• Bueno

4 månader kräver konstant underhållning

Är det en fas nu som gör vår 4 månaders dotter så extremt uppmärksamhetskrävande och gnällig? Försöker med allt, bara tyst när man leker och dingar sig extremt med henne eller bär runt på henne. Men även då kan det gnällas. Blir ju helt slut av att bära omkring eller leka varje vaken stund hela tiden. Även i sele, behöver ju kunna sitta ner också för att vila. Tv vill jag ej låta henne se även om det hjälper en stund. Vagn promenad tar vi varje dag. Någon som har tips på vad man kan göra för att få barnet nöjt? Denna fas har precis börjat och känner mig redan trött.. Är det bara att härda ut? Blir det bättre sen?

Trött mamma

• Svar på tråden 4 månader kräver konstant underhållning
  • Bueno
    Meriall skrev 2018-01-03 18:08:11 följande:

Det brukar bli bättre ett tag när de lär sig något nytt som tex sitta, ställa sig upp mot möbler, gå etc.

Har du provat babysitter med leksaksband, babygym, babygunga?

Alla saker utom gunga. Dom duger några min sen gnäll igen. Är det värt att Skaffa gunga? Tänkte Skaffa en sån gåstol men det är senare.
  • Bueno
    Anonym (Em) skrev 2018-01-03 18:28:47 följande:

Har haft exakt samma och pågår ännu vid 8 månader även om det är lite bättre, blev bättre när han kunde sitta i sin barnmatstol och hoppa och leka lite. Men enligt vänner med barn så blir det bättre när de börjar krypa, ytterligare bättre när de börjar gå och ännu bättre när de börjar kunna prata. Vill dock varna om gåstol, det påverkar den motoriska utvecklingen negativt. En hoppgunga kan vara bra att använda, vet dock inte från vilken ålder man kan använda den, min son var så nära maxvikten innan han blev tillräckligt gammal för den så vi köpte aldrig någon (är väldigt stor för sin ålder).

www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/forskare-varnar-for-gastolar

Phu, jag som trodde det skulle vara över efter en månad ???? okej tack för varningen, visste jag inte. Min dotter är också rejäl, går stadigt och snabbt upp i vikt så nog bra att kolla upp maxvikten innan Man köper något.
  • Bueno
    Anonym (Liv) skrev 2018-01-03 18:48:54 följande:

Detta är en jobbig fas som höll på att knäcka mig. Det som underlättade var bärsele där hon satt framåtvänd, alltid helnöjd då (när hon var tillräckligt stabil i nacken), gungandes i babysitter (kunde gunga med foten när jag satt framför tv:n), också oftast nöjd då. Lite tv som är för små barn, t ex babblarnas musikvideor, gillade mycket. Det blir bättre när de kan sitta och greja med saker.

Känner oxå att jag kommer bli galen snart. Bara efter en dag är jag helt slut. Bärsele framåt hade jag senast idag. Men sen var det middag och då fick hon sitta i ikea matsstolen, nöjd litet tag. Sitter, har två olika, är typ helt värdelösa nu.förr var den första jätte poppis. Vågar ej visa någon skärm, rädd att hon ska tycka allt annat är trist då eller bli typ beroende. Skrika när hon inte får se längre.
  • Bueno
    Anonym (Va) skrev 2018-01-03 18:57:56 följande:

Har jag förstått det rätt? Du är trött på att vara förälder efter fyra månader för att ditt barn vill ha din uppmärksamhet?

Du har förstått det fel. Tråkigt med dömande och förutfattade meningar. Jag är bara sliten, som vilken helst kan bli. Första barnet och inte van /beredd på detta. Alla känner nog så ibland, som har barn, ett eller flera. finns dessutom andra omständigter i mitt liv som tynger vilket gör det lite extra jobbigt för tillfället. Jag älskar att vara förälder. Bästa som hänt mig. Ville bara ha lite tips från andra föräldrar, som varit med om liknande .
  • Bueno
    Anonym (Liv) skrev 2018-01-03 19:14:54 följande:

Antingen har du aldrig varit med om det ts beskriver eller så har du glömt. Denna fas återkommer ej. Det blir andra bekymmer men aldrig såhär. Att ha en ettåring eller tvååring eller treåring eller tioåring är sju gånger lättare än den fas ts beskriver, man blir aldrig så låst och bunden igen.

