• Nimzay

Vårdbidrag vid autism?

lottanyl86 skrev 2018-01-06 15:58:24 följande:
    Det har jag mycket svårt att tro. Det är många barn som inte trivs på fritids, det är inte grund för att föräldrarna ska få pengar för att få vara hemma med barnet på eftermiddagarna. Ts skriver att barnet har svårt att ta initiativ till att äta. Bara att ringa och säga att han ska ta något att äta (om det ens är nödvändigt, han äter nog om han är hungrig) problemet löst. Om det är så pass lite problem tror jag knappast att han ens får en diagnos. Några extra möten i skolan lär det inte bli eftersom Ts barn inte har några problem i skolan.
    Alltså seriöst... Du skämmer bara ut dig med hur lite du vet och förstår. Suck.
  • Nimzay
    Applets skrev 2018-01-06 16:06:59 följande:
    De äter frukost innan skolan, lunch i skolan, som förälder ställer du ett färdigt mellanmål i kylen och sen blir det kvällsmat. En tonåring svälter inte ihjäl utan mellis.
    Sant visserligen, men nu vet vi ju dock inte hur pass stora problem ts barn har med att ta initiativ, huruvida han ens äter i skolan osv...
    Applets skrev 2018-01-06 16:06:59 följande:
    Fast jag håller med henne, och min son har en autism-diagnos.
    Kan också delvis hålla med er, till viss del iaf. Det är när jag tänker efter framförallt lottanyl86's negativa och oförstående attityd jag reagerar på.

Fast dock behöver ju inte ts barns problem se likadana ut som din sons, och era barn kanske inte heller drabbas av samma konsekvenser av det de har svårt för, även om båda har autism, det kan ju vara väldigt individuellt.

Sen kanske ts barn har större svårigheter än det verkar i trådstarten exempelvis om ts gett lite otydliga/dåliga exempel,ibland kan vara svårt att sätt fingret på hur stora problemen är och på att verkligen förklara dem så att folk förstår...Jag tycker i så fall det är okej att ifrågasätta och undra, vara kritisk och vilja få det mer förklarat, men att på en gång ha en negativ och dömande attityd tycker jag är en annan sak.
Svar på tråden Vårdbidrag vid autism?