Anonym (OjOjOj) skrev 2018-01-09 18:22:30 följande:
Ok. Ja. Så har jag uppfattat det också men det är mycket bra med bekräftelse. Problemet är att hon inte fattar att hon har utgifter också som förälder såsom mat om dottern kommer dit efterskolan typ 5-8 ggr i månaden. Det menar mitt X att hon ska ha betalt för och därmed avdrag på U.B. Men det är tyvärr lönlöst o resonera med henne.
Om hon betalar underhåll direkt till dig, dvs underhållsBIDRAG och inte att du får hela summan från Försäkringskassan (underhållsSTÖD ) får hon göra avdrag om barnet sover hos henne ett visst antal dagar under en kalendermånad. Om hon har barnet minst fem dygn i sträck ELLER minst sex dygn på en månad får hon göra avdrag med 1/40 av underhållet per dygn.
Och nu snackar vi sova över och tillbringa både nätter och dagar där, inte några timmar på eftermoddagen..
Inte mycket MEN det kanske visar för henne att hon INTE har rätt till att få dra av för aktiviteter osv.
Om hon betalar 1000 (för enkelhetens skull) är alltså avdraget 25:- Det innebär att hon för sex dagar får dra av 150:-, inte "några hundra" för en helgaktivitet.
Detta avdrag regleras av föräldrabalken.
Sedan ÄR det trist att som umgängesföräldern betala mycket extra, men det du beskriver är inte speciellt mkt extra.. Vi betalade tex underhåll till min mans ex. Vi betalade även för ett fullt utrustat rum (som ändrades med åldern) (tv, soffa, böcker, pysselsaker, leksaker osv.). Dessutom fullt utrustad garderob med mycket kläder, myskläder, kakan kläder osv. Badkläder, regnkläder, vinterkläder inkl kängor osv. Flytväst, cykel, skridskor, ,skidor, osv osv. Men det var vårt VAL. Inte något vi egentligen var tvungna till eller krävde att mamman skulle betala genom bidrag från barnbidrag osv...