Inlägg från: LFF |Visa alla inlägg
  • LFF

Assistanshund - ras?

Labbe, utan tvekan skulle jag säga. Kolla på de lättare labbarna av jakttyp, inte rena utställningslinjer. 

• LFF
    Cassidy skrev 2018-01-04 22:37:06 följande:

Jag är så sugen på en BC, men jag är ändå tveksam. Vill verkligen inte köpa en hund som inte kommer trivas...

Aussien är ofta ganska tuff och krävande. Jag tycker att de är oerhört vackra, men jag tror att det blir lite mycket hund för mig. Och schäfrar är så sönderavlade att jag inte ens läst på om dem.

Labbe är ju originalrasen vad gäller servicehundar, men jag har aldrig känt att det är en ras för mig. Tycker inte att de är kvicka nog. Och så oroar jag mig för att en jaktlabbe ska vara för intresserad av att jaga...?

På vilket sätt menar du att schäfern är sönderavlad? Det finns många, seriösa schäferkennlar där ute som avlar på friska individer med hjärna. Där det inte är de räkor man ser i utställningsringen. Om du tänker på schäfrarnas höfter rekommenderar jag dig att läsa ordentligt på schäferklubbens hemsida och även kolla på bruksschäfrarnas hemsida. Titta på intressanta kennlar, kolla upp både föräldrar, farföräldrar och kullsyskon. (Och detta säger hon som egentligen inte ens gillar schäfrar men har vänner med schäfer). 

Jaktlabbarna är inte intresserade av självstädig jakt på det viset. De är ju avlade för samarbete, att jobba tillsammans med sin förare. Visst, det är inte lika mycket will to please som hos en vallhund men det är definitivt mer än hos en fetlabbe. 
Svar på tråden Assistanshund - ras?