Inlägg från: Charlotte N |Visa alla inlägg
  • Charlotte N

Middagstråd

Nu är föräldraledigheten slut. Tre barn och hund ska lämnas på tre olika ställen innan jobbet och hämtas efter. Vi behöver alltså storhandla någon eller några gång/månad för att få vardagen att gå ihop. Så, hur ser era veckomenyer ut? Tipsa!

• Svar på tråden Middagstråd
  • Charlotte N
    Thomas20 skrev 2018-01-03 14:17:29 följande:

Måndag Makaroner, köttbullar, ketchup
    Tisdag Makaroner, köttbullar, ketchup
    Onsdag Makaroner, köttbullar, ketchup
    Torsdag Makaroner, köttbullar, ketchup
    Fredag Makaroner, köttbullar, ketchup
    Lördag Makaroner, köttbullar, ketchup
    Söndag Makaroner, köttbullar, ketchup

lättare att storhandla så

Tack! Precis vad jag just serverat till lunch:) Barnen blir ju nöjda i alla fall.
  • Charlotte N
    modsey skrev 2018-01-03 14:57:04 följande:

Vi kör oftast veckoschema för maten. På helgen lagar jag då minst två av dem som värms upp på de dagar. Eller om jag jobbar hemma så kan en gryta puttra alernativt göra något i ugnen över natten, ex en pulled poork.

Nästa vecka börjar skola och jobb här. Vår veckas mat

-risotto med sparris ( nä inge snabbmat men perfekt att stå och röra i medans vi pratar eller förhör läxan)

-lasagnen ( värms upp efter träningskväll)

- löksoppa med färskt lantbröd ( köpt)

-köttfärslimpa och pressad potatis ( tillredd kvällen innan men ställer in i ugnen direkt när vi kommer hem)

-fiskburgare med tillbehör.

- gnocchi med tomatsås och mozarella

-helstekt lax i ugn med sås och kokt potatis

Perfekt, tack!
  • Charlotte N
    Tow2Mater skrev 2018-01-03 14:53:02 följande:

En crockpot kan underlatta. Den kan du gora t ex chili, grytor, pulled pork mm i.

Bra tips!
  • Charlotte N
    Lena skrev 2018-01-03 14:56:32 följande:

I kväll blir det prinskorv, äggröra och stuvade makaroner nästan helt själv lagat av 9-åringen.

Imponerande!
  • Charlotte N
    Elinmariajosefin skrev 2018-01-03 16:36:27 följande:

Måndag: potatisbullar och rårivna morötter

Tisdag: köttfärssås och spaghetti (gör köttfärssåsen kvällen innan)

Onsdag: laxfile med fetaosttäcke och kokt potatis

Torsdag: gulaschsoppa gjord på den överblivna köttfärssåsen från tisdagen. Tillsätt bara buljong, vatten, tärnad potatis, röd paprika och spiskummin

Fredag: hamburgare med pommes

Lördag: köttgryta som får stå och puttra några timmar med pressad potatis (gör en rejäl omgång så kan ni äta grytan med ris eller matvete nån dag veckan efter)

Söndag: vegetarisk lasagne (även här kan ni göra en rejäl omgång och frysa in i portionsbitar som kan tas fram när tiden inte räcker till) jag varvar keso, färdigköpt tomatsås, bladspenat och lasagneplattor. På toppen fetaost.

På söndagar brukar jag göra en rejäl omgång med vitkålssallad som står sig åtminstone till torsdagen, på så vis spar man tid i veckorna men får ändå grönsaker varje middag.

Toppen!
  • Charlotte N
    Gybberybb skrev 2018-01-03 18:30:48 följande:

Här är våra tre senaste veckor:

Morotssoppa, Moussaka, vegbiffar o ris, pannkakor, bakad potatis, raggmunk.

Potatisomelett, mandelbollar o ris, kokospanerad quorn o quinoa, broccolipaj.

