• MFML

    Sprial under narkos

    Någon som satt in en spiral under narkos? 

  • Svar på tråden Sprial under narkos
  • Anonym (Elin)
    MFML skrev 2018-02-06 18:43:31 följande:
    :)

    Ja en sak jag tänkt på som jag själv nojjar jättemkt över är ifall spiralen ska flytta på sig om jag anstränger mig och därmed får spiralen att "tryckas" nedåt. Jag blöder nämligen fortfarande sedan 12 dagar tillbaka, om det nu ens har med saken att göra vet jag inte. Tänker att det kanske är känsligare då. Min fråga är iaf om du levt som vanligt sedan dag 1 sen du fick spiralen? Nu har vi väl iofs inte samma spiral då jag har kopparspiral men det borde väl ändå vara samma på så sätt :p 

    Har du någon gång kontrollerat att din spiral sitter rätt eller har du tagit det för givet? Gjordes något ultraljud vid insättningen?
    Jag har en hormonspiral (Mirena) men tänker att alla spiralsorter ändå borde vara utformade på ungefär samma sätt. Jag har aldrig funderat på om spiralen kan flytta på sig vid ansträngning, men det tror jag inte är så vanligt. Det behöver du nog absolut inte oroa dig för. Ett tiotal gånger under dessa fem år jag haft min spiral har jag känt efter med fingret, och kollat så att jag kan känna trådarna högst upp/längst in. Känner man trådarna med fingret, så kan man nog känna sig helt trygg med att spiralen fortfarande sitter där den ska. Men ja, jag levde som vanligt från dag ett efter att jag fått spiralen insatt (tog det lugnt samma dag bara). Känner du inget av din spiral (skav eller något annat obehag) kan du vara lugn. Jag fick göra ett ultraljud på gynundersökningen innan, när vi diskuterade om jag skulle ha en spiral eller inte, men om de gjorde det även när jag var sövd vet jag inte :)
  • MFML
    Anonym (Elin) skrev 2018-02-06 19:00:17 följande:
    Jag har en hormonspiral (Mirena) men tänker att alla spiralsorter ändå borde vara utformade på ungefär samma sätt. Jag har aldrig funderat på om spiralen kan flytta på sig vid ansträngning, men det tror jag inte är så vanligt. Det behöver du nog absolut inte oroa dig för. Ett tiotal gånger under dessa fem år jag haft min spiral har jag känt efter med fingret, och kollat så att jag kan känna trådarna högst upp/längst in. Känner man trådarna med fingret, så kan man nog känna sig helt trygg med att spiralen fortfarande sitter där den ska. Men ja, jag levde som vanligt från dag ett efter att jag fått spiralen insatt (tog det lugnt samma dag bara). Känner du inget av din spiral (skav eller något annat obehag) kan du vara lugn. Jag fick göra ett ultraljud på gynundersökningen innan, när vi diskuterade om jag skulle ha en spiral eller inte, men om de gjorde det även när jag var sövd vet jag inte :)
    Tack så mkt för ditt svar! :) 
  • MFML
    Anonym (?) skrev 2018-02-06 22:26:00 följande:

    Men varför?


    Varför narkos? För att slippa obehag
  • Anonym (?)
    MFML skrev 2018-02-07 07:33:16 följande:

    Varför narkos? För att slippa obehag


    Söver man verkligen folk för att sätta in spiral? Gör det inte typ mer ont att sätta nålen inför narkosen?
  • MFML
    Anonym (?) skrev 2018-02-07 21:07:14 följande:
    Söver man verkligen folk för att sätta in spiral? Gör det inte typ mer ont att sätta nålen inför narkosen?
    Jag gick privat och betalade. Inga problem såklart. I mitt fall är det inte nålen jag var rädd för utan själva insättningen av spiralen. Men det är ju individuellt det där.
  • Anonym (Nemas problemas)

    Jag fick kopparspiral insatt under narkos för en del år sedan, detta efter att barnmorskan inte lyckades sätta in spiralen utan att ha behövt forcera det hela, vilket skulle gjort ont. Så hon föreslog det och jag samtyckte. Har blivit nedsövd vid tre olika tillfällen om jag minns rätt och tycker det är jätteskönt! Då kan jag tillägga att jag inför första tillfället var väldigt nervös eftersom jag var rädd för att "tappa kontrollen". När jag vaknade upp kände jag mig lite snurrig/flummig men på ett behagligt sätt! Säker på att det kommer gå jättefint!

