• Anonym (OjOjOj)

Reda ut underhållet

Jag är man och skild sedan 2012. Har yngsta dottern (13 år) boende här 100%.
    Vill reda ut underhållet mellan oss föräldrar.
    Mamman får alla klädespengar och halva fritidspengen så mamman ska ut med henne o fixa kläder. Dottern är hos henne vissa helger från typ kl 11-21.  en dag per vardagsvecka går hon till mamman efter skolan o är där tills kl 20.Sen kommer hon hem till mig.  Övriga dagar är det alltid hos mig.  Jag får 500kr swishat från mamman och det är underhållet. Mamman får barnbidraget. 
    Jag vill reda ut UH-beloppet riktigt SAMT få halva klädbeloppet för jag vill också ut med dottern i klädaffärerna. Som det nu är går alla pengar åt till basic såsom skjutsar hit o dit, önskningar om gott bröd till skolmornarna och bio mm.
    Jag vill inte att det blir nåt tjafs om 5-8 år att nån fått för lite. Därför vill jag ringa F.kassan och vi föräldrar o nån från FK hjälper oss o ändra eller bekräfta. Detta skrev jag till mitt X och det blev ett jävla liv!  Hon svarade att jag var girig. Jag ville förstöra vår relation. Dottern skulle hon inte sponsra nåt mer sa hon. Hon blev skogstokig.  Jag för min del blev häpen över reaktionen, Mitt mål är ju att det ska bli rättvist. 

Gör jag fel som vill få hjälp av FK att hjälpa oss räkna ut underhållet?

• Svar på tråden Reda ut underhållet
  • Anonym (OjOjOj)
    Konsumentverket har räknat ut hur mkt en flicka 13-17 år kostar. Där kan man bl.a. läsa om Klädpengar och fritidskostnader. Ingen av oss har soc.bidrag. Vi både jobbar. 
    Om man petar in våra löner i FK:s hjälpkallkylator så ramlar det ut en summa som den ena föräldern ska betala den andra. Hon ska egentligen bet. 1600kr till mig månaden men drar jag av halva klädpengar o fritidskostnader och samtidigt lägger på halva barnbidraget (eftersom hon får hela BB) så blir 700kr. Sen tyckte hon att jag skulle runda av nedåt. Så hon sa 500kr. För att få en lugn stund så sade jag ok (tills vidare).  Så... 1100-900+500 = 700kr. Sen rundas det av ned till 500kr. Dessa "900kr" drar jag alltså av från underhållet hon ska betala mig för det är halva kläder, fritid etc. Den summan är tagen från Konsumentverket.

Jag vill ha bekräftat att vi tänker rätt så inte vi om 8 år inser att det rejält orättvist och det börjar tjafsas om återbetalningar.
    Jag har högre lön än vad hon har. Hon har 18500kr in. Jag har 22500kr in. Så det är ju inte mer än rätt att jag ska stå för mer MEN jag vill veta att jag gör rätt. Hon bryr sig inte detta förutom att runda av nedåt. Hon lägger allt ansvar på mig. Nu när jag vill koppla in FK blev hon galen.
  • Anonym (OjOjOj)
    Brumma skrev 2018-01-03 23:01:10 följande:

Som boendeförälder har du rätt till hela barnbidraget samt underhållsstöd (om ni inte gemensamt kommer fram till underhållsbidrag) på f.n. 1573:-

Med andra ord 2623:-

Både underhållet och barnbidraget kommer att höjas så den summan kommer om några månader vara uppe i 3000:-

Med din utträkong så låter det som att dottern handlar kläder för 2000:- i månaden? 24000:- om året? Stämmer det verkligen?

Barnbidrag och underhåll skall gå till en väldans massa annat än kläder...

Det låter väldigt mkt som om du blir lurad. Å andra sidan - är du inte villig att handla kläder (görs det verkligen varje månad ?) Så kanske det är värt 24000 om året? Jag hade inte tyckt det...

Tack för din ögonöppnare. Mamman köper ibland kläder på loppis och ibland på dubbla reapriset. Min dotter berättar var de varit. Själv har jag inte råd att åka nånstans med henne eftersom allt går till "allt-smått" som behövs.
    Därför anar jag att nåt inte står rätt till och vill ha detta utrett. Jag ser inget fel i det. Mamman sparar stora pengar på att dottern inte bor där och dessutom inte på långa vägar gör av med klädpengarna.  Som ursäkt säger hon att "det är bra att jag har mkt pengar så jag kan åka o shoppa med dottern när hon väl är här. Annars har hon ingen anledning o komma hit".  Men vad är det för relation? Baserad på att det finns pengar och att mamman strör pengar runt sig så dottern lockas dit. Snacka om att bli bortskämd.
    Samtidigt har dottern mig som faktiskt inte har råd o springa på en massa shoppingrundor och stora restaurangbesök på helgerna. Jag måste snåla.  Nåt är snett och mamman är nu på krigsstigen. Är van det då jag bott ihop med henne många år och hennes humör är ett av anledningarna till skilsmässan.
  • Anonym (OjOjOj)
    Anonym (ååå) skrev 2018-01-03 22:50:53 följande:

Fast det heter inte ett "klädpengar" osv, det är ju bara för att man ska komma ihåg att ta med allt som det kostar att ha barn, när man räknar. Det är barnbidrag och ev. underhåll det handlar om. Vad man sen lägger pengarna på bestämmer man ju själv. 

