• Orkide

Svårt att bli gravid med syskon - minst ett års försök

Hej,

Finns det flera som har svårt att bli gravida och som längtar efter fler syskon? Vi har (i mars 2018) försökt att bli gravida i 3 år.

Här kan vi stötta varandra när det är som jobbigast och följas åt tills vi får vårt plus.

• Svar på tråden Svårt att bli gravid med syskon - minst ett års försök
  • Orkide
    UndrandeSökare skrev 2018-01-01 18:15:22 följande:

Om ni försökt bli gravida i 3 år och det inte funkar så skulle jag föreslå att ni kontaktar vården för utredning.

Ibland kan det också bero på att kvinnans immunförsvar taggar upp efter första graviditeten och försöker stoppa alla fler graviditeter. Jag är en av dessa kvinnor med immunproblem. Men hjälp finns utomlands. Du är välkommen till Atentråden om du vill veta mer. Tråden heter Vi som snart är gravida efter utredning i Aten.

Hej, jag har gjort utredningar, 3 gånger nu. De hittar inget fel. Eventuellt har jag endometrios. Mina två barn kom till med hjälp av pergotime men nu finns inte det så jag har fått prova letrozol i mååbga omgångar utan resultat :-/

Har ni åkt ända till Aten för att få hjälp?
  • Orkide
    UndrandeSökare skrev 2018-01-01 18:58:48 följande:

Ja, jag har läst att Letrozol inte fungerar för alla. Verkligen synd för er del att de tog bort Pergotime.

Ja, vi har rest till Aten för att få hjälp.

Vi har gjort en utredning i Sverige, men inga fel hittades för de tog för få prover. Men sen hittade jag Atentråden och vi reste till Life clinic i Aten och fick veta att jag har överaktivt immunförsvar. Behandlingen består av intralipiddropp, prednisolon, fragmin och trombyl.

Vad tar de för prover i Aten som de inte gör här? Känns så himla tråkigt att man ska behöva söka hjälp utomlands. Med jobb o barn känns det heller inte enkelt. Förstår inte hur logistiken skulle fungera hehe.

Hoppas din behandling fungerar för er!!
  • Orkide
    Anonym (LilleG) skrev 2018-01-02 12:38:16 följande:

Hej!

Här kanske jag kan hoppa in!?

Jag och min man har försökt få till ett syskon i 2 år. Efter ett år av försök började vi utredning där det framkom att jag inte har någon ägglossning trots regelbunden mens. Jag är nu på 3:e kuren med Letrozol och idag har jag fått en liten blödning så snart kommer väl mensen igång igen.

Eftersom vi har ett gemensamt barn sen innan får vi ju bekosta ivf själva om det blir aktuellt, vilket känns som vi inte har råd med. Får man bara använda Letrozol i max 6 månader? Finns det andra alternativ än ivf som inte kostar så mycket?

Och hur orkar man? Mitt hopp börjar verkligen sjunka nu. Och det är verkligen så fruktansvärt påfrestande att vara i denna berg och dalbana av hopp och förtvivlan.

Har funderat på om vi ska ta en paus i försöken men känner att jag då bara kommer tänka att det kanske var denna månaden det skulle tagit sig..

Hej och välkommen,

Jag är på tionde (?) kuren letrozol nu. Så jag får fortsätta med letrozol i alla fall. Verkar dock inte hjälpa mig. Det verkar vara enda hjälpen jag får i alla fall. Känns trist. Hoppas att letrozolen fungerar bättre för dig. Jag har väl börjat småfundera på ivf. Men som du säger så är det mycket pengar om man gör det här i Sverige.

Å hur man orkar jaa du.. jag gråter ur mig all frustration. Försöker prata med folk här på forum som förstår frustrationen. Det känns som att jag går igenom livet på pausknapp. Jag bara väntar o längtar tills jag blir gravid och det upptar mycket tanketid. Min syster ska ha barn här i feb och svägerskan har precis gårt ut med att hon är gravid.. just nu är det tungt. Jag är glad för dem men sååå avundsjuk.
  • Orkide
    tinis skrev 2018-01-03 16:24:32 följande:

Välidgt komstigt isf...

Nu har jag i två dagar testat negativt och jag vet att jag egentligen inte borde då det är bim-3 typ. Förra gången plussade jag på bim.

OM jag nu skulle vara gravid kan det vara så att jag blivit en "låghormonare" när det gäller hcG också (då jag har lågt pregesteron)?

Blir tokig snart!!! O kommer mensen tidigare än lördag så kommer jag inte kunna ta någon letrozolkur denna perioden eftersom att läkaren är ledig till måndag. (Ska börja dag 3 isf o måste väl prata med henne först)...

Hoppas du plussar på BIM då

Har du letrozol hemma så skulle jag ta ändå o ringa när hon är tillbaka o säga att du påbörjade behandling igen eftersom mensen kom.

