• Harvester

Kläder vid skidåkning?

Har bokat vår första skidresa med fyraåringen till Hundfjället :)

Funderar lite på kläder. Skaffat ett litet skidställ (sjukt sött) och hyr såklart pjäxor.

Underställ, flies, vantar osv har han till dagis så det är lugnt, men hur är det med huvudet?

Ska köpa en skidhjälm med foder (vill inte hyra det pga risk för löss). Räcker det fodret eller ska man ha mössa under? Balaclava (eller vad det heter) kanske är bra, eller räcker flieskrage?

• Svar på tråden Kläder vid skidåkning?
  • Iowhannah
    Anna 59 skrev 2018-01-06 23:31:01 följande:

Hjälm ? Snö är mjukt. Turskidor eller utför ?

Va? Självklart ska ungen ha hjälm! När jag gick i lågstadiet minns jag att vi åkte längd med hjälm, utför är inte ens att diskutera. Jag skulle själv inte våga åka utan hjälm! Packad snö (som det är i skidbackar) är definitivt inte mjuk (hälsar en som spräckte svanskotan i minsta backen. Hade jag inte haft hjälm hade huvudet åkt på rejält med stryk också).
  • Harvester
    Anna 59 skrev 2018-01-06 23:31:01 följande:

Hjälm ? Snö är mjukt. Turskidor eller utför ?

Pister är inte mjuka, inte heller diverse isfläckar.

Nu var ju det iofs inte frågan..
  • Alexi

Du kan inte bestämma mängden kläder helt förrän du ser temperaturen. Ha en tunn mössa (inte typ fleecemössa) och låt barnet själv välja. Stor skillnad om det är 2 eller 15 minusgrader. Men var flexibel med kläderna för slalom blir väldigt jobbig om man är svettig eller frusen.

Overall är ju perfekt att åka i, lätt att få på och av och inga glipor där snön kommer in när de ramlar.

• No Logo

Man får ofta låna hjälm gratis när man hyr skidor. Ingen risk för löss, de överlever inte natten i en hjälm.

En Buff är jättebra att ha under hjälmen, den kan man fixa till så den täcker panna och kinder samt dra upp över nästippen om det skulle vara jättekallt. Bäst tycker jag de är dom har tjockare fleece i halsdelen och tunnare tyg i delen över huvudet.

Ett par långa ullstrumpor, som slutar ovanför pjäx-skaftet, är bästa sättet att hålla sig varm om fötterna.

• Mandelskorpan

Vanlig vinteroverall

Underställ

Fleecebyxor

Fleecejacka

Ullfingervantar under vanliga tjocka vantar

Buff

Hjälmhuva om det är riktigt kallt

Fleecehalsduk, trekantig m kardborre också om det är riktigt kallt

Ullstrumpor med långa ben så att "kanten" på understället kan dras upp ovanför pjäxkanten

Hjälm

Ryggplatta

Skidglasögon

Reflexväst

Svar på tråden Kläder vid skidåkning?