• jeanettenettan

Sjuk 3mån?

Hej?

Vänder mig till er för få råd. Några dagar innan jul började min son 3mån att få högre temp än vanligt, spyr ofta, vattning avföring, trött o slö.

Min bvc sa kanske rotavirus men inget göra åt, frågade henne om orsak kan vara tänder...nej för tidigt med de????

Idag 2veckor efter lägre temp men fortfarande jäkligt lös o vattning avföring o spyr o ibland skriker o ledsen som han har ont. Även bajset lr när han fiser lukta annorlunda än vanligt. Vad kan de vara? Gaser? Magsjuka?

Ps. Jag helammar

• Svar på tråden Sjuk 3mån?
  • EpicNurse

Om barnet inte är sjukt så kan det vara överkänslighet mot något du äter.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • möjligt

Går bebisen upp i vikt som den ska?

Annars hade jag ringt den lokala akuten och bett att få komma in. Så små går genom akuten och inte vårdcentralen och det kan vända himla fort när de är så små

Ser viktuppgången däremot fin ut så kan du säkert avvakta

• möjligt

Men just trött och slö är ett varningstecken som ringer illa. Hellre kolla upp en gång för mycket

• Snuttis2

Barn under tre månader som får feber ska alltid kollas av läkare(1177). Och Feber i kombination med diarré kan väldigt snabbt göra en bebis uttorkad. Superbra att du ammar låt barnet amma konstant var rådet jag fick när vår lilla blev sjuk! Men jag hade garanterat bett om en läkarkoll för att vara på den säkra sidan.

• jeanettenettan

Han hade gått upp iaf lite sist. Men de känns som de nått som inte står rätt till med hans mage. Kan dom göra koller på en 3mån?

• Snuttis2

De kan ta blodprover, urin o avföringsprov om de misstänker något, sen kollar de alla reflexer o att barnet inte är påväg att bli uttorkat!

Vi var inne med vår son när han var någon vecka gammal pga diarré och när han var tre månader pga feber !

Men amma amma amma o håll koll på blöjorna o hur ofta o mkt han kissar

• Snuttis2

? Har du ändrat din kost över julen?

Mkt annan mat, fet eller sockrig.

Det kan ju påverka hans mage menar jag!

• Snuttis2

Förkylning påverkar ofta magen likaså !

Vår son fiser värre än oss vuxna tillsammans. Och hans magaktivitet har sista månaderna ändrat mönster(mer långsam) men jag tror att det är en del i tarmens utveckling . Fortsätt gärna med magkultur droppar om du har men jag hade krävt en kontroll när det pågått så länge, blir bebisen uttorkad kan den bli mkt allvarligt sjuk!

• möjligt

Magen är ju i ständig förändring när de är så små, tyckte vår hade nya typer av avföring varje månad eller så men det är ju helt normalt att det är just lös avföring när de är så små. Avföringen brukar inte bli fastare som riktigt bajs förrän de börjar med fast föda.

Det låter kanske nasty men har du tagit med en bajsblöja till BVC? De lär ju kunna säga om det ser oroande ut

Svar på tråden Sjuk 3mån?