Tack!! Empati och förståelse kommer man långt med ?
  • Bueno
    Anonym (Jisses...) skrev 2018-01-03 19:07:10 följande:

Jag är ledsen att säga det men välkommen till föräldraskapet! Det är så här det är att ha barn, de kräver din uppmärksamhet för att du ska lära dem allt du kan. Du ska ge dem världen när de är för små att nå den själva. Du ska spegla samhällets normer, regler, värden osv så att barnet kan tolka å förstå sina omgivningar... Du hat 18 år kvar av detta. Kanske ska du lägga det gamla talesättet på minnet: små barn små bekymmer, stora barn stora bekymmer...

Tack för uppläxningen... Dock var det inte det jag var ute efter. Men har man haft en dålig dag kan man alltid sitta på familjeliv och kritisera andra, så att man får avreagera sig lite. ????????
  • Bueno
    Anonym (Va) skrev 2018-01-03 20:41:51 följande:

Men du kan ju inte på allvar mena att du inte visste att barn är krävande och uppmärksamhetstörstande? För du verkar förvånad över att ditt barn på Fyra månader inte kan underhålla sig själv.

Men herregud!! Vad gör du för egna tolkningar människa? Har bett om tips för att få barnet nöjt, har inte någonstans indikerat på att det skulle vara tips på hur bäbis kan underhålla sig själv. alla tips på hur man får barnet glad och inte gnällig, jag gör allt för att få henne nöjd. Förvånad ja, eftersom hon inte varit såhär innan. Om du bara vill hacka kan du hitta annan tråd att skriva i.
  • Bueno
    Glinda från Oz skrev 2018-01-03 20:36:59 följande:

Om dina barn behövde samma uppmärksamhet som ts barn just nu skulle du inte kunna jobba eller ha flera stycken. Problemet är inte att barnet vill ha uppmärksamhet utan att barnet kräver så mycket att ts inte kan göra något annat, i bland behöver man gå på toa och äta också. Då barnet börjar på förskolan är den här fasen över.

Tack! Precis så är det ju! Den som inte förstår det vill ju bara kritisera och bråka
  • Bueno
    Anonym (Va) skrev 2018-01-03 19:43:32 följande:

Jag har tre barn och barn kräver uppmärksamhet! Varför skaffa ett år om man efter några månader inte orkar ge hen den uppmärksamhet hen behöver?

Och alla dina barn har varit lugna och glada och du har aldrig känt dig trött och utmattad?
  • Bueno
    Anonym (Va) skrev 2018-01-03 19:43:32 följande:

Jag har tre barn och barn kräver uppmärksamhet! Varför skaffa ett år om man efter några månader inte orkar ge hen den uppmärksamhet hen behöver?

Vad har du fått något ifrån att jag inte orkar ge mitt barn uppmärksamhet? Jag frågade efter lite tips på saker som kan göra ett barn mer nöjt.. Herregud
  • Bueno
    buskar skrev 2018-01-03 19:01:19 följande:

Sådär är vår son också, och har varit sedan dag ett. Skillnaden är att han inte gnäller, utan han gapskriker, och har en mycket kraftull röst.

Mycket tröttsamt.

Har dock blivit lite bättre senaste tiden

Förstår din frustration..
  • Bueno
    FuckGoggleAskMe skrev 2018-01-03 21:12:34 följande:

TS, denna fas gick så småningom över hos min son, efter typ tio år ... När han var baby funkade långa promenader med hundskådning bra (där dom rastar hundar i parken alltså, han älskade att titta på det), annars så sjöng jag så att jag tappade rösten (låter hemsk, men han var nöjd) eller ?dansade?, dvs han tittade jag på när jag städade/diskade till musik, med lite handklappning, huvudskakning och grimaser ... ja utsliten blir man, han ville bli road non-stop, annars skrek han.

Haha alltså dessa små liv ^^ man vill ju bara se sin älskling glad och nöjd även om man oxå måste få dom att förstå att livet inte alltid kan vara kul(dock inte när dom är så små såklart, då får allt vara roligt, att livet kan vara tråkigt oxå får de lära sig senare)
  • Bueno
    Anonym (köpte mig lite andrum) skrev 2018-01-04 17:52:50 följande:

