• Cassidy

Assistanshund - ras?

Hej allihop!

Jag har tänkt på att skaffa en assistanshund i flera år. Än så länge har livet kommit emellan och det lär inte hända imorgon heller. Men jag önskar att jag kunde bestämma mig för en ras!

Jag har levt med djur hela livet. Växte upp i stallet och tränade och tävlade i stort sett jämt fram tills jag blev sjuk vid 25 års ålder. Då fick jag sälja hästarna och började fokusera på hund istället. Efter att ha gått kurser av alla de slag och även tävlat lite agility, utbildade jag mig till instruktör via brukshundklubben. Tyvärr blev jag året efter mycket sämre i min sjukdom och idag har jag en elrullstol för att ta mig fram utomhus.

Det jag söker i en hund är:

* En stor vilja att träna ?trick?. Den ska vara kvick, glad och exalterad när klickern kommer fram.

* Den ska vara lättlärd, arbetsvillig och av en ?frisk? ras.

* Den ska vara lagom stor, vilket för mig innebär runt 50-60 cm, men samtidigt lite lättare och smidigare i typen, så att den inte blir för tung och stark för mig att hantera.

* Den får inte vara av ?pälsras? och inte fälla päls överallt och året runt. Jag vill inte behöva lägga energi på att klippa, trimma, tofsa varje vecka. Att borsta då och då går naturligtvis bra, men jag vill inte behöva lägga en dag på pälsvård för att familjen ska komma på besök och jag vill att hunden ska se presentabel ut. (Har haft en dvärgschnauzer, tre pudlar och en afghan tidigare.)

* Den ska klara av att följa med i alla miljöer och kunna ligga still och slappna av när det behövs.

* Den ska må bra utan timmar av fysisk motion varje dag. Hunden kommer få arbeta mycket med huvudet, vara med mig överallt, gå på promenader, leva familjeliv. Men den kan inte få springa med på joggingturer mm.

* Min förhoppning är att kunna träna rallylydnad och ställa ut hunden.

Jag har gått igenom alla raser jag kan komma på om och om igen. Jag fastnar för Berger des Pyrenees a face rase, men de är inte alltid helt stabila. Samt Border collie, men jag kommer aldrig kunna låta den valla. Så vad mer kan passa?

Har du några tips?

• Svar på tråden Assistanshund - ras?
  • Piccolons

Min syster går med rullator/rullstol inne och kör permobil ute och hon har en border collie blandning som är helt otroligt duktig! Hon har lärt sig själv att plocka upp saker som syrran tappar, hämta saker och så vidare. Tiken springer lös och har aldrig haft problem med att inte få valla. Hon älskar att jobba med huvudet och han älskar att leka med bollen som syrran kastar.

Lugn och fin inomhus och en kär familjemedlem

• Bertram

En bordercolle måste ju inte valla för att må bra, bara den har bra sysselsättning, vilket den kommer få :) Australian shepard är ju jättefin också.. På mentalbeskrivningen låter det som du behöver en schäfer :) (Funderar på hund som sällskap bara men kan fan inte heller bestämma mig, finns ju för mkt att välja på :P )

• LFF

Labbe, utan tvekan skulle jag säga. Kolla på de lättare labbarna av jakttyp, inte rena utställningslinjer. 

• Cassidy

Jag är så sugen på en BC, men jag är ändå tveksam. Vill verkligen inte köpa en hund som inte kommer trivas...

Aussien är ofta ganska tuff och krävande. Jag tycker att de är oerhört vackra, men jag tror att det blir lite mycket hund för mig. Och schäfrar är så sönderavlade att jag inte ens läst på om dem.

Labbe är ju originalrasen vad gäller servicehundar, men jag har aldrig känt att det är en ras för mig. Tycker inte att de är kvicka nog. Och så oroar jag mig för att en jaktlabbe ska vara för intresserad av att jaga...?

• Bertram

Många avlar ju fram sundare schäfer m rak rygg tex, eller varför inte en blandning schäfer och border?

• LFF
    Cassidy skrev 2018-01-04 22:37:06 följande:

Jag är så sugen på en BC, men jag är ändå tveksam. Vill verkligen inte köpa en hund som inte kommer trivas...

Aussien är ofta ganska tuff och krävande. Jag tycker att de är oerhört vackra, men jag tror att det blir lite mycket hund för mig. Och schäfrar är så sönderavlade att jag inte ens läst på om dem.

Labbe är ju originalrasen vad gäller servicehundar, men jag har aldrig känt att det är en ras för mig. Tycker inte att de är kvicka nog. Och så oroar jag mig för att en jaktlabbe ska vara för intresserad av att jaga...?