Tortellinigratäng, småplock (kokt potatis, korv, ärtor, äggröra mm), majssoppa o krutonger, blodpudding, spenatsoppa o ägg, spagetti o färssås.

Tack!
  • Charlotte N
    FuckGoggleAskMe skrev 2018-01-03 20:57:11 följande:

Kul att se vad folk äter. En typisk vecka hos oss äter vi: lax (inslängd i ugnen på låg värme med en massa pressad citron och ingefära), ris, spenat; chili con carne (med massor av olika bönor, linser etc), ris och/eller bröd; tortilla wraps med strimlad entrecote el. dyl., sallad, tomat, gurka, avocado; chili con carne igen; kycklingbitar (marinerade dagen innan och grillade i ugn), sallad med diverse, potatisklyftor el. dyl.; panerad fisk, små ärtor, ris/ugnspotatis. Och på åttonde dagen potatis/purjolökssoppa och bröd eller wokade vitlöksräkor med tabasco och saffransris och gröna bönor. Allt snabblagat.

Gott!
  • Charlotte N
    Aniiee skrev 2018-01-03 22:25:19 följande:

Veckans:
    Pasta med ostsås fläsk och spenat
    Fiskgratäng
    Viltkyckling, gräddsås, klyftpotatis
    Pasta med lime-laxsås
    Skinkgryta och ris
    Nougatglass

(ONÖDIG INFO: hela inköpslistan den här veckan blev 1075 kr på coop online i stockholm, beräknat för 4 portioner/rätt, snittpriset per portion var 22.55 kr.)

Nästa veckas:
    Lammfärsgratäng
    Ugnslax med spenat och citron, pressad potatis
    Potatisbollar med broccoli och fetaost
    Blandat spett med cole slaw och hembakt bröd
    Kycklingvingar och rostade rotfrukter och kål och tzatziki
    Clementinmousse

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
    Låter gott!
  • Charlotte N
    Virriga Vera skrev 2018-01-04 05:57:11 följande:

Ett sätt att spara tid är att handla online och hämta upp maten på vägen hem. Om man nu har den möjligheten). Jag beställer via ICA Online och hämtar maten efter jobb. Istället för att det tar runt 1 timme i affären så fixar jag max 10 minuter på att hämta den. Listan/beställningen fixas hemma. Jag tycker dessutom att det blir billigare eftersom det inte slinker med annat som inte finns på listan.

Älskar det sättet att handla! Brukar handla så på Willys, ännu billigare än Ica:)
  • Charlotte N
    mammalovis skrev 2018-01-03 22:38:06 följande:

Vi har ingen stående matsedel för det blir för tråkigt, men vi planerar maten inför veckan och handlar på lördagen eller söndagen. Mjölk brukar vi få komplettera då vi har ett litet kylskåp på 2 vuxna och 3 barn.

Vi försöker utgå från att variera pasta, ris och potatis samt kött, fisk, korv/köttfärs och kyckling.

Populärt hos oss är
    fläskgryta med ris, raggmunk och fläsk, fläsk med potatis och löksås, fläskpannkaka
    spaghetti och köttfärssås, tacos, köttfärslimpa med potatis och sås, tacopaj, (chili con carné)
    kyckling, ris och café de Parisås, kycklingenchilada, flygande Jakob
    falukorv i ugn, korv Stroganoff
    fiskpinnar med spenat och ägg, fiskgratäng, fisksoppa, panerad torsk med potatis
    kärlekstrassel med räkor, bakad potatis med Skagenröra
    hemlagad pizza
    wok eller gryta med kött eller kyckling

Sedan har vi dagar med smidig mat som våfflor, pannkaka, korv/köttbullar och pasta/stuvade makaroner hamburgare och pommes o s v också samt äter rester på jobbet eller till lunch på helgen.

Precis, jag tänker att man får ha 3-4 menyer som får rulla. Vi vuxna tröttnar i alla fall annars, även om barnen gärna hade kört på köttbullar, makaroner och ketchupdieten jämt.
Svar på tråden Middagstråd