• Anonym (Orolig mamma)

    Snälla hjälp! Pappan ändrat sig & vill leka duktig!

    När dottern var 8 mån stack pappan, och då hände massa dumheter som att han t. ex tände eld på sig själv och började med droger. Då fick han inte träffa dottern för mig, sen träffade han en ny tjej men hörde knappt av sig till sin dotter på 2 år. Sen träffade han henne nån gång hit å dit, typ 3ggr/år. Nu är dottern 4,5 & dom träffas typ lika ofta. Nu har han fått barn med sin nya, och vill leka familjepappa och helt plötsligt vill att vår dotter flyttar dit?! Hon har förskola här, klarar inte en hel vecka utan mig, har sin stabilitet här och han känner inte ens henne?!

    Har funderat på ensam vårdnad såå många gånger, hur påbörjar man det?

    Edit, vi bor över 20-25 mil ifrån varandra så varannan vecka går ej. Har inte råd att åka så ofta och så långt då jag är sjukskriven.

    Hur tänker ni kring hela situationen?! Jag är så ledsen & tankspridd, vill verkligen inte att hon ska flytta ifrån mig & han känner ju inte ens henne?! Vad har jag för rättigheter i detta?

  • Svar på tråden Snälla hjälp! Pappan ändrat sig & vill leka duktig!
  • Anonym (Suck)

    Prata med soc, inte familjeliv. Det är dom som kan svara på dina frågor och hjälpa dig.

  • Anonym (kvinna)

    Gå med i gruppen pappavarför på facebook den är suveren

  • EmberEyes

    Varken du eller pappan har några rättigheter, ni har bara skyldigheter. Barnet däremot har rättigheter till båda sina föräldrar, och en trygg uppväxt.
    Kontakta soc/familjerätten och utarbeta ett umgänges-schema.

  • Anonym (Orolig mamma)

    Han vill att hon flyttar dit, inte att han har henne enl schema.

    Nä, pga foglossning och ryggsmärtor

  • Kjell2

    Fixa en träff men familjerätten. Att han skulle få boendet i närtid är osannolikt. Däremot skulle han kunna få någon form av regelbundet umgänge.

  • Celaena

    Som sagt, kontakta familjerätten i din kommun och sköt kommunikationen genom dem.
    Och som nämnt, så har varken du eller pappan några rättigheter, bara skyldigheter. Som föräldrar är ni skyldiga att tillgodose barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna.

    Det är bra att veta att ensam vårdnad inte alls betyder att han inte får träffa henne. Det betyder bara att du har ansvaret över barnets personliga förhållanden och omvårdnad, såsom välja skola, fixa pass, skriva under papper osv, med hänsyn till den andra förälders synpunkter om det är möjligt.  

    Det du antagligen menar är att du inte vill att han ska ha umgänge med barnet och det kommer du inte att få igenom om han själv inte avsäger sig umgänge eller är extremt olämplig som förälder. Om han menar allvar med det här och det inte bara är en övergående nyck så är det bästa du kan göra (och som du faktiskt är skyldig att göra) att uppmuntra och underlätta kontakt och umgänge mellan barnet & den andra föräldern. Om du sätter dig på tvären och vägrar samarbete så kommer det ligga dig till last. 


    Men, du behöver inte alls vara orolig över att han ska kunna kräva att hon kommer och bor hos honom. Han har lika mycket skyldigheter som du och han har själv åsidosatt sina skyldigheter. Innan mer än korta umgängen ens ska vara aktuellt så ska de bygga en stabil relation och med hänsyn till avstånd och alla år han varit frånvarande så kommer det ta många år samt att lagen ska utgå från barns bästa och det är inte barns bästa att ryckas upp från sin hemmiljö och trygghet bara för att  en frånvarande förälder helt plötsligt kommer på att de ska ta ansvar. Men som sagt, umgänge är en helt annan sak och förhoppningsvis bra för barnet om det sker på ett bra sätt. 