  • Anonym (Lilja)

    Jag personligen tycker att man kan pröva att sätta in spiralen utan narkos. Lite obehag har man ej dött av.

    Om det gör för ont för att de inte kommer åt som de vill eller att man har väldigt kort tapp att det gör ont. Självklart ska det inte göra ont. Finns först och främst bedövning man kan få.

    Sista alternativet är narkos.

    Tror aldrig att det är bra med narkos om man inte måste för operation. Hjärnan påverkas mer än vi tror.

    Tycker en del är lite pippliga som väljer narkos i första hand.

    Trevlig helg alla.

  • HannaMariaS

    Även om denna tråd är gammal så hittar folk uppenbarligen Skrattande fortfarande hit så jag vill försöka väga upp några av de ifrågasättande kommentarer som finns i denna tråd. 

    TS undrade om det fanns någon här som hade satt in en spiral under narkos, men flertalet av svaren hon fick var ifrågasättande och dömande kommentarer om att man får "tåla lite" etc. Det behöver inte alls vara så att kvinnan väljer att sätta in spiral under narkos av lättja eller för att slippa "lite obehag".

    Att försöka skamma någon som helt enkelt frågar efter erfarenheter kring att sätta in en spiral under narkos känns för mig lågt och ovärdigt.  

    Jag fick reda på igår att det inte går att sätta in spiral på mig utan narkos eftersom det är helt tätt mellan livmodertappen (tror jag att det var) och livmodern. Min livmoder ligger dessutom i 90 graders vinkel från livmodertappen. Så efter att min gynekolog vid två tillfällen har försökt att sätta in spiralen (första gången med endast alvedon som smärtlindring (får inte äta Ipren av medicinska skäl)), och andra gången under lokalbedövning) så sa min gynekolog att vi måste göra det under narkos eftersom han inte ens kommer in i livmodern och att han riskerar att skada den om han försöker mer än vad han gjorde. Så nu kommer jag att kallas för insättning av spiral under narkos. Vilket för övrigt inte verkar vara en stor grej för vården, det är "kort narkos" som han uttryckte det. 

    Jag sätter in spiralen för att behandla extrema menssmärtor och mycket kraftiga blödningar och då säger min läkare att detta är den bästa behandlingsmetoden (hormonspiral) och att de inte ens överväger kirurgiska åtgärder innan man har prövat detta, så jag måste sätta in den under narkos (vilket jag själv helst skulle vara utan eftersom jag är rädd för narkos trots att jag har blivit sövd flera gånger förut) för att ens kunna få den behandling som rekommenderas innan eventuell operation blir aktuell. Jag behöver egentligen inte ens preventivmedel eftersom min man är steril efter att ha haft prostatacancer. 

    Sammanfattningvis, en får alltid väga nytta med risker etc så klart och det gör ju både vi själva och vården åt oss, men att skamma någon vars situation vi inte vet någonting om är under människans värdighet tycker jag. 

  • Anonym (K)

    Fick precis rekomenderat narkos av gyn. Fler som vill berätta om hur det går till? Jag har förstått att det går väldigt snabbt? Är man groggy efteråt?

    Är rädd att vakna under ingreppet. Avskyr egentligen att vara sövd p.g.a. den rädslan.