Jag har för mig jag har svarat på exakt en sådan tråd för inte så länge sen. Du verkar ha skrivit om exakt samma sak igen?

eftersom dottern bor hos dig ska du ha barnbidraget. Det kan du skicka in blankett om utan hennes medgivande. Sedan kan du även skicka in om underhåll så räknar FK ut det åt dig och det är ju enligt lag så den summan de räknar ut, får hon betala. MEN (och det var det jag skrev i din gamla tråd), du får då handla kläder osv till dottern. Fick intrycket i den gamla tråden att du tyckte det var lite bekvämt att mamman handlade, men vill du ha pengarna får du också ta hand om det praktiska. 

Ja. Du har rätt men efter den tråden skrevs har det hänt saker. Jag ifrågasatte varför hon(mamman) ska få BB och då ringde mamman FK (utan min vetskap) och mamman sade till mig att "FK sa att jag (mamman) kan fortsätta få BB". För mig är det lite underligt.

Så jag startade denna tråd för att få feedback från Er efter att jag fått så mkt ilska tillbaka från mamman bara för att jag vill denna gång att FK ska hjälpa till o reda ut detta. Hon kallar mig girig och det är det minsta jag är. Jag vill dock ha rättvisa så långt det är möjligt. 
  • Anonym (OjOjOj)
    Kusin Krakel skrev 2018-01-04 07:06:19 följande:

Om barnet bor heltid hos dig är det ju rimligt att du har ett fullt underhåll och barnbidrag samt att du står för alla klädinköp, föreningsavgifter mm. Är det så att flickan gärna handlar med sin mamma kanske hon själv kan få en summa pengar av dig de gånger hon vill handla kkäder ked sin mamma.

Jag tror att detta att mamman ska stå för en massa kostnader (och därför få bb samt avdrag på underhåll) trots att hon har varannan helg rör till det för er. Enklare att du som är boendeföräöder får bb samt underhåll och sen också står för samtliga inköp.

Jag tror det måste bli så som du säger. Nu är det rörigt och i detta röriga smyger det sig in felaktigheter. Det måste bli klart och tydligt. 
    Det är bättre att dottern får ett antal hundra kronor de gånger de ska shoppa kläder. Jag är inte alls emot detta att mamman hjälper henne shoppa kläder. Vad jag säger idag är att jag måste få hjälp av FK att reda ut detta och jag har fått mycket ovett för det. Blir kallad för girig. Fy fan säger jag. Därav tråden för feedback från er. Är jag fel ute?  Jag tycker inte det..
  • Anonym (OjOjOj)

Tack. Det är precis denna procedur som måste bli rätt. Jag har bokat möte med FK nu via deras hemsida nu på måndag. Jag låter helgen gå så jag får in ev. synpunkter från mamman. 
    Det som är bra med FK:s hjälp nu är att om mamman får förändrad inkomst pga omorganisation inom kommunen är att det blir rätt i slutändan för då vet jag hur jag ska räkna. Lite osäker nu som du förstår.

• Anonym (OjOjOj)

Förvirrande. Den anonyma Nalle är nämligen mitt smeknamn. Ha ha ha. 

Jag ska hur som helst se till att det blir rätt denna gång. Jag o mitt X hanterar dotter o pengar på vitt skilda sätt. Mamman vet jag sköter dottern bra men hon skaffar sig ett umgänge med dottern baserat på resor till olika närliggande städer för att gå på restauranger och loppis/klädbutiker. Det försvinner en hel del pengar dessa helger och det är jag som betalar. Själv kan jag inte göra nåt med dottern för jag har inte råd. Så den där 500-hundringen månaden är inte rimlig.

Jag ska skriva ut hela tråden på skrivare o lusläsa innan samtal med FK.

• Anonym (OjOjOj)

Tänkte berätta lite vad som hänt. Hade eget (tele)möte idag med FK och visade också upp min beräkning på Underhållet som bör bet. från mamman. FK har ju en bra beräkn.sida för de par vars barn bor stadigvarande hos den ena. Hade fyllt i en sådan.
    FK berättade att jag skulle ha BB (som ni har sagt och jag har tänkt). Dessutom ska jag också ha underhållsbidrag av mamman. Efter uträkning blir det ca. 700kr. I runda slängar har alltså mamman fått ca 1300kr för mkt per månad.