På vilket sätt menar du att schäfern är sönderavlad? Det finns många, seriösa schäferkennlar där ute som avlar på friska individer med hjärna. Där det inte är de räkor man ser i utställningsringen. Om du tänker på schäfrarnas höfter rekommenderar jag dig att läsa ordentligt på schäferklubbens hemsida och även kolla på bruksschäfrarnas hemsida. Titta på intressanta kennlar, kolla upp både föräldrar, farföräldrar och kullsyskon. (Och detta säger hon som egentligen inte ens gillar schäfrar men har vänner med schäfer). 

Jaktlabbarna är inte intresserade av självstädig jakt på det viset. De är ju avlade för samarbete, att jobba tillsammans med sin förare. Visst, det är inte lika mycket will to please som hos en vallhund men det är definitivt mer än hos en fetlabbe. 
  • FallenAngelNr1000

Förstår inte riktigt, du vill ha egentligen ha en sällskaps hund men söker en assistans hund som dessutom ska vara 50-60 cm hög, alltså ganska stor.. Och som inte ska behöva motioneras och inte följa med ens ut på jogging tillfällena??? Guldläget för en hund lixom ?? 

Hm, ärligt talat får jag lite konfunderingar.

Har du erfarenhet av klickers tidigare?
    Vilka kommandon använder du den för ? Hur kommunicerar du utöver klickern ? 

Med de kriterierna du tar upp så bör du åtminstone inte skaffa dig en hund på över 10 kg.

• FallenAngelNr1000

Läste nu rallylydnad. Kanske mitt inlägg tidigare blev inaktuell då.
    Men samtidigt så behöver en hund motion dagligen. Är man inte upp för det så ska man inte skaffa en stor hund i sina bästa år eller innan!

• Cassidy
    LFF skrev 2018-01-05 08:40:11 följande:

På vilket sätt menar du att schäfern är sönderavlad? Det finns många, seriösa schäferkennlar där ute som avlar på friska individer med hjärna. Där det inte är de räkor man ser i utställningsringen. Om du tänker på schäfrarnas höfter rekommenderar jag dig att läsa ordentligt på schäferklubbens hemsida och även kolla på bruksschäfrarnas hemsida. Titta på intressanta kennlar, kolla upp både föräldrar, farföräldrar och kullsyskon. (Och detta säger hon som egentligen inte ens gillar schäfrar men har vänner med schäfer). 

Det finns säkert jättemånga fina schäfrar, men jag har helt enkelt sett för många fina exemplar bli sjuka ändå. Flera av mina bruksvänner har lagt ner mängder med jobb på att hitta en frisk schäfer, fått tag i en underbar individ från helt friska linjer och sedan ändå fått pensionera den vid 5 års ålder pga ledproblem och smärta vid hård ansträngning.

Att utbilda en assistanshund går på runt 100.000kr och jag har helt enkelt inte råd att ta chansen med en ras som har så dålig statistik.
  • Cassidy
    FallenAngelNr1000 skrev 2018-01-06 09:11:34 följande:

Förstår inte riktigt, du vill ha egentligen ha en sällskaps hund men söker en assistans hund som dessutom ska vara 50-60 cm hög, alltså ganska stor.. Och som inte ska behöva motioneras och inte följa med ens ut på jogging tillfällena??? Guldläget för en hund lixom ?? 

Hm, ärligt talat får jag lite konfunderingar.

Har du erfarenhet av klickers tidigare?

Vilka kommandon använder du den för ? Hur kommunicerar du utöver klickern ? 

Med de kriterierna du tar upp så bör du åtminstone inte skaffa dig en hund på över 10 kg.

Nej, jag vill ha en brukshund som gillar sällskap och inte är så mycket för egna äventyr. Den ska vilja vara med mig dygnet runt, oavsett om det innebär en tur i skogen, träning med bruksgänget, några timmar på köpcentret eller på ett tåg. Den ska kunna lägga sig och vara lugn när det krävs, men ändå tända till när vi ska träna.

Jag jobbar affirmativt med mina hundar och klickern använder jag som ett redskap för att bättre tajma mina belöningar. Det går inte att rada upp vilka kommandon jag använder den till, då jag använder den till allt. Nåt som ser enkelt ut när det sitter, består oftast av minst tio steg i en bakåtkedja.

Om du också använder dig av klickerträning i begreppets fulla betydelse så vet du hur jag menar.

