• Anonym (Trött)

Värdelös kollega vad göra

Hjälp,

Jag har en totalt värdelös kollega. Vi jobbar ihop i par. Andra har jobbat med henne tidigare, men snabbt lyckats ?byta bort? henne. Jag är nyast så jag drog nitlotten så att säga.

Vi jobbar inom vården och kollegan gör dagligen tusen fel, har ingen koll på rutiner, tappar bort saker som exempelvis nycklar, brev och viktiga papper. Ibland funderar jag på om hon är lågbegåvad. Hon är bra mycket äldre än mig och har jobbat där länge. I början gjorde jag hennes arbetsuppgifter då jag blev stressad av att hon inte gjorde ett skit, men nu har jag slutat, kan inte jobba för två. Påminner henne dagligen om saker hon glömt eller borde göra, men kvinnan är totalt OMEDVETEN.

Flera kollegor har pratat med chefen om hennes inkompetens, men det har varit ruljangs på chefer och inget har hänt.

Känns som att något allvarligt måste hända för att det ska bli något.

Jag har pratat med chefen, lämnat en lista på saker, jag anser, vara konkreta, på vilket sätt hon inte klarar jobbet. Chefen säger att hon håller på att ?samla info? och är medveten om problemet.

Har försökt ta upp med kollegan att hon glömmer saker, men då blir hon skitsur och säger saker i stil med ?sköt ditt så sköter jag mitt?, men hon sköter ju inte sitt!!!! Vad kan jag göra? Mer än att prata med chefen? Ska jag prata mer med min kollega om att hon är totalt värdelös?

• Svar på tråden Värdelös kollega vad göra
  • Anonym (Eh)

Låter som ni har gått ihop för att mobba ut henne. Totalt värdelös? Hon kanske tar längre tid på sig för att lära sig allt. Prata med henne om hur hon kan bli bättre istället för att klaga på henne. Förstår att hin blir arg/ledsen.

• Anonym (Persson i källaren)

Vad tänkte du att det skulle ge för resultat om du skulle prata med henne om att hon är totalt värdelös?

Skulle hon helt plötsligt bli bättre? Sannolikt inte. Hon har jobbat där länge och inget har förändrat hittills så varför skulle det göra det för att du säger åt henne? Detär inte heller din plats att säga åt henne utan chefens och du har gjort det du ska genom att informera chefen.

Eller du känner att det vore skönt och trevligt för dig att såra henne? För det är ju det enda som kommer att hända om du säger åt henne att hon är helt värdelös.

• Anonym (Trött)

Längre tid på att lära sig? Hon har jobbat där i 9 år. Hon borde veta hur man larmar på dörren.

Har verkligen försökt att prata med henne om att vi tillsammans kan skriva upp de saker som ska göras under passet så att vi (hon) inte glömmer något. Men hon tycker bara att det är onödigt. Som att hon exempelvis tycker att det är onödigt att låsa dörrar eller dokumentera.

• Anonym (Trött)
    Anonym (Persson i källaren) skrev 2018-01-04 23:04:33 följande:

Vad tänkte du att det skulle ge för resultat om du skulle prata med henne om att hon är totalt värdelös?

Skulle hon helt plötsligt bli bättre? Sannolikt inte. Hon har jobbat där länge och inget har förändrat hittills så varför skulle det göra det för att du säger åt henne? Detär inte heller din plats att säga åt henne utan chefens och du har gjort det du ska genom att informera chefen.

Eller du känner att det vore skönt och trevligt för dig att såra henne? För det är ju det enda som kommer att hända om du säger åt henne att hon är helt värdelös.

Mej men det känns fruktansvärt jobbigt att vänta på att något ska hända. Jag trivs verkligen på jobbet, men flera personer har redan slutat på grund av att de inte orkat jobba med henne då de inte orkar jobba för två.

Tror inte hon kan bli sårad eftersom att hon inte förstår att hon inte gör ett bra jobb.
  • Anonym (Persson i källaren)
    Anonym (Trött) skrev 2018-01-04 23:07:40 följande:
    Mej men det känns fruktansvärt jobbigt att vänta på att något ska hända. Jag trivs verkligen på jobbet, men flera personer har redan slutat på grund av att de inte orkat jobba med henne då de inte orkar jobba för två.

Tror inte hon kan bli sårad eftersom att hon inte förstår att hon inte gör ett bra jobb.
    Så, hon är alltså så lågbegåvad att om du sa till henne "Du Karin, du är totalt värdelös" så skulle hon inte förstå och bli sårad? Är det en daglig verksamhet ni jobbar på?

