• Anonym (Vet ej)

Sa upp mig. Vad gäller vid a-kassa?

Hej.

Den 2 oktober förra året fick jag tjänstledig för att arbeta på nytt ställe.

Det var väldigt dålig psykosocial arbetsmiljö på det jobbet jag tog tjänstledighet ifrån.

Jag fick ett arbete inom helt annat yrke.

Dom sa att dom ville ha provanställning i 3 månader.

Sedan skulle det övergå till fast tjänst.

Mitt tidigare arbete hade bytt chef.

Och nu kom denna chef under min tjänstledighet, i början på november, och sa att jag måste bestämma mig nu, om jag ska vara kvar eller inte.

Jag hade fått tjänstledighet till den 22 december. Och de var oxå då provanställning på det nya jobbet löpte ut.

Men nu i början på november, så kom alltså denna nya chefen och krävde jag skulle bestämma mig.

Jag kände mig pressad, och sa då upp mig den 9 november. I tron att jag skulle få fast tjänst på det nya jobbet.

Nu blev det inte så pga att de förlorade stor kund. Och hade ej råd att anställa.

Så jag blev ställd på backen den 22 december.

Vad gäller nu med karensdagar från a- kassan?

Om jag sa upp mig under tjänstledighet den 9 november?

Får jag stämpla from 22 december, då jag avslutade det nya jobbet? Någon som vet?

• Svar på tråden Sa upp mig. Vad gäller vid a-kassa?
  • Anonym (A)

Om du säger upp dig brukar oftast karenstiden vara 45 vardagar och de börjar räknas från den dagen du skriver in dig på arbetsförmedlingen så gör du det direkt när ditt jobb slutar räknas dom 45 dagarna från den 23

• Monchichier
    Anonym (A) skrev 2018-01-05 16:11:46 följande:

Om du säger upp dig brukar oftast karenstiden vara 45 vardagar och de börjar räknas från den dagen du skriver in dig på arbetsförmedlingen så gör du det direkt när ditt jobb slutar räknas dom 45 dagarna från den 23

Fast det är ju frågan om A-kassan verkligen ser det som så. Jag menar, TS hade ju börjat på ett annat jobb och blev egentligen uppsagd pga arbetsbrist.
  • Anonym (A)
    Monchichier skrev 2018-01-05 16:15:23 följande:

Fast det är ju frågan om A-kassan verkligen ser det som så. Jag menar, TS hade ju börjat på ett annat jobb och blev egentligen uppsagd pga arbetsbrist.

Samtidigt har hon sagt upp sig från jag antar en fast anställning utan andledning egentligen eftersom det skedde efter att hon började jobba på andra stället. Så är dom hårda så skulle jag tro att 45dagars regeln gäller
  • Anonym (Vet ej)

Jag vet inte alls vad som gäller i mitt fall?

När jag fick reda på den 13 december att jag inte skulle få fortsätta, så skrev jag in mig då på arbetsförmedlingen.

Men visstidsanställning, dvs provanställning upphörde den 22 december?

Och mitt gamla jobb sa jag upp mig ifrån den 9 november.

• Monchichier
    Anonym (A) skrev 2018-01-05 16:23:51 följande:
    Samtidigt har hon sagt upp sig från jag antar en fast anställning utan andledning egentligen eftersom det skedde efter att hon började jobba på andra stället. Så är dom hårda så skulle jag tro att 45dagars regeln gäller
    Samtidigt så känns det inte som att allt gått riktigt till när gamla jobbet kom en månad in på tjänstledigheten och krävde ett svar på om TS skulle komma tillbaka eller inte. 
    Det finns något som heter provocerad uppsägning och det jämställs med en uppsägning från arbetsgivarens sida. 
  • Anonym (Nej)

Du får stämpla från första dagen du anmäler dig till arbetsförmedlingen. Från den dagen är det 7 karensdagar. Vid egen uppsägning KAN man bli avstängd ytterligare 45 dagar, men i ditt fall är det föga troligt då du hade ett annat jobb.

Däremot kan du ha förlorat sin SGI om du inte anmält dig till AF första dagen. Har du arbetar minst 6 månader har du dock ett efterskydd på 3 månader.

• riboflavin

Ät jag het ute och cyklar när jag menar på att nya arbetsgivaren inte har varslat TS om ej fortsatt anställning i tid för att slippa undan att fastanställa?

Det är väl två veckor som gäller?

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Monchichier
    riboflavin skrev 2018-01-05 16:48:52 följande:

Ät jag het ute och cyklar när jag menar på att nya arbetsgivaren inte har varslat TS om ej fortsatt anställning i tid för att slippa undan att fastanställa?

Det är väl två veckor som gäller?

