Inlägg från: Glinda från Oz |Visa alla inlägg
  • Glinda från Oz

4mån smakportioner

Barn i den åldern gillar oftast en smak åt gången, de har aldrig ätit mat i hela sitt liv så allt är helt nytt för dem då är det bästa att lär sig var smak för sig.

Vad man börjar med är en smaksak, jag började med banan. Barn på 4 månader ska inte äta hela portioner, jag gav 1-2 msk per dag, det var först vid 6 månader hon åt hela portioner.

En bra grej är att ge maten ni äter redan från början, då lär sig barnet det och ni får det lättare då hon blir äldre.

• Glinda från Oz
    trash panda skrev 2018-01-08 16:10:27 följande:

Fast alltså, barn på 4 månader "ska" väl för den delen heller inte äta hela matskedar med mat? Smakportionerna vid 6 månader ska vara ca teskedsstora och man rekommenderas att endast smaksensationer (dvs en liten slick av föräldrarnas mat) innan dess.

Varför finns det då hela burkar med barnmat för 4- månaders? Alla barn är olika, min dotter skulle aldrig ha blivit mätt av bara bröstmjölk då hon var 6 månader.

Här är ett exempel på mat till en 6 månaders bebis.

• Glinda från Oz
    trash panda skrev 2018-01-08 16:42:06 följande:

Eh? Menar du att du valt att följa Sempers produktutbud istället för de officiella rekommendationer som finns gällande matintroduktion? Okej. Så gjorde inte vi.

Angående "varför produkten finns" så kan ju inte jag svara för Sempers produktionsstrategi efteraom jag inte jobbar där, men alla följer ju uppenbarligen inte de gällande rekommendationerna så de säljer väl en del av såna grejer också. Vi gav fyramånaderspureer och fyramånadersgröt till dottern när hon var runt halvåret, man MÅSTE ju inte ge 6-månadersburkar till 6-månadersbebisar bara för att det står en viss siffra på burken. (Och de stora 6-månadersburkarna går utmärkt att ta en liten portion ur och spara resten i kyl eller frys.)

Det jag menar är att det inte skulle vara tillåtet att sälja om det var jättefarligt. Alla jag känner ger/gav sina 6 månaders vanlig mat, jag förstår inte det kontroversiella i det. Rekommendationerna ändras dessutom varje kvart.
Svar på tråden 4mån smakportioner