• Brumma

Reda ut underhållet

Som boendeförälder har du rätt till hela barnbidraget samt underhållsstöd (om ni inte gemensamt kommer fram till underhållsbidrag) på f.n. 1573:-

Med andra ord 2623:-

Både underhållet och barnbidraget kommer att höjas så den summan kommer om några månader vara uppe i 3000:-

Med din utträkong så låter det som att dottern handlar kläder för 2000:- i månaden? 24000:- om året? Stämmer det verkligen?

Barnbidrag och underhåll skall gå till en väldans massa annat än kläder...

Det låter väldigt mkt som om du blir lurad. Å andra sidan - är du inte villig att handla kläder (görs det verkligen varje månad ?) Så kanske det är värt 24000 om året? Jag hade inte tyckt det...

• Brumma
    Anonym (OjOjOj) skrev 2018-01-04 06:48:29 följande:

Ja. Du har rätt men efter den tråden skrevs har det hänt saker. Jag ifrågasatte varför hon(mamman) ska få BB och då ringde mamman FK (utan min vetskap) och mamman sade till mig att "FK sa att jag (mamman) kan fortsätta få BB". För mig är det lite underligt.

Så jag startade denna tråd för att få feedback från Er efter att jag fått så mkt ilska tillbaka från mamman bara för att jag vill denna gång att FK ska hjälpa till o reda ut detta. Hon kallar mig girig och det är det minsta jag är. Jag vill dock ha rättvisa så långt det är möjligt. 

Mamman har INTE rätt till barnbidraget. Hon ljuger antingen för dig eller så ljög hon för försäkringskassan.

Tidigare var det så, men för två år sedan (har jag för mig) ändrades det. Numera har pappan rätt till halva (för barn födda efter ändringen betalas hälften ut till varje förälder per automatik) om han har brynen halva tiden. Sedan har boendeföräldern rätt till hela OAVSETT kön.

På försäkringsskassans hemsida finns en blankett som ni fyller i om ni är överens. Sedan finns det en man fyller i om den avdrag föräldern vägrar skriva under. En utredning kan då göras men är barnet skrivet hos dig så ser de det direkt.

"Om du och den andra föräldern inte är överens och du gör en anmälan själv ska du anmäla det på Mina sidor.

När du har anmält kommer vi att starta en utredning om var barnet bor och vem som har rätt att få barnbidraget.  Vi börjar med att kontakta den andra föräldern och fråga om uppgifterna vi har fått om var barnet bor stämmer. Om vi behöver mer information från dig hör vi av oss.

Eftersom vi behöver kontrollera uppgifterna med den andra föräldern tar det längre tid att handlägga ditt ärende om du gör en anmälan själv än om ni anmäler tillsammans."

Denna text hittar du här "www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/nar_barnet_ar_fott/barnbidrag". Titta sedan under "vanliga frågor".
  • Brumma
    Anonym (OjOjOj) skrev 2018-01-04 07:22:02 följande:

Jag tror det måste bli så som du säger. Nu är det rörigt och i detta röriga smyger det sig in felaktigheter. Det måste bli klart och tydligt. 

Det är bättre att dottern får ett antal hundra kronor de gånger de ska shoppa kläder. Jag är inte alls emot detta att mamman hjälper henne shoppa kläder. Vad jag säger idag är att jag måste få hjälp av FK att reda ut detta och jag har fått mycket ovett för det. Blir kallad för girig. Fy fan säger jag. Därav tråden för feedback från er. Är jag fel ute?  Jag tycker inte det..

Tycker kusin krakels förslag är mycket bra.

Du begär hela barnbidraget samt underhållsstöd. Sedan skickar du med pengar till klädinköp. Snart kommer din dotter förmodligen vara tillräckligt stor för att vilja shoppa ensam eller med kompisar ändå ;)

Det är dock det enda du skall skicka med pengar till - utgifter för umgänget, aktiviteter mamman vill göra med dottern osv skall du INTE stå för (om du inte själv väljer det vill säga).

