Inlägg från: Anonym (Rosen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rosen)

Tänker jag helt fel här??

Detta känns som en av de vanligaste konflikterna en styvförälder får tampas med.

Att barnen belastar styvföräldern med mer jobb

och att detta blundas för av biologiska föräldern som inte satt krav på sina barn och förnekar att barnen behöver ta mer ansvar.

En 4-åring kan utan problem plocka undan sin tallrik på dagis, städa undan leksakerna, ställa sina skor och kläder i sin hylla, etc.

Hade min tonåringdotter/son bott hemma hade jag sagt att alla städar upp efter sin skit, ingen är butler eller städare åt någon och fritid kommer efter ansvaret.

Hade också påmint att ansvar kan kännas drygt i stunden det tycker vuxna med, men att det här är konsekvensen av ditt ansvarsfulla agerande:

* Du får ett stärkt självförtroende

* Du lär dig något nytt

*Du lär dig att bidra och tänker på andra

* Du lär dig bli självständig som i sin tur ger dig mer tillit till dig själv, och du känner dig tryggare i dig själv och i din tillvaro.

* Du känner stolthet och mod och varje agerande gör dig modigare

Att ta ansvar = Frihet

Det kan du använda som argument om du fortfarande tänker strida för din åsikt om saken.

Jag hade sagt till min sambo att mitt ansvar som styvförälder slutar där andra stökar ner efter sig och att det borde din sambo tycka med för ingen av er ska bli behandlade som någons slav/ städare.

Svar på tråden Tänker jag helt fel här??