• Ceciliakrantz

    Har jag bara rätt till lägstanivå av SGI?

    Hej! Det är så att från maj 2014 fram till i december 2016 arbetade jag heltid. Sen blev jag uppsagd pga arbetsbrist. Då flyttade jag till en annan stad och var arbetslös och inskriven på arbetsförmedlingen i cirka 4 månader innan jag fick jobb i butik. Då skrev jag ut mig från arbetsförmedlingen. Sen bytte jag jobb till ett lagerjobb där jag först arbetade heltid fast som timanställd, och sen gick jag ner i arbetstid till 2 dagar i veckan i ungefär 1.5-2 månader, men hade inte en tanke på att skriva in mig på arbetsförmedlingen igen.. Imorgon börjar mitt nya schema på 4 dagar i veckan.

    Är gravid i 5 veckan och vet inte hur det kommer bli med min SGI nu?? Får panik på det här.. vill inte ha lägstanivå men vet inte hur jag ska göra heller. Kommer inte kunna jobba massa extra då det är ett väldigt påfrestande jobb på ett lager.. :(

    Så är det någon som är kunnig och vet hur man kan gå tillväga för att inte få lägsta? Eller är det kört? Kommer inte kunna jobba heltid i 240 dagar innan bf heller..

  • Svar på tråden Har jag bara rätt till lägstanivå av SGI?
  • UndrandeSökare

    Ring till Försäkringskassan nästa vardag och fråga vad som gäller dig nu när det gäller din SGI. De borde kunna svara på vilken nivå du ligger nu och hur hög föräldrapenning du kan få.

  • monn

    Kan man inte kolla lite preliminärt på deras hemsida? På kassakollen eller vad det heter?:)

  • Jemp

    Du borde ju få den baserat på de 4 dagar/v du jobbar framöver. Man behöver inte jobba heltid för att ha en SGI.

  • Ceciliakrantz
    Jemp skrev 2018-01-01 20:47:40 följande:

    Du borde ju få den baserat på de 4 dagar/v du jobbar framöver. Man behöver inte jobba heltid för att ha en SGI.


    Jo men vi får bara schema månadsvis :/ så är ingen säkerhet för fem öre på det företaget tyvärr :/
  • Ceciliakrantz
    UndrandeSökare skrev 2018-01-01 16:48:05 följande:

    Ring till Försäkringskassan nästa vardag och fråga vad som gäller dig nu när det gäller din SGI. De borde kunna svara på vilken nivå du ligger nu och hur hög föräldrapenning du kan få.


    Ska ringa dom imorgon och hopps jag kan bli klokare :/ hoppas verkligen att dom kan räkna på det.. eller om dom räknar på sist jag var fastanställd :/
  • Ceciliakrantz
    monn skrev 2018-01-01 20:01:41 följande:

    Kan man inte kolla lite preliminärt på deras hemsida? På kassakollen eller vad det heter?:)


    Jo man kan kolla där. Men eftersom jag inte jobbat heltid i x antal månader så vet jag inte vad dom kommer räkna på angående just sgi. Och jag får schema månadsvis så vet liksom inte hur jag kommer jobba kommande 6-7 månader heller :(
  • Cadencee

    Är du timanställd nu kommer de räkna på den lön du haft senaste 12 månaderna. Är du anställd har du ju en % som du ska jobba och då räknas den ut på din fasta lön.

  • Jemp
    Ceciliakrantz skrev 2018-01-01 21:33:20 följande:

    Jo men vi får bara schema månadsvis :/ så är ingen säkerhet för fem öre på det företaget tyvärr :/


    Du har inga avtalade timmar alls? Då kommer de räkna ut ett snitt (troligen på sista 12 mån, ev bara de månaderna sen du bytte jobb).

    Som det låter har du inte skyddat din SGI så det lär inte räknas på gamla heltidsjobbet tyvärr.
  • Ceciliakrantz
    Jemp skrev 2018-01-01 22:41:28 följande:

    Du har inga avtalade timmar alls? Då kommer de räkna ut ett snitt (troligen på sista 12 mån, ev bara de månaderna sen du bytte jobb).

    Som det låter har du inte skyddat din SGI så det lär inte räknas på gamla heltidsjobbet tyvärr.


    Jo att dom måste ge mig mellan 4-40 timmar i veckan... :/ jag tror att det kommer bli 4 dagar i veckan några månader framöver men det är inget som är helt säkert :/
  • Ceciliakrantz
    UndrandeSökare skrev 2018-01-02 10:41:25 följande:

    Har du ringt och pratat med Försäkringskassan nu?

    Vad sa de?


    Jag har pratat med dem. De sa att de kommer räkna på tex 6 månader bakåt när jag väl ansökt om FP. Och om det inte finns underlag för arbete 6 månader bakåt kommer de räkna på tex 3 månader bakåt. De kommer räkna på de uppgifterna som finns när jag ansöker om FP. Men min SGI jag hade innan när jag var fast finns inte kvar då jag inte skrev in mig på arbetsförmedlingen när jag gick ner i arbetstid. Jag blir bara så nervös.. För jag jobbar på lager och kommer nog inte kunna jobba så långt i graviditeten. Så är rädd att få låg FP. Sen vågar jag inte säga något till min arbetsledare. Det var en tjej som skulle fått fast anställning, men hon fick inte förlängt efter provanställningen (han misstänkte att hon var gravid vilket hon också var, men hon hade inte berättat för någon. Men han hittade andra ursäkter för att inte förlänga..) så jag är rädd att bli av med jobbet när jag väl berättar för dem.. eller när dem börjar misstänka att jag är gravid :/
  • UndrandeSökare

    Nu vet du iallafall om vilka regler som gäller för dig med föräldrapenningen. Det var verkligen synd att du inte skrev in dig på Af den gången tidigare, man förlorar ju all sin tidigare SGI om man gör så. Nu vet du ju vad som gäller framöver. Lycka till med graviditeten.

  • Ceciliakrantz
    UndrandeSökare skrev 2018-01-05 08:14:14 följande:

    Nu vet du iallafall om vilka regler som gäller för dig med föräldrapenningen. Det var verkligen synd att du inte skrev in dig på Af den gången tidigare, man förlorar ju all sin tidigare SGI om man gör så. Nu vet du ju vad som gäller framöver. Lycka till med graviditeten.


    Ja det var verkligen synd.. men hade inte minsta lilla tanke på det. Sökte jobb lite då och då när jag gick ner i arbetstid men tänkte inte så långt :( ja nu vet man det framöver. Tack så mycket! :)
Svar på tråden Har jag bara rätt till lägstanivå av SGI?