Båda mina var så också, det höll i sig i ett par år eller så. Men när de var bebisar så köpte jag en babygunga att hänga i dörröppningen som gick att studsa lite upp och ner i (när nacken var stabil nog), en elektonisk babyvagga med tillhörande mobilgrej att titta på, en annan mobilgrej som man kunde vrida upp och som spelade i en halv minut eller så, ett babygym, en babysitter som rörde lite på sig när bebisen sprattlade. Någon spegel som inte var av glas som bebisen kunde titta i, olika bjällrande och rasslande leksaker. De hade också en sen där läragå-sitter som de fick använda ibland, men inte så ofta, för jag hade läst att det inte var bra för ryggen då. När de var lite äldre än bebis så hade de en elektronisk häst som snurrade och blinkade och spelade musik när det lilla barnet sköt ifrån i golvet med fötterna. Och så gick vi runt till dessa olika saker och bebisen var typ nöjd i en halv minut-3 minuter på varje ställe/med varje leksak och det gav mig lite andrum. Som jag faktiskt uppskattade jättemycket! Resten av tiden bar jag runt i sele/ lekte tittut/ammade/grimaserade och höll jag på hela tiden. 

Haha ja herregud vad man håller igång! Roterar också runt på sitter, gym, vagga, sele och promenad. Gunga måste jag testa, vet inte om dörrgunga eller en fristående golvgunga är att föredra. Har också massa skallror och pipleksaker. Sjunger, busar, spelar musik you name ut. Tycker jag testat allt! Men som du skriver är det bara dugligt några minuter åt gången. Tusen tack för alla tips!
  • Bueno
    8airam8 skrev 2018-01-03 22:15:05 följande:

Jag beklagar alla rövhatts-svar du har fått. Tydligen förvandlas en del till subbor när de blir föräldrar.

En liten fyramånaders behöver säkert inte så mycket uppmärksamhet som du själv upplever, men alla barn är givetvis olika. För det första: är bebisen riktigt härligt mätt när du lägger ned den? Och då menar jag riktigt riktigt mätt, för det är först då som man kan upptäcka världen i lugn och ro på egen hand. Har bebisen ett mjukt och varmt ställe att ligga och greja på? Babygym? Finns där trevliga saker att titta på, känna på och konversera med? Det brukar vara tillräckligt, i kombination med matstunder, promenader i vagnen, samtal i famnen och eventuellt omkringbärande i en sjal eller sele. Försök att betrakta det lilla livet som någon som hänger på i det dagliga livet och som behöver lite pyssel mellan varven.

Ja mycket tråkigt när jag bara bett om lite ynka råd.

Jättebra råd! tackar jag för! Det där med att vara rejält mätt har jag inte tänkt så mkt på. Dels krånglas det mkt vid amnigen nu också. Blir Frusterad, ledsen, arg. Får lägga upp henne på axeln och vagga, buffa rumpan så hon blir lugn och sen lägga tillbaka vid bröstet, flera ggr under amnigen för att hon börjar gråta. Har inte överfyllda bröst. Så det är svårt att få till en tillfredställande matstund för henne,där hon blir riktigt mätt. Men ska definivt lägga mer energi på detta och se om hon blir mer harmonisk.
  • Bueno
    Rödtjärnens Anna skrev 2018-01-03 22:38:01 följande:

Min fem-månaders kille gillar babygymmet. Han gillar inte riktigt sakerna som fanns där från början så jag har hängt dit saker han gillar.. exempelvis en strumpa :)

Jag brukar ofta ha honom med i babysittern då jag lagar mat eller bakar. Så sätter jag upp något han kan leka med (min babysitter har en båge) och jag sjunger och pratar med honom hela tiden och så ser han mig. Ibland tar jag in vagnen i köket och så får han bli vaggad i vagnen medan jag håller på i köket.

När han är som värsta plåstret och driver mig smått till vansinne så brukar jag tänka på att han någon gång kommer bli tonåring och tycka att morsan bara är jobbig. Då känns det lite bättre att ha en fem-månader gammal son. :)

Åhh den var ju bra! Att faktiskt bara passa på att njuta av den korta bäbis tiden, jobbig eller inte :Dtiden går snabbt.
  • Bueno
    Inga bekymmer skrev 2018-01-04 10:19:16 följande:

Jag tror inte att du har haft barn som kräver uppmärksamhet på samma nivå som Ts dotter gör nu och som är lika gnällig, för då hade du inte kommit med dina självgoda svar här. Hade de varit så krävande så hade du nog inte skaffat dem så tätt heller. Vad är vitsen med att sitta och kritisera Ts när hon bad om tips och råd?

Tack! <3
Svar på tråden 4 månader kräver konstant underhållning