Jag ska också berätta att mamman blev fly galen när jag mailade vad FK sade och hon kallade mig för "girig och jävlig" och att jag sabbar hennes umgänge med dottern. jag sade att "du får väl gå ner på Statoil o köpa en korv med henne som jag gör eller akvarell-måla som jag o hon gör på kvällarna".  Mamman vill ha de extra pengarna för shoppingresor där hon o dottern gör "helgerna" på nåt shoppingcentra. Jag svarade att umgänget med dottern kan inte baseras på pengar. De pengarna är rena "driftpengar", mat, skjutsningar, helgmys etc.

Så nu sade mamman att hon skulle begränsa umgänget med dottern och enbart ha henne varannan helg, ingen mat där, samt att jag får ta allt ansvar. Så skrev hon till mig. (Hon har alltså haft henne efter skolan 15.45 till kl 20.00 1-2 ggr i veckan..)
    Jag svarade att "Du kan inte avsäga dig ansvaret som förälder".

Tur jag skilde mig....fan va skönt. Det jävliga är att hon bearbetar dottern nu. Dottern har redan sagt att jag borde pruta lite. Men hon svajjar på det för hon vill att det ska vara enligt reglerna.

Lite OT men va fan. Jag måste få gnälla av mig lite men nu visar hon sin rätta sida. Lik sin morsa. Jag anade det...

• Anonym (OjOjOj)

För mig är det viktigt att allt sköts enligt reglerna. Det blir inget tjafs då(!). 
    Så var det när hon hade alla ungar i 3 år (4 st). Jag betala mer än 4000kr i månaden och exakt enligt regelboken. Tydligen gäller det inte henne. Suck o dubbelsuck.

• Anonym (OjOjOj)

Nu säger hon att hon vill att jag delar på barnbidraget samt reducerar till 500kr (underhållsbidraget).
    Jag vet inte varför jag ska ge henne rabatt?
    Hon säger att det inte kostar mig nåt att dottern sover hos mig...

• Anonym (OjOjOj)

Som tur är har detta tok inte pågått mer än 5 månader. jag visste att det var fel men tiden var inte mogen för ändring. Nu är den det.
    Det är som du säger, hon förstår inte kostnaden att ha barnet hos sig 100%. Dottern vänder sig till mig i ALLT. Resor, inköp, mat, tapetsering etc.
    Sen kommer mamman o säger att "det kostar ju inget att hon sover hos dig".
    Men hon har noll känsla för ekonomi. Har ju levt med henne i 22 år så jag vet vad jag pratar om.

Jag har inte gått med på några förhandlingsinviter. Det är för behålla självrespekten.  Jag hänvisar till FK.

• Anonym (OjOjOj)

Mitt X ska betala typ 671 kr i underhåll till mig. Kan jag ansöka om underhållsstöd då så jag kommer upp i 1200 eller vad det nu är?

Det är trist o föra en diskussion med en som inte begriper. Det blir lönlöst lixom.

• Anonym (OjOjOj)

Tack så hemskt mycket. Jag ska höra med FK.

Nu skriver mamman att hon borde få del av fritidspengarna som ingår i underhållet (från barnbidrag och underhållsbidraget) enligt henne.

Jag skrev svar till henne INNAN det om att jag kan ta bort 300kr från Underhållsbidraget från henne. Det bör täcka mat och den fritid hon ev. gör med henne. Mer kan jag ju inte ge bort eftersom det blir jag som får ensamt betala hennes gitarrlektioner och slalomkort och andra (fritids)övningar.

• Anonym (OjOjOj)
    Kusin Krakel skrev 2018-01-09 14:48:59 följande:
    Nej nåt sånt formellt ansvar har du ej. Uf ska betala för umgänget.
    Vem är Uf?
  • Anonym (OjOjOj)
    Brumma skrev 2018-01-09 16:39:32 följande:
    Umgängesföräldern :)

Boendeföräldern står för barnets fasta kostnader. Boende, mat (förutom hos umgängesföräldern ), kläder, kostnad för barnomsorg, aktiviteter och intressen, försäkring osv. Aktiviteter under umgänget, ombyteskläder (underkläder och ngn t-shirt/byxa) samt mat och boende under umgänget, resor de vill göra osv står umgängesföräldern. DU är INTE skyldig att skicka med pengar till aktiviteter hos mamman.

Helt ärligt skulle jag ta ALLT mamman säger hädanefter som hittepå. DU har rätt till HELA barnbidraget. Om mamman har minst tolv dagar i månaden (inte bara under lovet utan längre tid så att ni ändrar umgänget framöver) har hon rätt till halva underhållet. Liksom du har om du har några av era andra barn på halvtid. HALVA TIDEN HALVA BARNBIDRAGET.

