Inlägg från: lillterror |Visa alla inlägg
  • lillterror

Middagstråd

Elinmariajosefin skrev 2018-01-03 16:36:27 följande:

Måndag: potatisbullar och rårivna morötter

Tisdag: köttfärssås och spaghetti (gör köttfärssåsen kvällen innan)

Onsdag: laxfile med fetaosttäcke och kokt potatis

Torsdag: gulaschsoppa gjord på den överblivna köttfärssåsen från tisdagen. Tillsätt bara buljong, vatten, tärnad potatis, röd paprika och spiskummin

Fredag: hamburgare med pommes

Lördag: köttgryta som får stå och puttra några timmar med pressad potatis (gör en rejäl omgång så kan ni äta grytan med ris eller matvete nån dag veckan efter)

Söndag: vegetarisk lasagne (även här kan ni göra en rejäl omgång och frysa in i portionsbitar som kan tas fram när tiden inte räcker till) jag varvar keso, färdigköpt tomatsås, bladspenat och lasagneplattor. På toppen fetaost.

På söndagar brukar jag göra en rejäl omgång med vitkålssallad som står sig åtminstone till torsdagen, på så vis spar man tid i veckorna men får ändå grönsaker varje middag.

Denna matsedel verkar passa min lilla familj! Hur gör du din vitkålssallad? Testat några olika men inte hittat "den perfekta" än :)

Vi brukar vara hemma först vid fem och då fimns här ett par hungriga barn med humör därefter, så vi brukar satsa på mat man kan förbereda kvällen innan..
  • lillterror
    Elinmariajosefin skrev 2018-01-04 13:00:50 följande:

Jag höftar bara så jag har tyvärr inget recept. Men jag river vitkål i matberedare, blandar olja, vinäger, vatten, salt och peppar och blandar i. Förvarar i burk med tättslutande lock :)

Tusen tack! Hoppas jag känner mig lika trygg med att kunna höfta en vacker dag
  • lillterror
    Aniiee skrev 2018-01-04 18:19:06 följande:

Här är mitt absolut enklaste går-att-göra-i-sömnen-recept för 4 pers:

Lägg 4-6 hg plattfisk (rödspätta exempelvis, tinad om den är fryst) i en ugnsform. Salta och peppra ordentligt. Häll på 2 burkar smaksatta creme fraiche (2 av samma eller två olika som passar ihop). Bred på 4 portioner potatismos, gärna smaksatt med örtkrydda som passar CFen. Pensla moset med smält smör. kör in i ugnen på 200 gradet i ca 30-40 minuter, tills moset fått lite färg.

Om man vill kan man också kasta i grönsaker som passar med CFen.

Mitt basic-basic-orkar-inte-laga-mat-idag-recept. Det går dessutom bra att tweaka och ha sig med både kryddor och fiskval osv.

Gjorde denna idag och alla utom lillan åt med god aptit! (Inkl herrn i huset som inte gillar fisk). Lillan äter dock inget med potatis så hade inga höga förväntningar där

Fegade dessvärre lite och tog två burkar cf franska örter, ska se om jag vågar ha någon annan cf nästa gång.
Svar på tråden Middagstråd