Nu har du allt inte läst alla inlägg från TS. Den 13 december blev TS underrättad. Var det på en tjänst där man inte jobbar röda dagar så var den 22 sista arbetsdagen.
  • Anonym (Vet ej)

Jag kan tycka själv att det var underligt att jag mitt i min tjänstledighet var tvungen att bestämma mig om jag skulle säga upp mig?

Jag var ju ändå tjänstledig till den 22 december? Men var tvungen att bestämma mig i början på november?

På det nya arbetet var det en visstidsanställning från och med 2 oktober till 22 december. Då dom sa att det är likvärdig med provanställning? Och dom sa att den ska övergå till fast tjänst.

Men runt 13 december kom dom och sa att det inte gick.

Det är svårt det här, då jag nu står utan arbete och inkomst. Och småbarn

• Monchichier
    Anonym (Vet ej) skrev 2018-01-05 17:04:11 följande:

Jag kan tycka själv att det var underligt att jag mitt i min tjänstledighet var tvungen att bestämma mig om jag skulle säga upp mig?

Jag var ju ändå tjänstledig till den 22 december? Men var tvungen att bestämma mig i början på november?

På det nya arbetet var det en visstidsanställning från och med 2 oktober till 22 december. Då dom sa att det är likvärdig med provanställning? Och dom sa att den ska övergå till fast tjänst.

Men runt 13 december kom dom och sa att det inte gick.

Det är svårt det här, då jag nu står utan arbete och inkomst. Och småbarn

Okej, det här tror jag kan förrändra det hela lite. En visstidsanställning är inte alls likvärdig med en provanställning i det här läget. En visstidsanställning är en tidsbegränsad anställning som pågår under en viss period. Arbetsgivaren har då heller inte någon förpliktelse gentemot till dig att underrätta om du ska få en tillsvidaretjänst eller inte. Du har varit anställd mellan 2 oktober och 22 december, du har inte haft en provanställning.
    En provanställning är en tillsvidareanställning med prövotid. Man får alltså inte ge någon en provanställning om inte intentionen om en tillsvidareanställning finns.

Att du gått från en fast tjänst till ev visstidsanställning kan göra så att A-kassan anser att du orsakat din arbetslöshet själv och blir då avstängd i 45 dagar (tillsamamns med 7 dagars karens).
  • riboflavin
    Monchichier skrev 2018-01-05 16:58:01 följande:

Nu har du allt inte läst alla inlägg från TS. Den 13 december blev TS underrättad. Var det på en tjänst där man inte jobbar röda dagar så var den 22 sista arbetsdagen.

Hur räknar du då?

På ledarnas hemsida står nämligen:

För mig innebär det att TS skulle ha meddelats minst två veckor i förväg att provanställningen inte skulle övergå i en fast tjänst. Dvs redan den 8/12.

Jag tolkar två veckor som två kalenderveckor, inte X antal arbetsdagar ej inräknat röda dagar.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Monchichier
    riboflavin skrev 2018-01-05 17:24:43 följande:
    Hur räknar du då?

På ledarnas hemsida står nämligen:

För mig innebär det att TS skulle ha meddelats minst två veckor i förväg att provanställningen inte skulle övergå i en fast tjänst. Dvs redan den 8/12.

Jag tolkar två veckor som två kalenderveckor, inte X antal arbetsdagar ej inräknat röda dagar.
    Två veckor är två kalenderveckor ja. Men sista arbetsdagen blir den 22:a, eftersom att man var ledig mellan den 23-26 och den 26:e blir sista dagen.

Det här är ju dock inte aktuellt alls i TS fall eftersom att det inte är en provanställnign som det handlar om.
    Men skulle det ha varit så att underrättelsen kommit in för sent så blir man uppsagd från en tillsvidaretjänst på grund av arbetsbrist.
  • Anonym (Vet ej)
    Monchichier skrev 2018-01-05 17:30:38 följande:

Två veckor är två kalenderveckor ja. Men sista arbetsdagen blir den 22:a, eftersom att man var ledig mellan den 23-26 och den 26:e blir sista dagen.

Det här är ju dock inte aktuellt alls i TS fall eftersom att det inte är en provanställnign som det handlar om.

Men skulle det ha varit så att underrättelsen kommit in för sent så blir man uppsagd från en tillsvidaretjänst på grund av arbetsbrist.

Så korkad jag var som skrev på en visstidsanställning, och gick på det dom sade, att det heter så när det är provanställning och prövotid?
  • Anonym (Vet ej)
    Monchichier skrev 2018-01-05 17:30:38 följande:

Så korkad jag var som skrev på en visstidsanställning, och gick på det dom sade, att det heter så när det är provanställning och prövotid?
Svar på tråden Sa upp mig. Vad gäller vid a-kassa?