• Äldre 4 Jan 01:34
    2823 visningar
    4 svar
    4
    2823

    Kan inte som vårdnadshavare träffa mitt barn hos mig

    Hej!

    På 4 år har inte haft umgänge med mitt barn som jag står vårdnadshavare för.

    Mamman, min ex vill inte att jag ska ta honom hos mig pga han känner mig inte bra, men när jag träffar honom 4 timmar, gråter han efter mig och vill följa med mig hem. Om jag inte tester ta honom hos mig en gång, hur skulle jag och han veta att han vara med mig?

    Är det okej för er föräldrar att han kallar min ex man för pappa? En av nära anhöriga till min ex har sagt till henne varför tillåter du att han ska kalla någon för pappa som inte är hans biologiska far? Hon har svarat när han blir stor, då jag ska berätta för honom vem hans pappa är. Är det okej?

    Kommer han inte bli sårad av det när han vet han har kallat någon för pappa som inte är hans pappa?

    Är det okej att han/min ex man har mitt barns bild på sin facebooks omslagsbild? På bilden är bara min son, om det hade funnits mamman med eller hela familjen, då hade jag inte tänkt på, men på hans Facebook finns bara mitt barns bild. Har frågat flera av mina nära vänner, ingen tycker att det är okej.

    Jag har varit i kontakt med familjerätten, dom har träffat mig först, och sedan henne, deras svar var att jag måste först träffa honom många gånger innan han kan åka med mig hem, men mamman vill inte att jag träffar honom ensam, vill att jag träffar honom bara hemma hos henne 4 timmar och bara när det passar henne, inte mig. Tar för mig åka dit 5 timmar och 5 timmar tillbaka samma dag. Blir trött och har inte den tid ge till honom att umgås med. Familjerätten är på hennes sida.

    Och största problemet är, när jag ringer henne, hon svarar absolut inte och ringer absolut inte tillbaka. Hon svarar bara på sms när hon vill. Ibland tar 2 dygn till hon svarar.

    Jag har väldigt tufft och svårt liv. Har bott här i Sverige i 13 år, en gång för 12 år sedan fick jag ett års tillfälligt upt och gick ut efter ett år och fick inte förlängning pga jag har kommit från en stad där dom tror finns säkerhet. Jag har nu arbetstillstånd tills ärendet avgörs, jag har en sambo och arbetar, men ändå räcker inte, måste jag söka anknytning utifrån EU. Vad kommer blir för relation mellan mig och mitt barn när jag är snart tvungen lämna här och åka utomlands för att söka anknytning? Väntetiden tar kanske mer än 2 år?

    Snälla ni som föräldrar, vad eller vart kan jag söka hjälp? Allt jag vill är att min son ska veta jag är hans biologiska far innan jag lämnar här. Men hur ska jag lyckas med det?

  • Svar på tråden Kan inte som vårdnadshavare träffa mitt barn hos mig
  • Äldre 4 Jan 01:47
    #1

    [quote=78333134][quote-nick]LNanonym skrev 2018-01-04 01:34:22 följande:[/quote-nick]Hej!

    På 4 år har inte haft umgänge med mitt barn som jag står vårdnadshavare för.

    Mamman, min ex vill inte att jag ska ta honom hos mig pga han känner mig inte bra, men när jag träffar honom 4 timmar, gråter han efter mig och vill följa med mig hem. Om jag inte tester ta honom hos mig en gång, hur skulle jag och han veta att han vara med mig?

    Är det okej för er föräldrar att han kallar min ex man för pappa? En av nära anhöriga till min ex har sagt till henne varför tillåter du att han ska kalla någon för pappa som inte är hans biologiska far? Hon har svarat när han blir stor, då jag ska berätta för honom vem hans pappa är. Är det okej?

    Kommer han inte bli sårad av det när han vet han har kallat någon för pappa som inte är hans pappa?

