• Cadencee

Jättebebissyndrom

Min sambo blir riktigt dålig av "lite förkylning" men han är sällan hemma från jobbet. Det krävs mycket för det (typ magsjuka) så han lägger den kraft han har på att jobba och sen blir det typ sängläge. Han har eget företag och det blir ingen inkomst när han är hemma. Enligt fk får han inte ens ersättning vid vab då han e egen företagare. I våras jobbade han med 40 graders feber. Han vet om att det är dumdristigt men så är det. Han har 2 barn på 7 och 9 och jag har 2 barn på 1,5 och 5.

• Cadencee
    Anonym (En mamma) skrev 2018-01-06 16:41:36 följande:

Men vad konstigt. Han borde ju få vabba som egen företagare om han också har en SGI ? Eller har man som egen företagare försäkrat sig för ett visst antal karensdagar - som även gäller vid uttag av vabb/TFP för barnen och inte bara egen sjukdom ....? Hm, skumt.

Ingen aning men han behövde vabba typ 3 dagar eller så i våras och han blev nekad vab för att han va egen företagare (sa dom till honom). Jättemysigt tycker jag.
  • Cadencee
    Anonym (Företagare) skrev 2018-01-06 16:53:38 följande:

Vet ej vad som gäller för ensild firma, men har man aktiebolag så kan man vabba på samma sätt som alla med vanliga anställningar.

Däremot så måste man själv vara sjuk mer än 2 veckor för att man (företaget) ska få något från försäkringskassan (man kan få/ta sjukersättning/lön från företaget när man är sjuk, men eftersom man inte kan jobba så får ju inte företaget några inkomster. Det gäller att ha en buffert eller aldrig vara sjuk. Man ska också veta att jag med aktiebolag betalar lika mycket som alla andra till sjukförsäkringen (via arbetsgivaravgifterna), men jag kan alltså inte utnyttja den.

Enskild firma har Han, så kanske där skillnaden ligger då. Han vill göra om Det till aktiebolag inom en snar framtid.
Svar på tråden Jättebebissyndrom