    Men innan ni kommit så långt som till umgänge så föreslår jag att du kontaktar familjerätten och förklarar situationen. Ni kommer behöva hjälp att komma överens kring detta och pappan behöver i alla lägen komma ner på jorden och få förklarat vad han kan ha för förväntningar kring detta då hans idé om att barnet ska flytta dit är fullständigt orimlig i dagsläget. Jag vill också säga att ta det lugnt och få inte panik, ditt barn kommer inte tvingas flytta från dig. Och det är inte ens säkert att han kommer vilja ha barnet efter att ni pratat med familjerätten. Tyvärr är det inte ovanligt i sådana här situationer att det är en impulsgrej från den frånvarandes sida, de får en idé och tror att det bara är att komma och ställa krav, sen när de får motkrav på sig så skiter de i alltihopa.

  • Censur

    Hej orolig mamma, du behöver inte alls vara orolig!

    Din dotter har sin stabilitet och trygghet hos dig, det är inget pappan kan förändra. Även om han kontaktar en advokat så kan han inte få boendet. Det ska till extrema förhållanden för att något sådant ska gå igenom att barnen helt byter boendeförälder och sen inte träffar den andre.

    Om jag får prata av erfarenhet, så ser du till att spara alla sms och samtal. Var alltid så trevlig du kan och ge honom förslag. Helst skriftligt. Föreslagen innebär att ni börjar bygga upp ett mer regelbundet umgänge. Föreslå att ni träffas varje/varannan helg några timmar och utökar det till en natt och sedan varannan helg när dottern är trygg och rotad. 

    Påtalar han att han vill ha hela boendet så svarar du att det inte är en genomförbar lösning i dagsläget, men att det kan bli när dottern är äldre om hon själv har det önskemålet. Annars får han flytta närmare så att varannan vecka är genomförbart.

    Försök vara så trevlig du bara kan. Kom med lösningar som du känner är relevanta för din dotter. Jag tycker inte att du behöver kontakta socialen i dagsläget, men du kan skriva till ditt ex att du absolut är för ett samarbetssamtal där ni pratar om umgänge och upplägg om han vill.

    Du har all rätt på din sida utifrån det du har skrivit. Oroa dig inte.

    Stor kram och lycka till!

  • Anonym (Sandra)

    Han kan ha barnet varannan helg och på lov.Eftersom han flyttade långt bort.

  • Anonym (Orolig mamma)

    Sandra, jag har inte råd att åka 50 mil varannan helg.

  • Anonym (kvinna)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2018-01-03 20:28:53 följande:

    Sandra, jag har inte råd att åka 50 mil varannan helg.


    Resorna får han bekosta om han ska ha umgänge
  • Anonym (Orolig mamma)

    Så jag kan säga att han måste hämta & lämna henne om han ska träffa henne? Hur är det med bilbarnstolen egentligen, måste ja låna ut min?

    Finns flera skäl till varför jag undrar.

    Just nu gör jag ju självklart det!

  • Anonym (Orolig mamma)

    Största anledning ang bilbarnstolen är att han inte hanterar den varsamt och sist satt inte ens dottern fast i den och själva stolen satt också löst samt att han kan bara släppa den rakt ner på backen, börjar bli dyrt å köpa nya..

  • Anonym (kvinna)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2018-01-03 21:29:16 följande:

    Största anledning ang bilbarnstolen är att han inte hanterar den varsamt och sist satt inte ens dottern fast i den och själva stolen satt också löst samt att han kan bara släppa den rakt ner på backen, börjar bli dyrt å köpa nya..


    Du behöver inte bekosta något för att underlätta för honom. De är han som ska stå för sitt umgänge
  • Kjell2
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2018-01-03 21:21:11 följande:

    Så jag kan säga att han måste hämta & lämna henne om han ska träffa henne? Hur är det med bilbarnstolen egentligen, måste ja låna ut min?

    Finns flera skäl till varför jag undrar.

    Just nu gör jag ju självklart det!


    Detaljer kommer ni överrens om på familjerätten, funkar inte det så får tingsrätten avgöra.
Svar på tråden Snälla hjälp! Pappan ändrat sig & vill leka duktig!