Inlägg från: Dementoria |Visa alla inlägg
  • Dementoria

Middagstråd

Det är flera av er som svarat som skrivit "Fiskgratäng". Recept, tack!
    .
    .

mammalovis skrev 2018-01-03 22:38:06 följande:

Vi har ingen stående matsedel för det blir för tråkigt, men vi planerar maten inför veckan och handlar på lördagen eller söndagen. Mjölk brukar vi få komplettera då vi har ett litet kylskåp på 2 vuxna och 3 barn.

Vi försöker utgå från att variera pasta, ris och potatis samt kött, fisk, korv/köttfärs och kyckling.

Populärt hos oss är
    fläskgryta med ris, raggmunk och fläsk, fläsk med potatis och löksås, fläskpannkaka
    spaghetti och köttfärssås, tacos, köttfärslimpa med potatis och sås, tacopaj, (chili con carné)
    kyckling, ris och café de Parisås, kycklingenchilada, flygande Jakob
    falukorv i ugn, korv Stroganoff
    fiskpinnar med spenat och ägg, fiskgratäng, fisksoppa, panerad torsk med potatis
    kärlekstrassel med räkor, bakad potatis med Skagenröra
    hemlagad pizza
    wok eller gryta med kött eller kyckling

Sedan har vi dagar med smidig mat som våfflor, pannkaka, korv/köttbullar och pasta/stuvade makaroner hamburgare och pommes o s v också samt äter rester på jobbet eller till lunch på helgen.

Kärlekstrassel?
  • Dementoria

Vi gör inga listor men jag funderar på att börja. Jag följer tråden för tips om maträtter och bidrar med några av våra snabba och enkla:

Snabbstuvade makaroner och köttbullar (hemrullade om man haft tid att göra en stor laddning att lägga i frysen, annars färdiga pruttbullar).

Laxpaket i ugn med pressad potatis och grönsaker (vi brukar ha lax, färskost med någon smak och citron + kryddor i foliepaketet).

Hamburgare med pommes/klyftisar (helst hemlagade burgare, köpta är väl ok i nödfall)

Någon slags soppa och pannkakor (förutsatt att det finns pannkakor i frysen, jag gör en jätteladdning när andan faller på och fryser in).

Pasta carbonara.

Skåprensningskyckling (stek kyckling och vad som nu finns i kylen. Lök, paprika, svamp etc. Låt puttra i lite fond eller buljong och häll på en skvätt grädde). Servera med ris.

Svar på tråden Middagstråd