Knöl i ljumsken/låret - rädd!
I förrgår hittade jag en knöl i mitt lår strax under ljumsken. Jag hittade den av en slump men blev jätterädd. Den sitter djupt in och syns inte från utsidan, den är ca 1-1.5 centimeter lång och oval till formen. Den känns ganska mjuk, inte som till exempel vätska i en påse, men mer mjuk än hård. När jag petar på den med mitt finger flyttar den sig ganska enkelt.
Jag vet inte hur länge den har suttit där eller vad det är för något. Min sambo föreslog att det var en lymfkörtel men vad jag vet så har jag ingen infektion i kroppen. Mina lymfkörtlar brukar dessutom aldrig reagera när jag är sjuk. I höstas hade jag en allvarlig influensa som varade från början av oktober till början av december. Sedan dess har jag varit frisk.
När jag googlar på symptomen får jag direkt upp cancer och jag är livrädd för just den sjukdomen. Flera vänner och familjemedlemmar har gått bort i olika cancer former och det är något som jag fruktar mer än allt annat. Jag har inte gjort cellprov på fem år på grund av min rädsla för sjukhus och läkare och så vidare och nu tänker jag att lymfkörteln (om det nu är en lymfkörtel) har svullnat för att jag har livmoder cancer eller någon annan cancerform. Eller så tänker jag att det är en tumör.
Har någon mer varit i denna situation eller har erfarenhet av knölar? Jättetacksam för svar!