Varför tycker du att jag ska skaffa mig en hund på max tio kilo? Jag har en dvärgpudel (nej, inte den fjamsiga pälssorten som bjäbbar på allt, utan en riktig hund) nu och han blir stissig om han inte får vara ute och springa minst timslånga promenader varje dag. Plus lek och träning.

Själv tycker jag att det är en fördom att små hundar inte skulle behöva träning och motion...

Om du läser mitt inlägg igen, utan attackmössan på, med tanken att jag är en utbildad instruktör som jobbat med djur hela livet och med hundar i 15 år. Som helt enkelt hade oturen att drabbas av en neurologisk sjukdom som gör att jag sitter i en rullstol som inte går snabbare än 6 km/tim (därav inga snabba joggingturer), så kanske du kan komma med ett mer konstruktivt svar sedan?
  • Cassidy

Jag kom att tänka på Tervueren häromdagen. Jag har träffat flera fina sådana på klubben och i mina kurser.

Är det nån som har bra koll på den rasen?

• FallenAngelNr1000
    Cassidy skrev 2018-01-06 10:21:27 följande:
    Nej, jag vill ha en brukshund som gillar sällskap och inte är så mycket för egna äventyr. Den ska vilja vara med mig dygnet runt, oavsett om det innebär en tur i skogen, träning med bruksgänget, några timmar på köpcentret eller på ett tåg. Den ska kunna lägga sig och vara lugn när det krävs, men ändå tända till när vi ska träna.

Jag jobbar affirmativt med mina hundar och klickern använder jag som ett redskap för att bättre tajma mina belöningar. Det går inte att rada upp vilka kommandon jag använder den till, då jag använder den till allt. Nåt som ser enkelt ut när det sitter, består oftast av minst tio steg i en bakåtkedja.

Om du också använder dig av klickerträning i begreppets fulla betydelse så vet du hur jag menar.

Varför tycker du att jag ska skaffa mig en hund på max tio kilo? Jag har en dvärgpudel (nej, inte den fjamsiga pälssorten som bjäbbar på allt, utan en riktig hund) nu och han blir stissig om han inte får vara ute och springa minst timslånga promenader varje dag. Plus lek och träning.

Själv tycker jag att det är en fördom att små hundar inte skulle behöva träning och motion...

Om du läser mitt inlägg igen, utan attackmössan på, med tanken att jag är en utbildad instruktör som jobbat med djur hela livet och med hundar i 15 år. Som helt enkelt hade oturen att drabbas av en neurologisk sjukdom som gör att jag sitter i en rullstol som inte går snabbare än 6 km/tim (därav inga snabba joggingturer), så kanske du kan komma med ett mer konstruktivt svar sedan?

Jaha, missade det :( Sorry!

Då ändrar jag mig helt!

Bland det värsta jag vet är dom som åker elrullstol med en liten hund i stramt koppel springandes brevid. Förstår dom inte hur nära dom är att köra på bakbenen varje gång som dom svänger ? Det är inte en bra tur för en hund utan stressande då den hela tiden måste vara uppmärksam för att inte skadas.

Ang erfarenhet så väljer jag att inte nämna min då den inte är som alla andras.

Då jag inte vill förstöra din tråd ang annat/andra ämnen så önskar jag härmed dig Lycka till i ditt sökande ! 

O juste, spelar ingen roll vilken ras det är, visar du total hängivelse så kommer den visa dig det tillbaka. Men snälla glöm inte att försöka kommunicera med munnen också och inte 100% klickers. Tycker djuren förtjänar vänliga tonlägen också och inte bara klick klick*. 

• FallenAngelNr1000
    Cassidy skrev 2018-01-06 10:21:27 följande:

Jaha, missade det :( Sorry!

Då ändrar jag mig helt!

Bland det värsta jag vet är dom som åker elrullstol med en liten hund i stramt koppel springandes brevid. Förstår dom inte hur nära dom är att köra på bakbenen varje gång som dom svänger ? Det är inte en bra tur för en hund utan stressande då den hela tiden måste vara uppmärksam för att inte skadas.

Ang erfarenhet så väljer jag att inte nämna min då den inte är som alla andras.

Då jag inte vill förstöra din tråd ang annat/andra ämnen så önskar jag härmed dig Lycka till i ditt sökande ! 

O juste, spelar ingen roll vilken ras det är, visar du total hängivelse så kommer den visa dig det tillbaka. Men snälla glöm inte att försöka kommunicera med munnen också och inte 100% klickers. Tycker djuren förtjänar vänliga tonlägen också och inte bara klick klick*. 

Svar på tråden Assistanshund - ras?