Inlägg från: Anonym (Företagare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Företagare)

Jättebebissyndrom

Cadencee skrev 2018-01-06 16:43:06 följande:
    Ingen aning men han behövde vabba typ 3 dagar eller så i våras och han blev nekad vab för att han va egen företagare (sa dom till honom). Jättemysigt tycker jag.
    Vet ej vad som gäller för ensild firma, men har man aktiebolag så kan man vabba på samma sätt som alla med vanliga anställningar.
    Däremot så måste man själv vara sjuk mer än 2 veckor för att man (företaget) ska få något från försäkringskassan (man kan få/ta sjukersättning/lön från företaget när man är sjuk, men eftersom man inte kan jobba så får ju inte företaget några inkomster. Det gäller att ha en buffert eller aldrig vara sjuk. Man ska också veta att jag med aktiebolag betalar lika mycket som alla andra till sjukförsäkringen (via arbetsgivaravgifterna), men jag kan alltså inte utnyttja den.
  • Anonym (Företagare)
    MsM84 skrev 2018-01-07 08:55:04 följande:
    Nu är ju inte detta vad tråden handlar om men det är ju ingen annan som får ersättning från försäkringskassan vid kortare sjukdom heller så hur är den sämre för dig än andra?
    Med en normal anställning har du en karensdag. Arbetsgivaren betalar sedan sjuklönen under 2 veckor. Ju större arbetsgivare (fler anställda), desto lättare är det att hantera detta, kostnaden sprids ut på många fler. För ett litet företag kan detta bli mycket betungande, och är man ensam anställd i sitt eget företag kan man säga att karenstiden är 2 veckor.

Små företag missgynnas med dagens regler. Tidigare kom sjuklönen alltid från Försäkringskassan, och det var mer rättvist mellan olika storlek på företag.
Svar på tråden Jättebebissyndrom