Oavsett så förstår väl DU att inget kommer att hända för att du luftar din irritation och samtidigt kränker henne? 
  • TigerLilySwe

Det kan absolut vara så att din kollega saknar viss förståelse, tyvärr får man väl säga. Hon verkar också sakna insikt kring sin problematik om hon bagatelliserar vikten av att dokumentera, upprätta säkerhet och noggrannhet över löpande ansvar och åtagande. Du gör rätt som konkret påvisar för chefen vad felar i hennes arbete, fortsätt med det. Dels har din kollega alldeles för höga krav efter sin faktiska förmåga och dels blir ju hela verksamheten inkl du lidande. Lösningen ligger knappast i att lura på henne på kollegan sist in eller i desperation göra hennes jobb också. Fortsätt bearbeta chefen men inta ingen taskig attityd mot kollegan även om du med all rätt är frustrerad. Dock ska du INTE göra hennes uppgifter heller. Svår sits, lycka till!

• Anonym (Suss)

Hej!

Håller med TigerLilySwe i det hon skriver.

Tänker också ( om nu chefen fortsätter att inte agera i frågan) om det går att koppla in någon högre, ansvarig chef, eller om fackförbund alternativt Kommunhälsa/Företagshälsovården kan stötta upp på något sätt?

Det du kan göra mer än nog bara att fortsätta dokumentera i vilka arbetsrutiner du upplever kollegan brister, om det finns specifika händelser etc. Kanske kan det finnas otydliga rutiner/brist på struktur/otydlig arbetsbeskrivning på arbetsplatsen, som behöver förbättras? Detta kan ju bidra till att kollegan ( trots årtal på arbetsplatsen) inte utför samma arbetsuppgifter som du förväntar dig att hon ska utföra? Sedan är man olika som personer och man kan ha olika uppfattningar om hur arbetsuppgifter ska utföras och man kan ju inte välja sina kollegor..men finns det tydliga rutiner och tydlig arbetsbeskrivning och kollega fortsätter att brista i utförandet, borde ju absolut chefen agera...

Lycka till!

• Anonym (Undrar)

Din kollega har kanske gått in den välkända väggen. Misstagen hon gör och att hon inte riktigt vet var hon har saker är tecken på det.

Verkar hon lågbegåvad som tycker eller är hon helt enkelt är utarbetat.

Du ska absolut inte säga till henne att hon är väderlös, det är elakt och väldigt kränkande, hon har säkert varit duktig eftersom hon trots allt jobbat där i nio år.

Dessutom är du nya, skulle du säga något sådant och det visar sig att det är utbrändhet som gör att blir misstag och du skulle bli den elaka personen som knäckte kollegan.

Gå till chefen med oro för din kollega och säg att hon inte verkar må riktigt bra, att hon verkar visa tecken på utbrändhet och att det är deras ansvar att prata med henne och höra hur hon mår.

Nu vet inte jag vad hon har utbildning, men eftersom ni jobbar i par antar jag det är undersköterska eller vårdbiträde med gamla eller vuxna med funktionshinder.

Alla förstår att det inte är lätt att jobba par med någon som inte riktigt funkar.

Prata med henne och försök hjälpa henne i stället, det är ganska mycket enklare att vara schysst arbetskamrat än att gå långa pass med någon som man retar sig på och som man är förbannad på.

• fornminne

Jag hoppas att TS inte har sagt till henne att hon är värdelös eller varit taskig mot henne. Men detta låter mer som att TS inte riktigt orkar mer, vilket jag kan förstå. Det ÄR oerhört påfrestande att jobba ihop med någon som inte sköter sitt jobb, oavsett anledning. Det leder ju ofta till att TS får mer att göra och det är inget man ska behöva stå ut med. Ts, vad händer om du bara sköter ditt? Blir det kaos då? I så fall tycker jag att du ska gå till chefen och ställa ultimatum. Det klart att ingen av er ska behöva jobba för två!

• MammaBella

Fortsätta prata med chefen. skriv avvikelser, antar att hon orsakar en hel del. Prata med skyddsombudet. Verksamhetschef har yttersta ansvaret för arbetsmiljön och din är ju väldigt dålig som det låter.

• Anonym (Arbetsmiljö)

Du kan kontakta ert skyddsombud också. Det handlar om din arbetsmiljö eftersom du inte kan lita på att kollegan gör rätt, men också för att du bryr dig om att din kollega inte verkar må bra. Har ni det jättestressigt så kanske inte kollegan orkar det här tempot?

Alla misstag ska ni väl dokumentera skriftligt eftersom det hade kunnat gå snett?

Sen hade jag nog inte bara pratat med chefen, utan mailat och sen sparat alla mail. Tänk på hur du formulerar dig. Skriv inte värdelös, utan snarare att du är bekymrad över att kollegan glömt/inte hunnit med viktiga moment, tex dokumentationsmässigt.

