• Queennr1

straffad pga fira nyår med sina vänner?

Självklart sover man inte borta hos vänner utan tillstånd när man är 14. Särskilt inte på nyår. Övernattning hos kompisar två ggr i månaden låter alldeles lagom.

• Queennr1
    Anonym (s) skrev 2018-01-01 16:15:25 följande:

Jag får inte vara ute till 23, jag ska vara hemma då och det tar långtid med bussen och sista går så man måste åka senast 21:30.. Jag sa att jag vill sova borta på nyår innan och att jag kan hoppa över att sova borta helgen innan för att få göra det men dom gick inte ens med på det då...

Att låta en 14 åring sova borta på nyår vore ansvarslöst. Att vid 14 år få vara ute ända till 22 är väldigt generöst och verkligen på gränsen för vad som är ok. Hemma till 20.30 en vardagskväll låter betydligt rimligare. Dina regler är absolut inte ovanligt hårda.
    A
  • Queennr1
    Anonym (ab) skrev 2018-01-01 18:30:43 följande:

Jag tycker det var fel av dina fosterföräldrar att dra in i ilskan över att du var olydig att du inte kan bo kvar om du gör så här. Men jag kan förstå deras frustration över att ha ansvaret för dig utan att kunna utöva det då du sticker. Och klarar de inte att sätta gränser för dig är det väl tyvärr så att de förr eller senare blir tvungna att avsäga sig uppdraget att ta hand om dig. Kanske hamnar du i så fall hos någon du respekterar mer så att du köper reglerna. Har du otur hamnar du hos någon som skiter i dig. En sådan familj kanske låter dig göra som du vill så länge du håller dig ur vägen och de får pengar för dig...

Jag tänker att det egentligen är hårda fakta som fosterföräldrarna informerar om. Ifall socialtjänsten upplever att de ej förmår ha kontroll över TS så kommer de kanske att göra ytterligare en omplacering.
  • Queennr1
    Anonym (s) skrev 2018-01-02 15:19:21 följande:

kan du inte läsa? frågan handla inte om reglerna utan att jag blev straffad av att fira nyår med mina vänner och det är inte nåt dumt eller "dåligt beteende" om jag hade kommit hem full då hade det varit logiskt att bli straffad....

Och ni som skriver att det är stor skillnad mellan 14 och 16 år, han fyller inte 16 år förens i febrauri, han är 15 år nu och fick vara med sina vänner och kom antagligen hem på natten....

Du blev inte straffad. Du blev påmind om den självklara regeln att en 14 åring inte sover borta innan hon har fått lov att göra det. Sånt brukar man få göra efter att man visat att man är ansvarsfull. Att sova borta på nyårsafton utan lov räknas som "dumt" beteende och är inget som visar att man är ansvarsfull.
  • Queennr1
    Anonym (s) skrev 2018-01-06 15:43:13 följande:

Ni fattar ju ingenting, det jag skrivit är fel är att bli straffad och hotad för att fira nyår med sina vänner eftersom dom fira nyår med sina vänner och doms barn fira med sina vänner och då borde inte jag ha blivit straffad för att ha gjort det. visst, om jag blir straffad 1 gång pga att jag sov borta även om det också är fel pga att det inte går bussar på natten men nu har jag fråga om alla helger den här månaden som jag inte fick och det är inte ett lite överdrivet straff för att ha firat nyår med dom man vill fira nyår med, och det är jag som är mogen för min ålder och inte dom som är omogna för sin.....

Du är superomogen vilket du visade på nyår. Pga detta behöver du mogna på dig lite innan du får sova borta, det är inget straff. Du blev också upplyst om att du kanske inte kommer att kunna bo kvar om du fortsätter att bryta regler. Eftersom socialtjänsten då kan komma att avsluta placeringen eftersom den inte fungerar. Det är heller inte ett straff eller ett hot utan fakta. I en familj är det inte så att reglerna är lika för alla vare sig det är vuxna, tonåringar eller femåringar. Reglerna varierar beroende på ålder och mognad etc. Du Visar genom ditt resonerande i denna och andra trådar att du faktiskt är ganska barnslig fortfarande, och det är inget fel på det, ta vara på din barndom istället för att slänga bort din framtid. Om du blir omplacerad vet du inte var du hamnar. Kanske hos en familj som inte är snäll eller värsta scenariot en SiS- institution. Och det vill du undvika tro mig.
Svar på tråden straffad pga fira nyår med sina vänner?