• Anonym (Länge)

Hur länge har era 10 åringar fått vara hemma själva?

Som rubriken. Hur länge och vad anser ni ok? På dag, kväll?

• Svar på tråden Hur länge har era 10 åringar fått vara hemma själva?
  • FuckGoggleAskMe

Barn är ju olika, men jag tyckte det var lagom att min 10åring var ensam upp till 1,5 timme på eftermiddagen, då jag uträttade tråkiga ärenden. Med eller utan kompis.

• Carambolan

Min tioåring gillar inte att vara ensam. Han är på sin höjd hemma själv 2-3 timmar efter skolan. En gång i höstas var han hemma själv från 9-16 när jag var med syrran på cup på idrottsplatsen nära där vi bor, men det ligger så nära att han hade kunnat knata dit när som helst om han velat. För min del skulle jag definitivt våga lämna honom hemma själv betydligt längre än vad vi gör men han vill inte.

• Anonym (Länge2)

Min 9-åring var ensam hemma med sina syskon (12 och 14 år) flera dagar i rad på jullovet när jag jobbade.

Hen skulle kunna få vara ensam en hel dag om hen själv var ok med det, hen har telefon om det är något och kan åka tunnelbana till mitt jobb om det skulle vara något. Hen är lugn och hittar hen på bus så är det i stil med stjäla godis om hen hittar det i skåpen, hen skulle aldrig tända ljus eller springa ut på stan eller så.

• Anonym (Heldag)

Min 9-åring klarar sig ensam en hel dag(bara man ser till att det finns mat lagad). Har mobilen på och en pappa som jobbar 5 min från hemmet.

• Mrs Green

Vad fort man glömmer... dottern är 12 nu och jag minns inte exakt hur det var för två år sedan, men jag tror att hon (någon enstaka gång) var hemma en hel dag själv första gången när hon var 10. Fast det var nog under sommarlovet och då var hon närmare 11 år. 

• Glinda82

Min son har precis fyllt 10 år och har varit hemma heldagar vid flertalet tillfällen. Under terminen alltså precis innan han fyllt 10 så har han varit hemma från skolan själv när han varit småhängig. Jag finns på telefonen och kan vara hemma inom 15 minuter men räknar med att han klarar sig själv. Vi pratar i telefon flertal gånger så han äter frukost o lunch etc. Om han vill att jag ska komma hem är det för han har tråkigt inte för att han inte klarar sig själv. Är han sjuk på ?riktigt? är jag hemma med honom.

• Glinda82

På kvällen lämnar hag honom bara ensam om jag ska hämta någon av syskonen, åka och handla etc. Min 12 åring var hemma på kvällen själv första gången igår en längre tid och vi kom hem strax efter 22. Vet inte om det beror på att jag alltid är hemma för eg kanske det inte är någon större skillnad på dag och kväll.

• Anonym (Mm)

Helt ensam som mest 2 h, ihop med ett två år äldre syskon en hel dag dvs 8-9 h.

Svar på tråden Hur länge har era 10 åringar fått vara hemma själva?