Underhållsstödet går du in och söker direkt. Sedan gör de en utredning gällande hur mycket de anser att mamman kan betala - denna summa begär de sedan av mamman. Du får dock alltid samma summa (f.n. 1573:- )
  • Brumma
    Anonym (Nalle) skrev 2018-01-04 12:29:12 följande:

Min ständiga rekommendation är att den som betalar in underhåll gör detta direkt till fk. Om du sedan vill betala pengar till henne gör du det. Men låt allt gå via fk så minskar det risken för problem för båda parter i framtiden. Skilj på underhållet och pengar du ger henne. Det är juridiskt väldigt olika saker

Försäkringskassan lämnar över betalningen till föräldern om föräldern betalar in i tid ett antal månader.

Man kan inte längre sköta det enbart genom försäkringskassan om det betalas i tid.

Däremot borde TS börja genom att begära underhållsstöd genom försäkringskassan.
  • Brumma
    Anonym (OjOjOj) skrev 2018-01-09 12:28:26 följande:

Mitt X ska betala typ 671 kr i underhåll till mig. Kan jag ansöka om underhållsstöd då så jag kommer upp i 1200 eller vad det nu är?

Det är trist o föra en diskussion med en som inte begriper. Det blir lönlöst lixom.

Enligt försäkringskassan så ska man kunna få utfyllnadsbidrag om underhållet understiger 1573:-

"Hur mycket pengar får jag?

Om den andra föräldern inte betalar något underhåll får du 1 573  kronor per månad till och med månaden när barnet fyller 15 år och 1 723 kronor därefter.

Om den andra föräldern betalar ett lägre underhåll så får du ett utfyllnadsbelopp från Försäkringskassan, vilket ger dig totalt 1 573 kronor eller 1 723 kronor per månad. Du får alltså pengar dels från Försäkringskassan, dels från den andra föräldern.

Exempel 

Om ditt barn är 5 år och du får 500 kronor per månad från den andra föräldern så får du1 073 kronor från Försäkringskassan. Det blir totalt  1 573 kronor per månad."

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/for_foraldrar_som_inte_lever_ihop/barnet_bor_hos_dig/underhallsstod_nar_barnet_bor_hos_dig
  • Brumma
    Anonym (OjOjOj) skrev 2018-01-09 16:17:46 följande:

Vem är Uf?

Umgängesföräldern :)

Boendeföräldern står för barnets fasta kostnader. Boende, mat (förutom hos umgängesföräldern ), kläder, kostnad för barnomsorg, aktiviteter och intressen, försäkring osv. Aktiviteter under umgänget, ombyteskläder (underkläder och ngn t-shirt/byxa) samt mat och boende under umgänget, resor de vill göra osv står umgängesföräldern. DU är INTE skyldig att skicka med pengar till aktiviteter hos mamman.

Helt ärligt skulle jag ta ALLT mamman säger hädanefter som hittepå. DU har rätt till HELA barnbidraget. Om mamman har minst tolv dagar i månaden (inte bara under lovet utan längre tid så att ni ändrar umgänget framöver) har hon rätt till halva underhållet. Liksom du har om du har några av era andra barn på halvtid. HALVA TIDEN HALVA BARNBIDRAGET.

Sedan har du rätt till HELA underhållet. Det är mammans del i försörjningen på de fasta kostnader hos dig.
  • Brumma
    Anonym (OjOjOj) skrev 2018-01-09 18:22:30 följande:

Ok. Ja. Så har jag uppfattat det också men det är mycket bra med bekräftelse. Problemet är att hon inte fattar att hon har utgifter också som förälder såsom mat om dottern kommer dit efterskolan typ 5-8 ggr i månaden. Det menar mitt X att hon ska ha betalt för och därmed avdrag på U.B.  Men det är tyvärr lönlöst o resonera med henne.

