu är en levande graviditet...

har googlat på engelska sidor och där kommer det upp många som haft högt hcg men det gått bra för...
  • Aliona
    USA? skrev 2018-01-01 02:44:07 följande:

Det måste vara från ägglossning eftersom hcg inte börjar stiga innan dess.
  • USA?
    EpicNurse skrev 2018-01-04 21:27:40 följande:

Hur gick det?

Hcg taget 36 h efter första visade en ökning till 99 000. Vul den dagen visade att fostret antagligen vuxit lite (svårt att mäta) och jag daterades till två dagar längregången än vul två dagar tidigare. Läkaren såg ev hjärtslag men kunde inte säga säkert. Misstanke om mola blev lägre. Ny tid nästa vecka för hcg och vul. Mår väldigt illa och måste äta något varannan timme. Mår även psykiskt dåligt av denna ovetskap och väntan, fortsatta bruna/beiga flytningar.
  • UndrandeSökare

Bruna/beige flytningar är normalt och illamående är också normalt. Hcg ökar så jag skulle säga att allt ser normalt ut nu.

• USA?
    UndrandeSökare skrev 2018-01-06 09:36:45 följande:

Bruna/beige flytningar är normalt och illamående är också normalt. Hcg ökar så jag skulle säga att allt ser normalt ut nu.

Tror tyvärr inte det. Hinnsäcken var oregelbunden i formen och otydliga fosterkonturer. Dock har du rätt i att hcg ökade och att det kan ha varit hjärtaktivitet.
Svar på tråden Högt hcg