Prata med kollegan och fråga hur hon upplever arbetssituationen. Har det varit jättestressigt i flera år? Har hon konstant värk? Har hon tankarna på en cancersjuk make eller ett barn som håller på med droger eller nåt annat sånt? Om jag vet något sånt om någon kollega så tål jag mer.

• hammarhajen

Ta ett nytt samtal med chefen och fråga rakt ut hur du ska förhålla dig. Ställ frågor som till exempel:

* Om X inte gör sin uppgift Y, vad vill du som chef att jag gör då?

* Om X missar sin uppgift och det leder till att jag inte hinner min uppgift, vad vill du att jag gör då? Kommer du förstå att det inte är mitt fel/ansvar?

* Om X missar uppgift Y och det leder att ditten/datten händer, kommer det påverka min löneutveckling/karriär negativt? 

* Kan vi tre tillsammans (du, chef och kollega) göra en handlingsplan, t.ex. en lista med rutiner för varje arbetspass som ska kryssas av när de är utförda? (Om ni tillsammans gör listan är det inte DU som hamnar i onåd hos kollegan om hon tar det på fel sätt). Kanske kan en sådan lista vara till nytta för alla?

Sätt också tydligt ord på hur du upplever och känner, t.ex. "Jag blir stressad och är varje arbetspass rädd att något allvarligt ska hända. Det påverkar min arbetsglädje och gör att jag går runt med ett konstant stresspåslag och en oro"

• Anonym (Idiot)

Jag hade vägrat jobba med henne. Då hade jag hellre jobbat själv. Då får hon göra sina jävla misstag själv så kanske chefen fattar allvaret på riktigt. Så länge du finns där och räddar henne kommer inget hända. Är hon lågt begåvad eller vad är det för fel på henne?

• Cjgswhkiig

Lösningen när alla runtomkring är idioter är inte alltid att försöka förändra dem. Ibland måste man inse att slaget är förlorat och helt enkelt lämna.

Tyvärr är det ju ett högriskyrke TS har, utifrån temat "lågbegåvade kollegor". Vill man jobba med kompetent folk måste man platsa i ett sånt gäng själv.

• Anonym (Typ lika)

Har liknande som du Ts, enda skillnaden är att jag jobbar inom annat område med människor med en kollega som andra klagat på men också pga sin omedvetenhet orsakat skada på annan person. Jag litar inte på henne och har talat med min chef som lägger allt ansvar på mig... orkar inte mer utan kollar efter nytt jobb

• Zarch

Du har informerat chefen och därav har du gjort din plikt, mer kan du inte göra.

Sedan så är du helt ute och cyklar, skulle du vilja att dina kollegor sa åt dig hur värdelös och inkompetent du är? Nej det vill du såklart inte så då ska du heller inte tro att du har rätten att säga så till din kollega.

Passa dig, mobbing luktar riktigt jävla illa.

• elyse

Prata med chefen. Låter som att det skulle kunna vara början på demens.

• Anonym (knivigt)

TS, du skriver att du har slutat ta på dig hennes arbetsuppgifter. Det är bra, det ska du INTE göra. Du ska INTE jobba för två. Det är steg ett. Då blir det också tydligare för omgivningen och chefen om kollegan begår allvarliga misstag. Det är ingen lösning att du eller andra går in och täcker upp för henne, ni kommer bara att bränna ut er.

Försök inte ändra på kollegan och sluta påpeka saker om det inte är absolut nödvändigt. Du har redan försökt den vägen och det fungerade inte. Fortsätt bara dokumentera och ha dialog med chefen. Kontakta även facket, detta handlar ju om din arbetsmiljö.

• Anonym (Lösning eller gnälla?)

Vill du ha en lösning eller bara gnälla?

1. Att hon skulle vara helt värdelös på exakt alla arbetsuppgifter har jag väldigt svårt att tro på med tanke på att hon har arbetat där i 9 år.

2. Att du tycker att det är jobbigt för dig att behöva arbeta med henne och att både du och alla era övriga kollegor har klagat på henne, både med varandra och till chefen, är bara tragiskt.

3. Varför byter du inte arbetsplats om du har så svårt för att arbeta med henne?

Vill du ha en lösning eller bara gnälla? När man upplever problem på sin arbetsplats så ska man i första hand vända sig till sin närmaste chef. Fortsätter problemen så måste man kontakta fackombudet. För du är väl med i facket?

Vad som är orsaken till att din kollega har svårt att utföra sitt arbete på en acceptabel nivå är något som man som arbetskamrat inte ska spekulera i. Det kan finnas så många anledningar till att det är så och det är inte din och övriga kollegors sak att skvallra om eller mobba henne för.

Svar på tråden Värdelös kollega vad göra