• krocko15

Citron och salt i ansiktet farligt?? Röda utslag. Snälla hjälp!!!

Som rubriken lyder så provade jag för ungefär en vecka sedan för första gången en citron och saltskrubb som ansiktsmask. Jag blandade den alltså själv efter jag läst att den rengjorde huden osv. Hade den på i 10-15 min sedan tvättade jag av. Efter jag provat den blev jag lite röd på vissa ställen i ansiktet men inget märkvärdigt, så tänkte inte särskilt mycket på det. Var inte särskilt röd några dagar efter och provade att ta lite olivolja i ansiktet också för ett par dagar sedan, eftersom det tydligen ska vara bra för huden också. Nu har jag i ca 3-4 dagar haft tydliga röda utslag på kinderna. Det har är vad jag kan minnas första gången jag får såna här utslag. Är nu sjukt nojig och rädd att det inte kommer att försvinna eftersom det suttit i typ 3-4 dagar. Kan den citron skrubben jag provade orsakat permanent skada på min hud eller var det olivoljan och kommer det att försvinna?? SNÄLLA SNÄLLA SNÄLLA vill verkligen ha svar!!!!

• Svar på tråden Citron och salt i ansiktet farligt?? Röda utslag. Snälla hjälp!!!
  • FallenAngelNr1000

Fettet som du har i ansiktet när du vaknar på mornarna är det bästa du kan ha i ansiktet för att skydda det under dagen! Det betyder alltså att man egentligen inte ska tvätta ansiktet helst på morgonen utan senare under dagen. Självklart göra rent ögon o så men kinderna, pannan o hakan är bättre att låta vara ifred. Kanske din hy är allergisk emot citron eller olivoljan som nu ligger i dina hårsäckar, vad vet jag ?  Citron är ju ganska frätande.
    Om det är finnar man vill ha bort så ska de klämmas på rätt sätt o vid rätt tillfälle. Inte bankas på eller skrubba ner huden för att bli av med det! 

Iallafall så har du inte använt något som "varar för evigt" så mitt tips är att du smörjer in ansiktet med Helosan. Det är det vänligaste och det bästa enligt mig själv för hela kroppen. Men man ska vara försiktig även här då ifall man använder smörja för mycket så pausar kroppen framkallningen av sitt egna yttre hudfettlager. Så använd helosan i 2 dagar efter att ha tvättat rent med ljummet vatten, utan någon tillsats. Återkom gärna med resultat.

• riboflavin

Citron är frätande och salt är kraftigt uttorkande och egentligen på tok för grovt för ansiktet. Du har typ dödat dina yttersta hudlager men en kraftfull kemisk/mekanisk peeling.

Inget jag hade stoppat på ansiktet, fötter möjligtvis.

Men det kommer läka, du behöver skydda från uttorkning. Tvätta med olja och ljummet vatten och smörj med något fett som inte går in i huden på kvällen. Helosan som nämnts ovan eller vaselin.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • krocko15
    FallenAngelNr1000 skrev 2018-01-03 18:51:51 följande:

Fettet som du har i ansiktet när du vaknar på mornarna är det bästa du kan ha i ansiktet för att skydda det under dagen! Det betyder alltså att man egentligen inte ska tvätta ansiktet helst på morgonen utan senare under dagen. Självklart göra rent ögon o så men kinderna, pannan o hakan är bättre att låta vara ifred. Kanske din hy är allergisk emot citron eller olivoljan som nu ligger i dina hårsäckar, vad vet jag ?  Citron är ju ganska frätande.
    Om det är finnar man vill ha bort så ska de klämmas på rätt sätt o vid rätt tillfälle. Inte bankas på eller skrubba ner huden för att bli av med det! 

Iallafall så har du inte använt något som "varar för evigt" så mitt tips är att du smörjer in ansiktet med Helosan. Det är det vänligaste och det bästa enligt mig själv för hela kroppen. Men man ska vara försiktig även här då ifall man använder smörja för mycket så pausar kroppen framkallningen av sitt egna yttre hudfettlager. Så använd helosan i 2 dagar efter att ha tvättat rent med ljummet vatten, utan någon tillsats. Återkom gärna med resultat.

Tack så mycket för ditt tips! Har Repair hemma som också är väldigt skonsamt mot huden, som jag provar just nu. Om det inte funkar kommer jag att testa med Helosan. 
  • krocko15
    riboflavin skrev 2018-01-03 19:10:00 följande:

Citron är frätande och salt är kraftigt uttorkande och egentligen på tok för grovt för ansiktet. Du har typ dödat dina yttersta hudlager men en kraftfull kemisk/mekanisk peeling.

Inget jag hade stoppat på ansiktet, fötter möjligtvis.

Men det kommer läka, du behöver skydda från uttorkning. Tvätta med olja och ljummet vatten och smörj med något fett som inte går in i huden på kvällen. Helosan som nämnts ovan eller vaselin.

Ojdå det låter inte bra, men tur att det kommer läka, kör med Repair så får vi se hur det går! Tack för svaret och dina tips! 
Svar på tråden Citron och salt i ansiktet farligt?? Röda utslag. Snälla hjälp!!!