Inlägg från: DeathByPickles |Visa alla inlägg
  • DeathByPickles

Skaffa valp

Dexter dot com skrev 2018-01-08 19:36:50 följande:
    Tyvärr tänker många som din sambo...att man ska "bara" ha hunden till "ditt och datt" utan att tänka på rasens framtid. Ska man ge sig in i aveln bör man ha rasens framtid i tanke och bara avla på material som gör rasen bättre därav meriterar man avelsdjuren genom utställningar,hälsoundersökningar och i ert fall drevprov för att bevis på att hundarna är rastypiska, friska och tillför rasen något.

Detta! 

TS: Och att helt enkelt välja grannens hund för att det är lätt och tillgänglig...? Det varningsflaggar för mig. 
    Jag hoppas att det är samma ras?

Har hanen ochså gått igenom alla hälsotester, är registrerad och meriterad? 
    Jag vet att det inte var din urpsungsfråga, TS, men för mig lyser lampan för oseriös avel. 

Jag tycker att du, om du är intresserad och ska vara delaktig i hela affären, ska sätta dig in lite mer i situationen och hundarna. Vad som krävs och vad som är önskavärt - och framför allt vad som faktiskt kan Hända med en tik under och efter valpning. 
    Även vad som kan hända med valparna. 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • DeathByPickles
    Cadencee skrev 2018-01-11 16:04:27 följande:
    Ja det är en riktigt bra jakthund. Flera jägare som varit med säger det också, att hon blivit en kanonbra hund

Undrar detsamma som LFF, och undrar vad som gör att man tror att just grannens hanhund skulle bli den bästa matchningen. Särskilt om den inte Heller är meriterad eller ställd. 

Jag har släkt som föder upp jakthundar (finsk spets) och de är supernoga med att meritera sina djur, även ställa dem för exteriörbedömning.  Särskilt inom mindre raser är det superviktigt, jag är överraskad att en människa som kommer från kennelbakgrund inte tar sådant i beaktning. 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • DeathByPickles
    Cadencee skrev 2018-01-11 16:53:09 följande:
    Det har helt enkelt inte blivit av, bla då hans liv vändes uppochner för 2,5 år sen och sen har det bara rullat på. Förutom vid avel, varför skulle de vara så viktigt med drevprov? Förra hunden han hade ställde han ut, jaktchsmpion va hon. Men denna har de inte blivit av.

Hur dom har kommit fram till att grannens hund kan va bra det vet inte Jag, jag har inte frågat men det är ett bra tag sen som de pratade om att para dom två. Men han är som sagt också en väldigt bra jakthund. Även där finns stamtavla
    LFF Har redan gett ett bra och välformulerat svar som jag håller med om, så jag hänvisar dit. 
  • DeathByPickles
    Cadencee skrev 2018-01-11 17:59:47 följande:
    Som sagt, jag frågade varför msn skulle göra provet förutom vid avel så du svarade inte på min fråga gällande det. Planer på detta har funnits tidigare men inte för flera år sen , därav att hon inte är meriterad osv då sambon enbart har hunden för jakt och som en given familjemedlem.

Fast LFF svarade alldeles utmärkt på det: för att bidra till rasens staistik som helhet. Det är inte bara avelsdjurens resultat som bidrar, utan kullsyskon, farfar, mormor, halvsyskon och så vidare oavsett om man är intresserad av att avla vidare på just de djuren eller inte..  Alla hundar räknas när man vill utvärdera en blodslinje eller arbetsförmågan hos en ras, särskilt en sådan snäv och förhållandevis liten ras som drevern. 

Nu har han dessutom bestämt sig för att avla på tiken och då borde väl verkligen en omsorgsfull utvärdering av hunden vara på tapeten. det är trots allt inte bara ni som ska ha en valp, de övriga kullsyskonen ska säljas och spridas för vinden, sas, och påverka rasens framtid. 

Svar på tråden Skaffa valp