Lunginflammation?
Ni som har barn som haft lunginflammation, hur märkte ni det? Vad var barnets symtom? Hur började det?
Ni som har barn som haft lunginflammation, hur märkte ni det? Vad var barnets symtom? Hur började det?
Det är ju ofta en följdsjukdom av tex en förkylning. Så det är väl om barnet blir sämre igen efter en förkylning och får feber. Andning brukar vara ansträngd, andas med hela magen, kan få lite hål bröst (indragen under bröstkorgen)... Troligen en fruktansvärd slemhosta
Första sonen var 3år och fick feber och hostig. Inte eg alarmerande sjuk så men slö och blev inte riktigt nämnvärt bättre av febernedsättande.
Åkte till jourcentralen efter 3 dygn, läkaren konstaterade att det inte lät bra och skrev ut Kåvepenin. Bättrade sig relativt snabbt efter det. Eg rätt odramatiskt.
Andra sonen var 9, insjuknade otroligt hastigt. På 2 timmar gick han från att ha varit i skolan till att ha 39 graders feber och kräkas av den. Hade varit sjuk en vecka tidigare med seg feber så jag åkte in för att kolla honom strax före 21. Då var alla värden ok och även lungorna lät ok. Fick åka hem och skulle åka på akuten om det blev sämre.
2 timmar senare var vi på akuten. Direkt vi kom hem från jouren lade han sig i fosterställning, stönade på varje andetag och var knappt kontaktbar. Väl på akuten var ff de flesta värden bra (sänkan t ex hade inte hunnit byggas upp). Men nu såg de ju hur risig han var, fick inhalera för att hjälpa honom med syresättningen och blev sen inlagda med intravenös antibiotika i 4 dygn. Tog 1,5 dygn på sjukhus innan han slapp inhalera och började må bättre på riktigt.
Båda hade lunginflammation men det går inte jämföra alls.
Min son, snart 1 år, har nämligen varit förkyld en tid, ca 2 veckor..
I tisdags ock han hosta, som nu har eskalerat och blivit skällande och slemmig.. Hans förkylning har blivit värre och igår fick han feber, 39.7, men den är nere på 38 nu med Alvedon.. Igår va han relativt pigg, lekte och sådär. Idag är han super hängig och super gnällig. Sovit mest hela dagen.. Vill leka men orkar inte. Äter knappt.. Men dricker mycket..
Hostan är värst på kvällarna och nätterna, inatt fick jag sitta och sova med han dock så blev de inte bättre.. Får attacker där jag får klappa han i ryggen för att han ska återta sin andning, som att han sätter i halsen liksom..