Assistanshund - ras?
Hej allihop!
Jag har tänkt på att skaffa en assistanshund i flera år. Än så länge har livet kommit emellan och det lär inte hända imorgon heller. Men jag önskar att jag kunde bestämma mig för en ras!
Jag har levt med djur hela livet. Växte upp i stallet och tränade och tävlade i stort sett jämt fram tills jag blev sjuk vid 25 års ålder. Då fick jag sälja hästarna och började fokusera på hund istället. Efter att ha gått kurser av alla de slag och även tävlat lite agility, utbildade jag mig till instruktör via brukshundklubben. Tyvärr blev jag året efter mycket sämre i min sjukdom och idag har jag en elrullstol för att ta mig fram utomhus.
Det jag söker i en hund är:
* En stor vilja att träna ?trick?. Den ska vara kvick, glad och exalterad när klickern kommer fram.
* Den ska vara lättlärd, arbetsvillig och av en ?frisk? ras.
* Den ska vara lagom stor, vilket för mig innebär runt 50-60 cm, men samtidigt lite lättare och smidigare i typen, så att den inte blir för tung och stark för mig att hantera.
* Den får inte vara av ?pälsras? och inte fälla päls överallt och året runt. Jag vill inte behöva lägga energi på att klippa, trimma, tofsa varje vecka. Att borsta då och då går naturligtvis bra, men jag vill inte behöva lägga en dag på pälsvård för att familjen ska komma på besök och jag vill att hunden ska se presentabel ut. (Har haft en dvärgschnauzer, tre pudlar och en afghan tidigare.)
* Den ska klara av att följa med i alla miljöer och kunna ligga still och slappna av när det behövs.
* Den ska må bra utan timmar av fysisk motion varje dag. Hunden kommer få arbeta mycket med huvudet, vara med mig överallt, gå på promenader, leva familjeliv. Men den kan inte få springa med på joggingturer mm.
* Min förhoppning är att kunna träna rallylydnad och ställa ut hunden.
Jag har gått igenom alla raser jag kan komma på om och om igen. Jag fastnar för Berger des Pyrenees a face rase, men de är inte alltid helt stabila. Samt Border collie, men jag kommer aldrig kunna låta den valla. Så vad mer kan passa?
Har du några tips?