Inlägg från: Dexter dot com |Visa alla inlägg
  • Dexter dot com

Skaffa valp

Är tiken meriterad, frisk och så pass bra/rastypisk att hon duger till avel? Är så fallet är det ju först ett jättejobb att hitta en passande hane som är lika bra och sen är det ju dygnet runt passning dom första veckorna och nån behöver ju vara hemma och socialträna, rumsrenhetsträna, koppelträna osv valparna dom resterande veckorna tills dom är leveransklara vid 10 veckor. Har ni möjlighet att behålla osålda valpar om ni inte får alla sålda?

• Dexter dot com
    Cadencee skrev 2018-01-08 17:45:47 följande:
    Kan inte svara på om hon e hälsokollad, inte min hund och jag har inte funnits i bilden så länge. Min sambo vill bara ha hunden till jakt och familjemedlem därav att han valt att inte meritera den. Gällande medlemskap i skk vet jag inte heller, samma svar som ovan. Kunskapen har sambon då hans föräldrar haft kennel i minst 40 år. Så han e uppväxt med det även om det inte är samma ras dock.
    Tyvärr tänker många som din sambo...att man ska "bara" ha hunden till "ditt och datt" utan att tänka på rasens framtid. Ska man ge sig in i aveln bör man ha rasens framtid i tanke och bara avla på material som gör rasen bättre därav meriterar man avelsdjuren genom utställningar,hälsoundersökningar och i ert fall drevprov för att bevis på att hundarna är rastypiska, friska och tillför rasen något.
  • Dexter dot com
    Cadencee skrev 2018-01-09 06:09:20 följande:
    Hurdå säkrare? Kunskap och vana har sambon.
    Säkrare att få en bra valp då seriösa uppfödare har koll på alla linjer bakom när det gäller hälsa, extriör, egenskaper osv. Säkrare att inte riskera tikens liv genom en parning. Säkrare att slippa sitta med flera osålda hundvalpar lång tid framöver.Och att vara hemma på heltid i 3 månader är ju en stor kostnad och rätt jobbigt.
  • Dexter dot com
    Cadencee skrev 2018-01-09 08:31:57 följande:
    Angående att vara hemma så är den biten inte något problem. Som sagt så är sambon van vid uppfödning då han e uppvuxen med det bara att det va en annan ras. Han är ingen nybörjare på hundar även om jag är det.
    Skönt att ledigheten inte är något problem :) Vad är det då du egentligen funderar över om din sambo är erfaren och ska vara hemma med valparna ?
Svar på tråden Skaffa valp