Inlägg från: CoconutCloud |Visa alla inlägg
  • CoconutCloud

Skaffa valp

Om du är seriös & vill para/föda upp valpar själv så finns det kurser du kan gå via SKK. Men är det 'bara' en valp ni vill ha så är det nog bäst att hitta en uppfödare och köpa från en professionell. Bra uppfödare ger också livslång hjälp, så du kan alltid ställa frågor och ha någon med kunskap nära till hands!

Du måste endå ta ledigt då en valp är ny i världen. Helst några veckor & sedan ha planer för hur det ska bli senare. Man kan inte lämna en hund ensam för länge & det krävs mycket träning. Valpkurser är jättebra för det!

Många tror att valpar mest är söta & är inte alls beredda på allt anmat som följer med, som tuggandet (valptänder är vassa!) & hur ofta man måste gå ut i början. Det kan ta upp till ett år innan en valp är helt rumsren!

Tålamod, tid & pengar är nog de viktigaste sakerna.

Tänk på att hemmet också måste valpsäkras!

Det är jätteroligt att du är intresserad av att skaffa valp, men det är så mycket som måste tänkas på.

Mitt råd är att läsa på så mycket du bara kan. Tala med folk med erfarenhet & jag önskar er all lycka till!

• CoconutCloud

Jag håller helt och hållet med i vad som skrivits av föregående talare i de senaste posterna. Hela poängen med avel är att fortsätta föra fram rasen med de bästa, stabilaste & friskaste individerna. Speciellt viktigt är det här med arbetande raser.

Nu säger du också att det var ett bra tag sedan du ens talade med grannen om parning. Är du säker på att de fortfarande är intresserade?

Kanske det är bäst att just nu skaffa en valp från en erfaren uppfödare du letar upp i din närhet, som också blir din mentor? Självklart också gå kurser innan du skaffar valpar själv (om det fortfarande känns som rätt val & du vet att det gynnar rasen) i framtiden?

Ställ dig frågan varför du vill göra det här?

Svar på tråden Skaffa valp