Anonym (Är han det? (Väldigt långt)) skrev 2018-01-03 23:10:47 följande:
Intressant! En del stämmer bra, annat stämmer mindre bra tycker jag. Grandios är han på så vis att han pratar mycket om de affärer han har gjort osv som har gått bra. Han vill övertyga andra om att han är duktig och att han har gjort saker och ting före dem (yrkesmässigt framförallt). Han vet bäst, inte om allt dock men han vill alltid ha sista ordet. Han är väldigt materiell, handlar saker över sina förmögenheter, behöver inte vara stora saker, det kan vara växter och prydnadssaker men han ska alltid ha. Pratar alltid om stora båtar, bra bilar och fina hus typ. Pengar är allt! Pengar är det största ämne han talar om, hur han ska tjäna massa pengar och resa världen över. Hittar på idéer som inte är genomförbara i praktiken som nog för många låter helt galna. Han vill gärna tala om att alla älskar honom. Promiskiös kan jag inte svara på vad jag vet har han inte haft någon annan vid sidan om mig (men man vet ju aldrig). Han har dock haft långa relationer men vart otrogen i någon av dem och dem mot honom.
Empatilös uppfattar jag honom som, han kan inte känna med mig när jag är ledsen eller när barnet är ledsen han blir mest arg och stressad verkar det som. Om jag får ångest för något blir han också arg och tycker att jag bara ska skärpa till mig eller rycka upp mig. Ånger verkar han också ha svårt med, säger nästan aldrig förlåt och gör han det så måste jag pressa fram ett förlåt från honom, det känns aldrig äkta. Och oavsett så sker samma sak några timmar senare så han verkar i alla fall inte lära sig något av det. Han låtsas ofta som om ingenting har hänt. Har vi bråkat kvällen innan så är han som vanligt dagen efter och då har jag legat och gråtit hela natten. Innan kom han typ med blommor som plåster på såren och allt skulle vara glömt. Tom inombords verkligen! Bara aggressioner jag ser. Han har gråtit två gånger i och för sig på fem år. Han är som en strömbrytare tycker jag. Och det har tagit tid eller rättare sagt det har kommit pö om pö men blivit mer och mer tomt. Svårt att nå honom överhuvudtaget han är väldigt tom och innehållslös. Förvränger gör han verkligen och skyller ifrån sig att andra gör likadant då kan han också göra så. Säger man att jag tycker att vi har svårt att kommunicera sista tiden då vränger han det till att jag sagt att jag alltid har tyckt det och att det aldrig har vart bra då enligt mig. Säger man att jag är trött då är han minsann ännu tröttare eller ännu förkyldare eller något sånt. Mytoman kanske jag inte skulle kalla honom, inte heller patologisk lögnare men däremot kan jag uppleva att han ljuger ibland men kanske inte på det sättet men han lovar saker han aldrig håller som att inte bråka, låta mig få prata, låta mig få vara naturlig/mig själv osv. Det gör han aldrig när det väl kommer till kritan. Verbalt duktig skulle jag dock inte säga, snarare tvärtom. Så det passa inte in. Men han är duktig på ytliga kontakter, få dem att gilla honom och spelar en roll upplever jag. Avundsjuka har jag aldrig märkt så nämnvärt men ilskan är förskräcklig. Han har vart fysisk mot mig. Nästa punkt aldrig ta ansvar, allt det stämmer. Han erkänner aldrig när han har sårat mig utan det är bara mitt fel. Händer det något på jobbet är det hans kollegors fel, dom är dumma i huvudet och korkade, hatar män eller något annat. Sista punkten stämmer på pricken också! Han vill gärna dra iväg när det blir problem (vilket livet också är emellanåt). SOm när hunden blev sjuk då försvann han i typ två månader. Mår jag dåligt då blir han arg och åker iväg osv.
Usch, jag blir nervös själv när jag skriver det här. Det blir så tydligt.
Okej, så kan det absolut vara. Man brukar tala om att narcissism kan förekomma i olika "grader". Även t.ex. du och jag, kan någon gång göra "narcissistiska handlingar,", t.ex. om man beter sig barnsligt och egoistiskt någon gång. Alla människor har den förmågan, att någon gång bete sig på det sättet, egoistiskt och omoget etc.
Men om man ser på det hela som en "skala" av narcissism, så kan en person kvala in mer eller mindre på den skalan. Om vi tänker i form av 0 - 10, så kanske jag och du skulle få 1 poäng på skalan. Mitt ex skulle nog få 9/10, eller 10/10, dvs. han har en väldigt stark narcissism och om en psykolog skulle kunna testa honom (om vi bortser från risken att han ljuger), så är jag helt hundra procent säker på att mitt ex skulle "kvala in" för att få etiketten "narcissistisk personlighetsstörning". Detta då mitt ex är på den ena "extremen" av skalan, dvs. i princip en fullfjädrad narcissist. Alla texter jag läst om narcissism (läst omfattande msterial om det), så passar mitt ex in på det.
Jag vet inte var din man platsar in på skalan. Men ganska många människor ändå, har ett flertal "narcissistiska drag". Och har man flera tydliga narcissistiska drag, säg motsvarande kanske 5/10 på skalan, så kan man mycket väl vara en nära nog outhärdlig person att leva med, i en kärleksrelation! (Även om man kanske inte platsar in ända fram för att få just diagnosen "narcissistisk personlighetsstörning ").
För kärleksrelationer handlar ju om att GE, och att det finns ett ömsesidigt givande. Det handlar ju även om så mycket mer: Att stötta sin partner, att kunna erkänna sina fel och be om ursäkt, att försöka gottgöra om man gjort fel. Att kunna visa äkta kärlek och omsorg om sin partner. Personer med flertalet starka narcissistiska drag, får oftast stora svårigheter i relationer. Eftersom de, enkelt uttryckt, inte har de inre egenskaperna som krävs, för att kunna vårda en relation.
De har inte heller ett äkta känsloliv, utan behandlar oftast sin partner och sitt barn som en "förlängning" av dem själva. De kan inte riktigt leva sig in i att andra människor har egna behov, fristående från narcissisten. Andra människor är ju TILL för narcissisten.....
Så fundera över det här med "skalor" som jag sagt här. Jag tror det kan vara en bra utgångspunkt för att fundera vidare. Även om din man är "bara" 50% eller 65% narcissist, så kan konsekvenserna för dig i en relation, vara helt outhärdliga... Och har man ändå såpass starka/ett flertal narcissistiska drag, i kombination med att man vägrar söka hjälp, så skulle jag säga att prognosen för positiva förändringar är nästan lika med noll.... :(
Hoppas att du tar dig en bra funderare på om detta verkligen är ett förhållande du vill fortsätta med... Och hoppas att det jag berättat här kunnat vara till nån liten hjälp. Ta hand om dig.