Cookie1982 skrev 2018-01-07 04:47:02 följande:
Tack för era svar. Jag känner ju att det är så det ska vara. Att man kan hjälpas åt och att barnen är välkomna jämt. Sen kan jag ju känna att det blir lite mycket ibland eftersom mitt ex frågar en del och han kommer inte kunna hjälpa mig på samma sätt pga sitt jobb.
Hur ska jag få min sambo att förstå? Det här tär på förhållandet. Han anser att jag prioriterar min relation med mitt ex istället för vår relation.
På ett sätt hjälper jag ju mitt ex för det handlar om att han ska göra annat t ex julfest med jobbet osv men jag vill ju hellre att de är hos mig än att han fixar barnvakt. Å andra sidan fixar jag hellre barnvakt än ber honom.
Han förstår inte om du säger att det helt enkelt handlar om att barnen ska ha en trygg fast punkt där de alltid är välkomna och att du är förälder på heltid även om ni är separerade? Tycker det är märkligt att han fokuserar så mycket på din relation med exet.
Vet inte hur det är för dina barn men jag har ju också sådär att de är här mycket mer trots att vi egentligen har varannan vecka och ungarna känner ju att pappa väljer bort dem och tänk om de inte fått komma hit heller liksom.
Sen klart man ska kunna ha barnvakt ibland men blir det ofta som i för er så är det ju självklart att de ska vara hos sin andra förälder.
Jag kan ju förstå att det uppstår irritation. Det gör det här också, både från min sida och makens, men den är ju helt och hållet riktad mot mitt ex som prioriterar ner barnen.
Och ni har ett gemensamt barn också så då är det väl jättekul för syskonen att få umgås tänker jag?
Ett alternativ kanske är att ändra på umgänget från varannan vecka till något mer passande om han sällan har tid och sambon stör sig så mycket på att du "hjälper" exet, isåfall skulle det ju vara bestämt på förhand att de är hos er tänker jag.