• Rimfolina

Island i juni

Någon som ska dit, har varit där, har fina tips och idéer om vad man ska göra/inte göra?

Tack på förhand!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-09 10:35:30:
    Kom gärna med förslag på restauranger som inte är allra dyrast...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-09 10:35:36:
    Kom gärna med förslag på restauranger som inte är allra dyrast...

• Svar på tråden Island i juni
  • kassio

Vi var på Island i november 2005, lite annorlunda förstås än att åka dit på sommaren... Några kommentarer:

* Reykjavik (tänker mig att ni ska bo där?) är ganska litet, vi använde söndagsförmiddagen till att promenera runt i stan. Jag hittade ett förslag på promenadväg i en turistbroschyr på hotellet, vet inte om den nyttjade så mycket till men då hade man i alla fall en idé om hur man skulle gå.

* Se till att bada i de varma källorna! Det var helhäftigt att bada utomhus när det var 20 minus i luften... Vi var på Blue Lagoon som ligger mot flygplatsen till, där är det ganska dyrt medan badhusen som finns i Reykjavik faktiskt är rätt så billiga.

* Vi åkte på jeeputflykt (två jeepar med guider, kommer inte alls ihåg vad det kostade tyvärr) en av dagarna. En heldagstur som tog oss runt på de flesta sevärdheterna på rimligt avstånd - Geysir, Gullfoss, där kontinentalplattorna för Europa och Amerika möts med mera.

* Förbered er på att det är dyrt, så blir ni inte besvikna.

• utlandssvenska

Vi ska till Reykjavik over en helg i maj och jag har redan bokat en tur med ridning samt besok vid geysir, Gullfoss amt Tingsvallir for lordagen. Pa kavellen tanker vi ata gott pa nagon trevlig matstalle i Reykjavik Pa sondag morgon tankte vi at en promenad i stan och sedan aka till deb bla lagunen och bada innan vi flyger hem. det ska bli saaaaa kul!!!

• Rimfolina

Tack för svaren! Vi har bokat en veckoresa med några utflykter, typ Blå Lagunen, islandshästar, Gullfoss, valsafari och sånt. Så det blir nog finfint! Nån som vet av nån bra restaurang?

• mejram

Hyr bil (ja, eller jeep, då, vanliga bilar existerar knappt i det vilda landet ) och åk ut i naturen. Landskapet är så enormt fascinerande. Om ni har tid se en glaciär. I Landmannalaugar finns en naturlig varm källa man kan bada i. Det är en bit att köra/åka buss, men en helt enastående upplevelse.

Utflykterna låter väl bra, då får ni se det man "ska" se.

Handla kanonbra friluftskläder på 66 degrees North. Och vackra islandströjor stickade av gamla tanter i någon av alla turistbutikerna.

Åk INTE till vikingarestaurangen i samhället söder om Reykjavik (glömt vad det hette) - värsta turistfällan!!!

Ät torkad fisk, drick brennvin (svarta döden), ät Skyr (smaksatt kesella typ), köp riktig fiskolja som smakar vedervärdigt men säkert är bra för hälsan. I övrigt ska man satsa på fisk och lamm som är islänningarnas specialitet.

Räkna träd - den som kommer över tio vinner något fint

Och kom ihåg att det är KALLT, BLÅSIGT och REGNIGT (men å andra sidan regnar det aldrig en hel dag utan vädret ändras hela tiden)!!!!! Vi var där i juli och prickade iofs in sommarens finaste vecka. Men några sommarkläder behövde vi inte. Fick köpa en fleecemössa till dottern. Regnkläder är att rekommendera, särskilt vid utflykten till Gullfoss även om det inte regnar. Vandrarkängor/sköna skor.

Gå på vanligt badhus en eftermiddag (går inte att jämföra med Blue Lagoon som var väl värt pengarna). Kostar nästan ingenting och det är kul att se vad alla islänningar gör på fritiden. För att inte tala or skönt det är att bli ordentligt ren.

Allt är jättedyrt. Mat får importeras till stor del och kostar skjortan. Men gurka (och lite annat) odlar man själv i växthus uppvärmda av heta källor och är nästan gratis

Och så finns det väl en miljon andra grejer att göra också, men en vecka går ju så fort....

trevlig resa!!

• MittAndraJag

Här kommer ett litet länktips till: www.visitreykjavik.is

Om ni kan välja när ni åker på valsafari (det är jättehäftigt även om man inte ser några valar på nära håll så brukar det simma delfiner runt båtarna) så kolla vädret på morgonen och om havet ser lugnt ut för det kan gå ganska stora vågor ute på! Man vill ju inte betala för att bli sjösjuk.

Ät fisk och lamm som mejram sa

Bästa fiskrestaurangen:
    www.3frakkar.com/

Bästa lammrestaurangen:
    italia.is/
    Gå dit fast det är en italiensk restaurang! Lammfilén är jättegod. Kocken brukar komma ut för att intyga att det inte går att laga lika god lammfilé hemma i Italien.   

Båda ställena är ganska små/hemtrevliga och populära så beställ bord  från hotellet

Man kan också köpa isländsk (får) korv med bröd med alla tillbehör i ett korvstånd. Betydligt billigare än att  gå ut och äta.

• seglare

precis som nån skrev tidigare rekommenderar jag att man hyr bil eller helst husbil. Reykjavik är inte så mycket att ha tycker jag utan det är landskapet som man åker dit för att se. Med husbil får du möjlighet att se det i egen takt och kan lätt laga mat samt slipper köra tillbaka till ett hotell.

Jag var på Island med dotter för två år sedan och bodde på vandrarhem. Tog en bussresa till dem "vanliga" ställena och ångrade så då att jag inte hyrt en bil så jag kunde sett mer av landet.

Definitivt husbil nästa gång alltså!

• Rimfolina

Tack igen!

Blir ingen bil denna gång, vi har ju bokat ett paket där en del ingår och det betalar vi ju för. Det kommer nog att gå åt tillräckligt mycket pengar ändå. Vi har ju redan lagt ut 25.000 kr...

Svar på tråden Island i juni