  • palettjunkie

    Jag har gjort byte under narkos. Hade först en som barnmorska satt fel som fastnat som behövdes tas ut under narkos och då passade de på att sätta in en ny under själva ingreppet. Var sjukt orolig innan då jag har galet kontrollbehov och det var min första narkos men kan verkligen bara rekommendera. Det var fantastiskt! Man andas i en mask, somnar utan att fatta det sen vaknar man och är lite seg. Har du tur får du mackor och te, det fick jag, haha. Bättre än alla ingrepp jag gjort i vaket tillstånd för man vaknar upp med en minneslucka så är det klart liksom!

  • Anonym (K)
    palettjunkie skrev 2021-11-26 14:30:55 följande:

    Jag har gjort byte under narkos. Hade först en som barnmorska satt fel som fastnat som behövdes tas ut under narkos och då passade de på att sätta in en ny under själva ingreppet. Var sjukt orolig innan då jag har galet kontrollbehov och det var min första narkos men kan verkligen bara rekommendera. Det var fantastiskt! Man andas i en mask, somnar utan att fatta det sen vaknar man och är lite seg. Har du tur får du mackor och te, det fick jag, haha. Bättre än alla ingrepp jag gjort i vaket tillstånd för man vaknar upp med en minneslucka så är det klart liksom!


    Hur lång tid tog det? Det låter mer som en "vanlig" operation?

    Jag är lite nojjig att jag inte ska bli ordentligt sövd eftersom det bara är för tre minuter.
  • Anonym (Star)
    Anonym (K) skrev 2021-11-26 15:06:17 följande:
    Hur lång tid tog det? Det låter mer som en "vanlig" operation?

    Jag är lite nojjig att jag inte ska bli ordentligt sövd eftersom det bara är för tre minuter.
    Jag har fått "lättnarkos" i annat sammanhang. Jag somnade inte, men det gjorde inte så mycket, för jag var så lugn och lycklig och sjöng Kent-låtar för den stackars narkossyrran. 
  • Anonym (K)
    Anonym (Star) skrev 2021-11-26 15:21:20 följande:

    Jag har fått "lättnarkos" i annat sammanhang. Jag somnade inte, men det gjorde inte så mycket, för jag var så lugn och lycklig och sjöng Kent-låtar för den stackars narkossyrran. 


    Jag frågade om det var sådan, men gyn sa att det är vanlig narkos.
  • palettjunkie
    Anonym (K) skrev 2021-11-26 15:06:17 följande:

    Hur lång tid tog det? Det låter mer som en "vanlig" operation?

    Jag är lite nojjig att jag inte ska bli ordentligt sövd eftersom det bara är för tre minuter.


    Nej alltså det går jättefort, kanske 7 min.

    Jag fick presentation av alla när jag kom in i rummet och insåg att det var flera personer vars enda uppdrag var att hålla koll på att och hur jag var sövd. De håller liksom inte koll på något annat än status för dig. Du är i trygga händer!
  • Anonym (K)
    palettjunkie skrev 2021-11-26 16:36:30 följande:

    Nej alltså det går jättefort, kanske 7 min.

    Jag fick presentation av alla när jag kom in i rummet och insåg att det var flera personer vars enda uppdrag var att hålla koll på att och hur jag var sövd. De håller liksom inte koll på något annat än status för dig. Du är i trygga händer!


    Jag är livrädd för att inte kunna göra mig förstådd om det gör ont. Och de sa då att jag kommer sova som vid en vanlig narkos. Hoppas hon inte bara säger det då... Men jag känner att den läkaren säger ärligt som det är.
  • Anonym (K)
    Anonym (Star) skrev 2021-11-26 15:21:20 följande:
    Jag har fått "lättnarkos" i annat sammanhang. Jag somnade inte, men det gjorde inte så mycket, för jag var så lugn och lycklig och sjöng Kent-låtar för den stackars narkossyrran. 
    Har nu tagit beslutet att sätta in en ny spiral så ringde mottagningen. Då säger de att jag inte alls ska bli sövd och sova på riktigt (som de sagt tidigare) utan bara sederad. Antar att det är lättnarkos som du skriver om?

    Någon som har erfarenhet av detta?
Svar på tråden Sprial under narkos