Sedan har du rätt till HELA underhållet. Det är mammans del i försörjningen på de fasta kostnader hos dig.
    Ok. Ja. Så har jag uppfattat det också men det är mycket bra med bekräftelse. Problemet är att hon inte fattar att hon har utgifter också som förälder såsom mat om dottern kommer dit efterskolan typ 5-8 ggr i månaden. Det menar mitt X att hon ska ha betalt för och därmed avdrag på U.B.  Men det är tyvärr lönlöst o resonera med henne.
  • Anonym (OjOjOj)

Ja. Mamman har vant sig vid att ha extra pengar. Jag har vant mig vid att ha lite. Där skär det sig hos henne. 
    Jag har också läst det du berättar om 6 dygn per månad. Nu sover aldrig dottern över där. Är där mellan 15.45-20.00 ca 5-7 ggr i månaden samt nån helgdag. 
    (Hon berättade igår att hon helst vill slippa gå dit alls men det tänker jag inte gå med på)
    Jag tycker synd om mamman men dottern är som mig och jag skilde mig från mamman pga att vårt livstempp var så otroligt olika. Denna skillnad finns också mellan dotter o mamma. Därför är inte dottern där så mkt trots att mamman bor 200m från mig.
    Jag hoppas dock att det löser sig mellan dem och att mamman lugnar ner sig. Dessa pengar som nu hamnar rätt har jag och dottern rätt till. Jag spenderar pengar på dottern på ett annat sätt än mamman (återigen olikheten). Därför så vill jag ge dottern MIN syn på hur saker o ting ska skötas. 
    Så nu får dottern ett klädkonto som hon får sköta (under lite övervakning).

Samtidigt så ska jag tacka alla i denna tråd för det ni delat med er. Det har varit till stöd och bekräftat och visat vägen.
    Jag är också glad att mamman skaffat ny pojkvän som hon verkar vara superkär och som hon kan gråta ut hos. 

• Anonym (OjOjOj)

Fick svar om underhållsstöd från FK nu:

"Hej,

Har du och den andra förälder kommit överens om en summa som hon ska betala till dig så är det ju ett underhåll. Är ni överens om detta så kan du inte söka underhållsstöd från Försäkringskassan. Man kan inte få underhåll från två håll.

Är ni inte överens om underhåll och inte kommer fram till en lösning då får man söka underhållsstöd från Försäkringskassan och den andra föräldern får betala underhåll till Försäkringskassan och Försäkringskassan betalar ut underhållsstöd till dig."

Jag o mamman är ju överens om en summa hon ska betala och som är baserad på hennes inkomst. Nån utfyllnad från FK kan det alltså inte bli tal om.

• Anonym (OjOjOj)

Mamman o jag har kommit överens om en ganska låg men rättvis summa och den räknades fram automatiskt av beräkningsmallen hos FK:s sida. 

I min inbilskhet trodde jag man kunde ansöka om utfyllnad upp till ett fast belopp så jag laddade hem blanketten. Jag mailade dock FK en fråga...
    Hur som helst, På blanketten om Underhållsstöd finns det nåt som heter Utfyllnadsstöd. Men det används alltså vid tvister eller om den andra föräldern inte klarar o bet. UB? Eller kanske ger fan i det helt å hållet?

• Anonym (OjOjOj)

Jag kan tycka att ett underhållsbidrag från mamman på 676 kr är lågt men det är för att hon har fått låg inkomst nu. Summan är framräknad av FK:s hemsida.
    Det ska vara rätt enligt reglerna och om det finns en regel som säger att jag kan söka utfyllnadsstöd, då SKA jag söka det. 
    Nu sade FK att det inte gick (se ovan) så det verkar inte som det är möjligt.

Mamman måste ändra livsstil och leva efter budget som jag har gjort. 

• Anonym (OjOjOj)

Tyvärr(!) har mamman helt klippt kontakten med mig. Helt galen. 
    I dagens läge känns det ok. Det blir dock lite "spänt" de gånger vi möts. Men jag har gått ur detta med självrespekten i behåll. Det var på tiden, tro mig.
    Hennes ekonomiska förlust efter denna omdaning är minimal. Det förstår hon inte utan reagerar instinktivt och med ilska. Lustigt. Jag som alltid velat följa reglerna. Jag tror dock mycket ilska kommer från att dottern inte vill vara där...

Nu sade jag åt dottern att hon får ett visst antal hundra i månaden till ett konto och för de pengarna ska hon sköta de flesta klädinköp, sparande och slalomkort samt godis o sånt. Ska se hur hon fixar det....intressant. Om hon åker iväg med mamman för att köpa kläder så får dottern hala fram kortet....

Trevlig helg alla !

Svar på tråden Reda ut underhållet