• ouat

hur ofta ska man säga jag älskar dig?

Som titeln lyder, hur ofta ska man säga jag äldkar dig? För mig är den frasen väldigt laddat. Men känner vissa som säger det hela tiden, tappar frasen inte sin mening då? Om jag ska säga det vill jag att det ska betyda något och därför slänger jag inte heller ut det när som helst. Sen är jag inte uppvuxen med att få höra det, kanske ligger nåt i det. Även fast jag vet att man inte behöver säga jag älskar dig för stt visa att man älskar någon. Man kan säga jag älskar dig flera gånger om dagen men tillslut är det bara ord om man inte visar att man faktiskt älskar personen. Eller? Hur ofta ska man säga de?

• Svar på tråden hur ofta ska man säga jag älskar dig?
  • Pumakvinna

Inte ofta. Tycker precis som du att det blir tjatigt och förlorar sin mening helt. Som i amerikanska filmer t ex då det sägs varje gång de avslutar ett samtal eller ska gå hemifrån. Jag vill istället att det ska märkas i handling och sägas bara i stunder då det verkligen känns.

• Ggrodan

I början sa vi det ofta till varann då man verkligen behövde höra det, men nu säger vi det inte alls ofta men vi använder andra formuleringar som betyder samma sak. Vet de som säger det varenda varenda dag bara på rutin, det blir ju som ett hej tillslut och laddningen i orden tar slut.

• Coccolina

Jag säger det när jag känner det..... men min partner blir det flera gånger om dagen.... fortfarande efter 3.5 år... för att det liksom bubblar över. Kan inte hålla inne det. Med ex har jag varit mycket mer sparsam med det, för att jag inte kände det på samma sätt..

Varje gång jag säger det så kommer det från hjärtat! Varje gång betyder orden lika mycket för mig!

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Coccolina
    Coccolina skrev 2018-01-08 01:38:33 följande:

Jag säger det när jag känner det..... men min partner blir det flera gånger om dagen.... fortfarande efter 3.5 år... för att det liksom bubblar över. Kan inte hålla inne det. Med ex har jag varit mycket mer sparsam med det, för att jag inte kände det på samma sätt..

Varje gång jag säger det så kommer det från hjärtat! Varje gång betyder orden lika mycket för mig!

(*Med min partner )
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Heliena

Jag och min sambo säger det till varandra varje dag. Ibland flera gånger om dagen! Varje gång vi säger det menar vi det och det hörs verkligen på hur vi säger det till varandra. Är vi ifrån varandra så skriver vi det också. För oss är meningen lika kraftfull varje gång och vi säger det när vi känner att det bubblar upp i oss och vi måste säga det. Så varför hålla igen? I mina andra förhållanden har jag knappt sagt det en gång i veckan. Sån enorm skillnad nu när jag hittat rätt!

• Stårschan

Vi säger det ganska ofta, men aldrig av slentrian. Vi säger till exempel inte "jag älskar dig" när vi säger hejdå, eller när man är på resande fot och ringer hem eller så. Däremot som en bekräftelse när partnern har gjort något rart (stiger upp och skottar uppfarten trots att han har sovmorgon, för att det ska vara lätt för mig att ta mig ut med bilen), eller kommer med ett vältajmat skämt, eller gör något annat som påminner oss om varför vi är rätt för varandra. Ibland blir det ett "Jag älskar dig" (=för att du aldrig skulle komma på tanken att göra något så dumt som vi precis fick veta att grannen gjorde mot sin fru).

• äldreochklokare
    ouat skrev 2018-01-08 01:16:04 följande:

Som titeln lyder, hur ofta ska man säga jag äldkar dig? För mig är den frasen väldigt laddat. Men känner vissa som säger det hela tiden, tappar frasen inte sin mening då? Om jag ska säga det vill jag att det ska betyda något och därför slänger jag inte heller ut det när som helst. Sen är jag inte uppvuxen med att få höra det, kanske ligger nåt i det. Även fast jag vet att man inte behöver säga jag älskar dig för stt visa att man älskar någon. Man kan säga jag älskar dig flera gånger om dagen men tillslut är det bara ord om man inte visar att man faktiskt älskar personen. Eller? Hur ofta ska man säga de?

Det tappar inte sin mening om du menar det. 
Svar på tråden hur ofta ska man säga jag älskar dig?