• Äldre 3 Jan 11:28
    1205 visningar
    1 svar
    1
    1205

    föräldraledighet tillsammans

    Hej bästa ni!

    Det är dags att planera föräldraledighet. Barn kommer i maj 2018. 

    Min arbetsgivare flexibel och han föreslår att jag ska fortsatta jobba hemifrån under första 1-2 år och det klarar jag.
    Mins mans arbetsgivare är också OK om han ta ut 2 dagar per vecka som pappaledig. 

    På så sätt vi kan vara hemma några dagar tillsammans och ta hand om barnet under första 1-2 år. Jag planerar att vara ledig 3 dagar per vecka och min man 2 dagar. 
    Hur är det med föräldrar pengar? På så sätt jag ska gå ner arbetstid till 50% och min man till 75%. Kommer vi att tappa SGI på andra år pga deltid lön under 1a år?

    Hur är det smartaste ekonomiskt att dela upp föräldraledighet?

    P.S. lön ligger på ca 25.000 och min man har kollektivavtal men inte jag. 
    Både är medlemmar i Unionen.

    Tack.

  • Svar på tråden föräldraledighet tillsammans
  • Äldre 3 Jan 11:52
    #1
    +1

    Första året gör ni som ni vill med att ta ut föräldradagar spelar ingen roll om ni tar eller inte beroende på er ekonomiska situation. Den dagen barnet fyller 1 år måste man ?skydda? sitt SGI för att behålla samma SGI. Dvs att du måste ha en sysselsättning på 100%. Alltså måste du ta ut 5 föräldradagar i vecka om du inte är sysselsatt någonting. Jobbar du däremot säg mån-ons och sen är ledig tors-fred så får du ta ut föräldradagar tors-fred för att skydda SGI. Samma sak gäller din man men enda skillnaden är att innan barnet fyller 1 år kan ni ta ut dubbeldagar(ett visst antal) så ni kan vara lediga samma dag. Det går inte efter 1års dagen dvs är du ledig och tar föräldradagar tors-fred måstedin man vara ledig mån-ons han kan därmed inte jobba dom dagarna om han också ska kunna ta ut dagar.

    Jag är hemma med min1,5 åring på 50% och studerar på 50% och sambon är då föräldraledig de dagarna jag studerar då jag kan plugga.

Svar på tråden föräldraledighet tillsammans