Jag har noll symptom för gravditet så det är mens på i början på veckan som gäller.
  • Orkide
    Anonym (Försökte men blev aldrig) skrev 2018-01-03 17:43:24 följande:

Hej! Blev glad åt att kunna skriva anonymt i den här nya tråden. Följt den gamla under rätt lång tid men då mitt nick är känt av andra som jag inte ville berätta detta för så ville jag inte skriva.

Vi har två barn. Satsade på en trea, gick rätt snabbt att bli gravid när vi började försöka men sen missfall i typ v 9, efter att jag sett hjärtat slå någon vecka tidigare.

Sen snabbt gravid igen och snabbt missfall igen.

Sen blev jag inte gravid igen. Gick på utredning på Sophiahemmet, inga fel eller så, men jag verkade inte få ÄL varje månad. fick köra pergotime i ett antal omgångar osv. Till slut efter över ett års kämpande efter det andra missfallet sa Sophiahemmet att de inte kunde göra mer, ville jag ha mer hjälp så var det insemination eller IVF som gällde.

Där sa min man att han inte längre ville ha en trea, att han ångrat sig.

Så nu har det gått typ tre år sedan dess och jag tänker på detta varje dag. Men nu är åldersskillnaden för stor för fler barn, jag är för gammal och vi har lagt småbarnsåren bakom oss. Så jag måste ju acceptera faktum, men det är svårt att inte sörja.

Vi gick i familjerådgivning efter hans beslut och sen har jag gått hos psykolog. Hjälpte säkert lite grann men sorgen finns ju kvar även om jag inte gråtit över det på länge nu, vilket jag gjorde konstant i början varje gång vi pratade om det. 

Hej,

Jag tror vi följdes åt kort i en annan tråd. Jag vill bara säga att jag förstår dig. Din frustration, sorg mm. Får vi inte ett till barn kommer jag sörja det hela livet. Det betyder inte att vi inte är tacksamma för det vi har. Vet inte om det är någon tröst men jag finns här <3
  • Orkide
    tinis skrev 2018-01-03 21:21:10 följande:

Tack men det verkar vara mens som spökar. Nu ikväll kom det rosa/tunt blod på pappret när jag var på toa. Fan alltså!!!!!!!!!!!! Ägget var fint, tog ovitrellespruta o hade sex. Vad mer vill min kropp att jag ska göra liksom!?

Alla runt omkring blir eller är gravida nu och jag vill också. Låter som en barnunge men jag tror ni förstår vad jag menar.

Men jag har en karta letrozol hemma, om mensen kommer igång vågar jag börja behandling utan läkarens "medgivande"? 

Tack för att du är gullig :)

Jag skulle påbörja behandling utan tvekan.

Jag förstår precis hur du känner. Svägerskan är gravid med sin andra nu och jag har försökt bli gravid längre än det haha. Vill bara skrika ut till alla att vara tysta om deras graviditeter, det är min tur. Haha men jag är glad för allas skull men så himla avis
  • Orkide
    Anonym (Försökte men blev aldrig) skrev 2018-01-04 09:12:17 följande:

Ja, jag skrev en hel del för några år sedan om detta. Tack för stödet! Precis så, man älskar de man har oändligt men det saknas någon. Jag kan känna vid matbordet ibland just det, det saknas någon. Och jag tänker mycket på det barn som skulle ha blivit vid det första missfallet, det hade varit en snart fyraåring idag.

Jag fick också ett missfall för lite över ett år sedan. Undrar också över vem den personen hade varit och att den lilla människa fattas oss!! Tror nog vi alltid kommer att sörja det <3
  • Orkide
    UndrandeSökare skrev 2018-01-09 22:55:37 följande:

Vad har hänt? Har du plussat eller har något annan hänt?

Trodde bilden kom med. Men ja jag är gravid
  • Orkide

Men strecket är svaragare idag (med morgonurin) så det kanske inte blir något
  • Orkide
    UndrandeSökare skrev 2018-01-10 09:07:12 följande:

Grattis till pluset Orkide !

Om du vill följa utvecklingen bättre så ta blodprov och mät hcg. Ring och fråga din vårdcentral. Man behöver ta om provet några dagar efter varandra så man ser att det ökar. Hcg ska dubblera sig vatannan dag.

Får du ingen hjälp på vårdcentralen så kan man köpa blodprovsremisser och betala för provet själv via werlabs och blodkollen. Gå in på deras hemsidor under provtagningsorter så ser du om de har labb i din närhet. Använder du rabattkoden LCHF hos Werlabs så blir det billigare.

Tack. Ja men det är en bra idé. Får se om jag lyckas hålla mig. <3
Svar på tråden Svårt att bli gravid med syskon - minst ett års försök