Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Middagstråd

Veckans:
    Pasta med ostsås fläsk och spenat
    Fiskgratäng
    Viltkyckling, gräddsås, klyftpotatis
    Pasta med lime-laxsås
    Skinkgryta och ris
    Nougatglass

(ONÖDIG INFO: hela inköpslistan den här veckan blev 1075 kr på coop online i stockholm, beräknat för 4 portioner/rätt, snittpriset per portion var 22.55 kr.)

Nästa veckas:
    Lammfärsgratäng
    Ugnslax med spenat och citron, pressad potatis
    Potatisbollar med broccoli och fetaost
    Blandat spett med cole slaw och hembakt bröd
    Kycklingvingar och rostade rotfrukter och kål och tzatziki
    Clementinmousse

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Aniiee
    Dementoria skrev 2018-01-04 13:13:20 följande:

Det är flera av er som svarat som skrivit "Fiskgratäng". Recept, tack!
    .
    .

Kärlekstrassel?
    Här är mitt absolut enklaste går-att-göra-i-sömnen-recept för 4 pers:
    Lägg 4-6 hg plattfisk (rödspätta exempelvis, tinad om den är fryst) i en ugnsform. Salta och peppra ordentligt. Häll på 2 burkar smaksatta creme fraiche (2 av samma eller två olika som passar ihop). Bred på 4 portioner potatismos, gärna smaksatt med örtkrydda som passar CFen. Pensla moset med smält smör. kör in i ugnen på 200 gradet i ca 30-40 minuter, tills moset fått lite färg.

Om man vill kan man också kasta i grönsaker som passar med CFen.

Mitt basic-basic-orkar-inte-laga-mat-idag-recept. Det går dessutom bra att tweaka och ha sig med både kryddor och fiskval osv.
  • Aniiee
    Tow2Mater skrev 2018-01-05 00:57:58 följande:
    Påsmos då, eller skalar och kokar du potatis och gör moset först..?

.......................

Mitt orkade-inte-laga-mat-idag-recept var att slänga ner en bit fläskkött i crockpotten tillsammans med en burk konserverade chipotlepeppers. Fick sitta där i 7 timmar, tills jag (efter att ha vispat ner lite mjöl för att tjocka upp såsen) serverade det med lite kokad färsk färdigköpt tortellini :)
    Nja, påsmos funkar väl, men jag brukar göra detta när jag har mos över från dagen/två dagar före. Passar liksom på att göra extra mos när jag ändå håller på.
  • Aniiee
    lillterror skrev 2018-01-09 16:23:24 följande:
    Gjorde denna idag och alla utom lillan åt med god aptit! (Inkl herrn i huset som inte gillar fisk). Lillan äter dock inget med potatis så hade inga höga förväntningar där

Fegade dessvärre lite och tog två burkar cf franska örter, ska se om jag vågar ha någon annan cf nästa gång.
    Kul att det blev bra =) 

Det är bara att experimentera med cfreme fraichen. Nästa gång tar du en franska örter och en vitlök/parmesan =) Eller nåt.
Svar på tråden Middagstråd