Om hon betalar underhåll direkt till dig, dvs underhållsBIDRAG och inte att du får hela summan från Försäkringskassan (underhållsSTÖD ) får hon göra avdrag om barnet sover hos henne ett visst antal dagar under en kalendermånad. Om hon har barnet minst fem dygn i sträck ELLER minst sex dygn på en månad får hon göra avdrag med 1/40 av underhållet per dygn.

Och nu snackar vi sova över och tillbringa både nätter och dagar där, inte några timmar på eftermoddagen..

Inte mycket MEN det kanske visar för henne att hon INTE har rätt till att få dra av för aktiviteter osv.

Om hon betalar 1000 (för enkelhetens skull) är alltså avdraget 25:- Det innebär att hon för sex dagar får dra av 150:-, inte "några hundra" för en helgaktivitet.

Detta avdrag regleras av föräldrabalken.

Sedan ÄR det trist att som umgängesföräldern betala mycket extra, men det du beskriver är inte speciellt mkt extra.. Vi betalade tex underhåll till min mans ex. Vi betalade även för ett fullt utrustat rum (som ändrades med åldern) (tv, soffa, böcker, pysselsaker, leksaker osv.). Dessutom fullt utrustad garderob med mycket kläder, myskläder, kakan kläder osv. Badkläder, regnkläder, vinterkläder inkl kängor osv. Flytväst, cykel, skridskor, ,skidor, osv osv. Men det var vårt VAL. Inte något vi egentligen var tvungna till eller krävde att mamman skulle betala genom bidrag från barnbidrag osv...
  • Brumma
    Anonym (OjOjOj) skrev 2018-01-10 08:29:27 följande:

Fick svar om underhållsstöd från FK nu:

"Hej,

Har du och den andra förälder kommit överens om en summa som hon ska betala till dig så är det ju ett underhåll. Är ni överens om detta så kan du inte söka underhållsstöd från Försäkringskassan. Man kan inte få underhåll från två håll.

Är ni inte överens om underhåll och inte kommer fram till en lösning då får man söka underhållsstöd från Försäkringskassan och den andra föräldern får betala underhåll till Försäkringskassan och Försäkringskassan betalar ut underhållsstöd till dig."

Jag o mamman är ju överens om en summa hon ska betala och som är baserad på hennes inkomst. Nån utfyllnad från FK kan det alltså inte bli tal om.

Är ni överens och du känner att det räcker, samt att du faktiskt har ett samt mycket högre överskott att du täcker resten av barnets kostnader , så kör på det.

Om det är en summa som egentligen INTE täcker mammans del av barnets kostade så bör du söka underhållsstöd.
  • Brumma
    Anonym (underhållsstöd/underhållsbidrag) skrev 2018-02-28 17:24:23 följande:

Du förväxlar "lag" med nivån för underhållsstöd (som närmast motsvarar vad låginkomsttagare kan tänkas lägga på ett barn utan särskilda behov).

Vanliga underhållsbidrag beräknas på föräldrarnas inkomster/försörjningsbörda och barnets behov. Det kan bli betydligt mer än FK:s nivå (eller mindre om det gäller små barn utan särskilda behov).

Fast det handlar ju inte om underhåll - barnet bor 100% hos pappan. Men han har inte fått barnbidraget och mamman har fått pengar för aktiviteter under umgänget. Och mamman betalar i sin tur 500:- i underhåll.

Så nog har han stått för mer än han enligt lag är skyldig att göra - eftersom MAMMAN enligt lag är skyldig att bidra till dortens försörjning. Vilket hon inte gjort. Har har även enligt lag rätt att f hela barnbidraget, något han inte fått.

Förövrigt räcker underhållsstödet långt för barn utan särskilda behov. Tillsammans med barnbidrag och boendeföräldern del. Betydligt mer än vad vi kan lägga på våra barn i den kärnfamilj vi lever i.
Svar på tråden Reda ut underhållet