Inlägg från: Inteutanproblem |Visa alla inlägg
  • Inteutanproblem

Skaffa valp

Det blir betydligt billigare och mindre tidskrävande att köpa en valp än att ta en kull själv. Om det även är jakt den tänka valpen ska kunna användas inom brukar man ju känna sig rätt angelägen om att föräldradjuren och stammen bakom dessa är bevisat jaktdugliga och då har producerat avkommor med lika eller bättre egenskaper. Kanske känner din sambo stammen väl bakom sin tik och grannens hane, kanske gör han inte det. Att ha vuxit upp i en familj som fött upp hundar garanterar ingenting, finns massor av uppfödare som inte är duktiga på det dom gör. Vill du skaffa dig en egen uppfattning om det här på djupet så sätt dig in i rasen, samt läs på lite om uppfödning.

Eftersom du aldrig haft hund har du ingen aning, alltså jag kan säga så här - bara en valp kan få en att totalt bryta samman på grund utav hur mycket dom kräver av ens tid, för att inte nämna sömnbristen dom kan orsaka. I regel tenderar man att lägligt nog "glömma bort" exakt hur förjävligt det kan vara när suget efter en till hund börjar göra sig påmind. En hel kull? Där man kanske inte får alla såld utan sitter med flera stycken kvar? Ja jävlar, då ska man vara bra hundkär och verkligen brinna för intresset och uppfödning. Eller ni har tillgång till egna hundgårdar som dom små monstren kan vara i när ni behöver avlastning och paus?

Tolka mig inte fel, jag älskar hundar och brinner för mig egen ras. Avelsplaner finns inom 2-3 år. Vi har 1 jakthund och 4 snart 5 kanske 6 Siberian huskies (draghundar), så jag har ju gått igenom valpstadiet flertalet gånger samt haft tid på mig att verkligen fundera på vad jag håller på med och framförallt vill hålla på med. Ägt rasen sedan 2009. Vore det inte för att vi ämnar behålla 2-3 valpar själv ur kullen som eventuellt ska tas skulle jag definitivt ha fortsatt att istället köpa valp ifrån annan uppfödare. Mycket billigare och mindre tidskrävande, samt betydligt mindre ansvar.

• Inteutanproblem
    Cadencee skrev 2018-01-11 10:50:37 följande:

Jag tycker det säger en hel del då hans föräldrar inte bara sysslar med uppfödning. Deras hundar vinner pris efter pris på alla möjliga utställningar, både i Sverige och internationellt så dom är riktigt duktiga. Min sambo har haft flera valpar själv, som mest har det varit 4 hundar samtidigt. Nu blir detta hans första egna kull isåfall men gällande hans kunskap, engagemang och intresse tvivlar jag inte på.

Utställning säger ingenting om jaktdugligheten, hälsan eller mentaliteten. Det är endast en exteriör bedömning, och inom många raser råder det även konflikt gällande vad som är rastypiskt eller inte. Orsaken till det är att form följer funktion, jaktavlade individer tenderar att se annorlunda ut än rent utställningsavlade till exempel - den förstnämnde brukar besitta viktiga jakt egenskaper, medan den sistnämnde helt har förlorat dessa. Nu brukar jakthundsraser i Sverige vara någorlunda förskonade ifrån denna rätt typiska uppdelning inom en och samma ras men inte alla. Beror lite på hur reglerna är upplagda för att kunna plocka CERT på utställning, vissa raser har krav om tillräckligt bra resultat på jaktprov och dyl. Förstår du nu hur komplext det kan vara? För mig personligen är utsällningsresultat det absolut minst intressanta med en hund, för det säger ingenting om hur individen är mentalt, hälsomässigt, arbetsmässigt och om den verkligen håller till att göra det som rasstandarden beskriver.

Nu var det så att DU ställde frågan om hur jobbigt det kan tänkas bli. Din sambo vet redan, är vad vid det, men DU har ingen aning. Förbered dig på en total shock.
Svar på tråden Skaffa valp