• Sundancekid

    Hur får man bebis att somna!??

    Är det någon här som kan ge lite tips till HUR jag ska göra för att få min snart 8 månaders bebis att somna? Han har tidigare varit jätteduktig på att somna och sova länge, men i snart 3 månader har det gått åt helvete med hans sömn..

    Det kan ta flera timmar för honom att somna, om nätterna får jag oftast gå och lägga mig vid 01-02 tiden.. Och så vaknar han flera gånger under natten och vill amma. Att låta sambon eller någon annan ta honom går inte, då han är extremt mammig och blir bara lugn av amning ibland. Jag är så jävla utmattad nu, orkar ingenting för att jag aldrig får sova..

    Är desperat efter hjälp.

    Vill även försöka avvänja honom från amning pga av personliga skäl men nu när amning är det enda som får honom att somna om under nätterna så mår jag rätt så dåligt..

    Finns det någon som gått igenom liknande och har något tips??

  • Svar på tråden Hur får man bebis att somna!??
  • Sundancekid
    elyse skrev 2018-01-03 21:44:28 följande:

    Tar han inte flaska alls?


    Jo men det somnar han inte alltid av.. när han vaknar om nätterna duger det aldrig :(
  • Ruter

    Är det du som provat att ge flaska på nätterna också? Tänker om du sover i ett annat rum och han inte ser dig då accepterar pappa och flaskan?

    Min dotter började också krångla där runt 7-8måmader och skulle amma en gång in timmen hela natten, ammade inget på dagen men på natten bara det som dög, så stålsatte mig att nu är det slutammat. Och satte en tid att har hon inte slutat gnäll/skrika inom 1 timme ger jag upp och hon får amma men en timme står jag ut under natten tog exakt 49 min innan hon somnade om första gången 15 min andra gången natten efter tog det 15 min och sen dess har hon inte krånlat mer på natten, nu ör hon 1,5 år.

  • Lena

    Just runt 8-9 månader brukar bebisar ha en period de behöver extra närhet så kan kan du vänta ett par månader med att sluta amma blir det sannolikt lättare för er båda.

  • Anonym (Tjej)

    Prova ha på "white noise" som är lugnande för bebisar. Ge en mysig filt eller något som luktar mamma, lägg i sängen med en flaska så att han ligger på sidan med flaskan och kan småsnutta men inte måste svälja hela tiden. Mörkt i rummet. Så lyckades jag söva min lilla när hon började krångla. Var helt slut och hade testat allt. 


    Vill du visa att du är där så nynna lite men white noise låter som i magen så det kan funka också. 

  • Sundancekid
    Lena skrev 2018-01-03 22:30:43 följande:

    Samsover ni?


    Jag försöker alltid lägga honom i spjälsängen men vissa nätter är jag bara så jäkla trött så blir det arr han får sova bredvid :(
  • Sundancekid
    Ruter skrev 2018-01-03 22:35:57 följande:

    Är det du som provat att ge flaska på nätterna också? Tänker om du sover i ett annat rum och han inte ser dig då accepterar pappa och flaskan?

    Min dotter började också krångla där runt 7-8måmader och skulle amma en gång in timmen hela natten, ammade inget på dagen men på natten bara det som dög, så stålsatte mig att nu är det slutammat. Och satte en tid att har hon inte slutat gnäll/skrika inom 1 timme ger jag upp och hon får amma men en timme står jag ut under natten tog exakt 49 min innan hon somnade om första gången 15 min andra gången natten efter tog det 15 min och sen dess har hon inte krånlat mer på natten, nu ör hon 1,5 år.


    Det har varit pappan som testat ge flaska om natten, då total vägrade han och jag var inne i vardagsrummet. Får testa igen!
  • Sundancekid
    Anonym (Tjej) skrev 2018-01-03 22:51:10 följande:

    Prova ha på "white noise" som är lugnande för bebisar. Ge en mysig filt eller något som luktar mamma, lägg i sängen med en flaska så att han ligger på sidan med flaskan och kan småsnutta men inte måste svälja hela tiden. Mörkt i rummet. Så lyckades jag söva min lilla när hon började krångla. Var helt slut och hade testat allt. 

    Vill du visa att du är där så nynna lite men white noise låter som i magen så det kan funka också. 


    White noise funkade jättebra förut för oss! Men sist funkade det inte lika bra, har även testat att ha en filt eller tröja som luktat mig men nä det hjälpte inre, men ska testa med att ha flaskan bredvid :)
  • Lena

    Prova att sova ihop han behöver troligen bara mer närhet, egen säng är ingen nödvändighet på länge.

  • Sundancekid
    Lena skrev 2018-01-04 16:54:23 följande:

    Prova att sova ihop han behöver troligen bara mer närhet, egen säng är ingen nödvändighet på länge.


    Det har vi gjort i några månader nu, och hans säng är precis bredvid våran! Innan har det gått jättebra för honom att sova i sin spjälsäng hela natten
  • Snuttis2

    Runt 8-9 månader går bebisen igenom en separationsfas som ofta gör dem ännu mer känsliga och skapar större behov av trygghet/närhet. Det är inte rek att man gör förändringar då. Har en son på 6 månader som redan nu stökar runt. De första 3 mån sov han superbra, 3-4 h i sträck och allt var fantastiskt. Nu sedan någon månad tillbaka vaknar han var 20 min till 1,5 h hela nätterna. Han vägrar flaska o napp och pappa accepteras inte på natten. Jag är tröttttttttt........ men kan bara konstatera att det händer mkt för honom just nu både motoriskt o kognitivt. Han processar upplevelser o intryck mkt intensivare . Så mitt råd är att gilla läget : ) pratade med bvc som säger fullt normalt!

    Förstår din intension och målbild, ha kvar den men vänta lite till barnet är mer moget o mottagligt !

Svar på tråden Hur får man bebis att somna!??