    Är det okej att han/min exs man har mitt barns bild på sin facebooks omslagsbild? På bilden är bara min son, om det hade funnits mamman med eller hela familjen, då hade jag inte tänkt på, men på hans Facebook finns bara mitt barns bild. Har frågat flera av mina nära vänner, ingen tycker att det är okej.

    Jag har varit i kontakt med familjerätten, dom har träffat mig först, och sedan henne, deras svar var att jag måste först träffa honom många gånger innan han kan åka med mig hem, men mamman vill inte att jag träffar honom ensam, vill att jag träffar honom bara hemma hos henne 4 timmar och bara när det passar henne, inte mig. Tar för mig åka dit 5 timmar och 5 timmar tillbaka samma dag. Blir trött och har inte den tid ge till honom att umgås med. Familjerätten är på hennes sida.

    Och största problemet är, när jag ringer henne, hon svarar absolut inte och ringer absolut inte tillbaka. Hon svarar bara på sms när hon vill. Ibland tar 2 dygn till hon svarar.

    Jag har väldigt tufft och svårt liv. Har bott här i Sverige i 13 år, en gång för 12 år sedan fick jag ett års tillfälligt upt och gick ut efter ett år och fick inte förlängning pga jag har kommit från en stad där dom tror finns säkerhet. Jag har nu arbetstillstånd tills ärendet avgörs, jag har en sambo och arbetar, men ändå räcker inte, måste jag söka anknytning utifrån EU. Vad kommer blir för relation mellan mig och mitt barn när jag är snart tvungen lämna här och åka utomlands för att söka anknytning? Väntetiden tar kanske mer än 2 år?

    Snälla ni som föräldrar, vad eller vart kan jag söka hjälp? Allt jag vill är att min son ska veta jag är hans biologiska far innan jag lämnar här. Men hur ska jag lyckas med det?

  • Äldre 4 Jan 01:56
    #2

    Du skulle gift dig med en svenne!

  • Äldre 4 Jan 02:03
    #3

    Måste ändå lämna här och söka utifrån. Jag har redan en sambo som har permanent upt, men det är inte det mitt problem, mitt problem är att barnet växer och växer och kallar någon annan för pappa och mamman bryr sig absolut inte. Hon är väldigt skumt. Man kan inte förstå eller kommunicera med henne ang barnet.

  • Äldre 4 Jan 19:01
    #4

    Att ni inte har ett fast schema är fel - ni borde sätta er hos familjerätten och få ett överenskommet umgängesschema så att både du och mamma - och barnet - vet när det är dags för umgänge. Familjerätten har rätt i att ni måste träffas ofta. Hur ofta träffas ni nu?

    Det känns rätt långt att dra iväg en resa på fem timmar hem till dig för att "testa" om det funkar. Först behover ni umgås själva dagtid...

    Resten av vad du skriver - nej, det är inte helt ovanligt att barn kallar bonusföräldrar ba för mamma eller pappa. Om det är påtvingat anser jag det fel - är det från barnet så borde det vara barnets rätt att själv bestämma hur relationen till bonus pappan ska benämnas. Om barnet - som är minst fyra år - inte vet att du är pappa känns det ju som ngt du missat att prata om. Det ligger väl inte enbart på hans mamma? Här får du ta ett eget ansvar.

    Och nej, det är absolut inget fel i att man som närvarande bonusförälder har sitt bonusbarn - som man har samma relation till som om det vore ett biologiskt barn - som bakrundsbild på facebook. Även om du och dina vänner anser det ligger det ju utanför din kontroll - han får helt enkelt ha vem eller vad han vill som bakgrundsbild (så länge det inte går emot facebooks regler).

    Jag tror du skulle må bättre om du slutade tänka på hur fel du tycker det är att sonens bonus pappan har en så stor roll i ditt barns liv och vara tacksam för att sonen har en närvarande och engagerad extra vuxen i sitt liv.

    Så - se till att få ett överenskommet umgänge. Börja där. Och sluta tävla med bonuspappan.

Svar på tråden Kan inte som vårdnadshavare träffa mitt barn hos mig