• Anonym (Trakasserad)

    Pappan inleder rättstvister av okynne

    Hej, jag hittar ingen information kring detta. Pappan till mina barn använder rättsystemet till att trakassera mig, inleder tvister kring småsaker. Jag vill inte gå in på detaljer men det är sånt som inte har någon reell betydelse för vare sig honom, mig eller barnen, utan det handlar bara om att störa och skapa irritation. Kan man göra något åt detta?

  • Svar på tråden Pappan inleder rättstvister av okynne
  • Anonym (mmm)

    Det kostar väl honom pengar då om han ska anlita advokat osv? Om det verkligen är oviktiga saker och bara taget ur luften så måste det väl märkas om advokater drar igång en rättsprocess? Då ligger det honom i fatet. 

  • Anonym (Trakasserad)

    Ja, pengarna är ett mysterium. Men han vägrar ju att betala underhåll så det är väl kanske de pengarna? Han verkar i varje fall inte bry sig om vilket. Jag har haft omkring 40.000 i advokatkostnader bara förra året pga detta.

  • Anonym (Trakasserad)

    Och nu är han igång igen. Jag vill lägga dessa pengar, tiden och energin på barnen.

  • Anonym (Trakasserad)
    Anonym (...) skrev 2018-01-02 02:50:15 följande:

    Har ni delad vårdnad och delat barnbidrag?


    Nej, jag har ensam vårdnad och barnbidraget går till mig då jag har dem 95% av tiden. ( hans önskan)
  • nevermind
    Anonym (Trakasserad) skrev 2018-01-01 18:04:12 följande:

    Ja, pengarna är ett mysterium. Men han vägrar ju att betala underhåll så det är väl kanske de pengarna? Han verkar i varje fall inte bry sig om vilket. Jag har haft omkring 40.000 i advokatkostnader bara förra året pga detta.


    Han måste ju betala underhåll, så vadå vägrar?

    Har du ingen hemförsäkring?
  • Anonym (Trakasserad)

    Ja, vägrar. Pengarna betalas inte in. Numer får jag det från fsk och han får ju krav på sig men det tycks ta evigheter innan det blir allvar av dem.

    Nåväl, min fråga är kan man få slut på detta processande på något vis? Finns det någon mekanism för att förhindra att rättsväsendet används för okynnesprocesser?

  • Kjell2
    Anonym (Trakasserad) skrev 2018-01-03 10:28:41 följande:

    Ja, vägrar. Pengarna betalas inte in. Numer får jag det från fsk och han får ju krav på sig men det tycks ta evigheter innan det blir allvar av dem.

    Nåväl, min fråga är kan man få slut på detta processande på något vis? Finns det någon mekanism för att förhindra att rättsväsendet används för okynnesprocesser?


    Gäller det civilrättsmål är grundregeln att förloraren betalar vinnarens rättegångskostnader.

    Är det familjerätten är grundreglen att var och en betalar sitt men det finns en möjlighet att förloraren betalar om det är tydligt dumstämning. Kolla med din advokat.
  • Anonym (Trakasserad)

    Hittills har det varit familjemål men det nya är så bisarrt att jag inte vet var det skulle landa ens en gång. Och även om han blir sittande på kostnaderna teoretiskt sett så skulle han troligtvis helt enkelt inte betala.

    Han har varit hotad av diverse utmätningar så många ggr pga att han inte betalar sina räkningar, och han lyckas tricksa sig undan på olika vis (undanhåller sig systemet).

    Och sen är det ju tiden och huvudbryet.

  • Kjell2
    Anonym (Trakasserad) skrev 2018-01-03 10:44:38 följande:

    Hittills har det varit familjemål men det nya är så bisarrt att jag inte vet var det skulle landa ens en gång. Och även om han blir sittande på kostnaderna teoretiskt sett så skulle han troligtvis helt enkelt inte betala.

    Han har varit hotad av diverse utmätningar så många ggr pga att han inte betalar sina räkningar, och han lyckas tricksa sig undan på olika vis (undanhåller sig systemet).

    Och sen är det ju tiden och huvudbryet.


    Rådgör med ditt ombud.
Svar på tråden Pappan inleder rättstvister av okynne