• Anonym (Undrar)

Obehörig lärare, semesterersättning?

Hej!

Jag jobbar som lärare för en lågstadieklass sedan i höstas. Jag har en halv lärarutbildning kvar till min legitimation och hoppas kunna slutföra den snart! Hur som helst. Vi diskuterade i arbetslaget idag och de säger att jag borde få semesterersättning trots visstidsanställning. Kan det stämma? Jag har betalt under de loven som är under terminerna, men har för mig att rektorn sa att jag inte kommer få betalt på sommaren. Anställningen är till 12/8 i år. Står jag helt utan semesterersättning, är det någon som vet?

• Svar på tråden Obehörig lärare, semesterersättning?
  • Bunny on speed
    Anonym (Undrar) skrev 2018-01-08 21:57:32 följande:

Så om jag hade haft semestertjänst så hade jag inte fått betalt för jullov, påsklov osv? Anledningen till varför jag undrar allt detta är att vi hade en obehörig fjärdelärare som slutade precis efter sin tredje termin, hon fick ingen lön alls under sommaren utan fick leva på besparingar. Jag vet inte hur hennes anställning såg ut, men misstänker att vi har samma.

Med semestertjänst jobbar man på loven
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Undrar) skrev 2018-01-08 21:57:32 följande:

Så om jag hade haft semestertjänst så hade jag inte fått betalt för jullov, påsklov osv? Anledningen till varför jag undrar allt detta är att vi hade en obehörig fjärdelärare som slutade precis efter sin tredje termin, hon fick ingen lön alls under sommaren utan fick leva på besparingar. Jag vet inte hur hennes anställning såg ut, men misstänker att vi har samma.

Hade du haft semestertjänst hade du haft semesterdagar som du varit tvungen att ta ut på loven.
  • Anonym (Undrar)
    Bunny on speed skrev 2018-01-08 23:47:45 följande:

Med semestertjänst jobbar man på loven

Anonym (Ellen) skrev 2018-01-09 02:21:12 följande:

Hade du haft semestertjänst hade du haft semesterdagar som du varit tvungen att ta ut på loven.

Ok, så ferietjänst då. Men det hade fjärdeläraren med och fick inte betalt över sommaren. Jag blir inte klok på detta, men får väl höra med rektorn om det längre fram.
  • Bunny on speed

Om den lärarens anställning tog slut i juni ska hem gå fått hela sommaren då.

Bunnies, it must be bunnies!
  • cloudberry79

Du har ju anställning till 12/8, vilket i princip innebär att du har lön fram till dess. Du får inget extra utbetalt efter anställningens slut, eftersom du har semester från typ midsommar till 12/8 och då har lön. Om din anställning hade tagit slut vid terminsslut hade du haft rätt till utbetalning av innestående ferie- och semesterlön som du arbetat in under året. Det är semesterlagen som reglerar detta, har inget att göra med om du är behörig eller ej.

Just NO.
  • Anonym (Ellen)
    cloudberry79 skrev 2018-01-09 21:52:47 följande:

Du har ju anställning till 12/8, vilket i princip innebär att du har lön fram till dess. Du får inget extra utbetalt efter anställningens slut, eftersom du har semester från typ midsommar till 12/8 och då har lön. Om din anställning hade tagit slut vid terminsslut hade du haft rätt till utbetalning av innestående ferie- och semesterlön som du arbetat in under året. Det är semesterlagen som reglerar detta, har inget att göra med om du är behörig eller ej.

Precis!

Och TS, kolla m lönekontoret eller er skoladministratör. Min erfarenhet är att rektorn inte har så bra koll. Tyvärr.

Vissa rektorer vill bara dra anställningen till vårterminens sista dag. På det viset slipper man arbetsgivaransvaret över sommaren, och behöver tex inte betala ut sjuklön (som lärare har rätt till under sommarlovet under vissa förutsättningar). För dig som anställd innebär det att ferielönen betalas ut i en klump.

Medan andra ser till att anställningen följer läsåret så att man blir anställd tom dagen innan ht18 startar. Då har man som anställd lön "som vanligt" under sommarmånaderna.
  • Charlotte N
    Anonym (Ellen) skrev 2018-01-09 22:10:16 följande:
    Precis!

Och TS, kolla m lönekontoret eller er skoladministratör. Min erfarenhet är att rektorn inte har så bra koll. Tyvärr.

Vissa rektorer vill bara dra anställningen till vårterminens sista dag. På det viset slipper man arbetsgivaransvaret över sommaren, och behöver tex inte betala ut sjuklön (som lärare har rätt till under sommarlovet under vissa förutsättningar). För dig som anställd innebär det att ferielönen betalas ut i en klump.

Medan andra ser till att anställningen följer läsåret så att man blir anställd tom dagen innan ht18 startar. Då har man som anställd lön "som vanligt" under sommarmånaderna.
    TS är anställd över sommaren.
  • Anonym (Ellen)
    Charlotte N skrev 2018-01-10 07:26:25 följande:

TS är anställd över sommaren.

I know, ville bara förklara skillnaden

Antalet feriedagar och således även lönen juni-augusti blir då beroende av om ts började precis vid terminsstart ht17. Om så, tjänar ts in full ferie.
  • Charlotte N
    Anonym (Ellen) skrev 2018-01-10 11:25:05 följande:
    I know, ville bara förklara skillnaden

Antalet feriedagar och således även lönen juni-augusti blir då beroende av om ts började precis vid terminsstart ht17. Om så, tjänar ts in full ferie.
    Ok. Ja, precis så är det.
  • Anonym (Undrar)

Tack så mycket alla för era svar! Det måste vara så att jag åtminstone får semesterersättning, men ska höra efter med expeditionen om jag dessutom får lön under sommaren.

• cloudberry79
    Anonym (Undrar) skrev 2018-01-10 11:47:55 följande:

Tack så mycket alla för era svar! Det måste vara så att jag åtminstone får semesterersättning, men ska höra efter med expeditionen om jag dessutom får lön under sommaren.

Nja.

Antingen:

1. Får du löpande semesterersättning, men då är du inte ledig på loven. Det är om din tjänst är en semestertjänst som detta skulle vara aktuellt.

2. Du har ferietjänst och får sluta din tjänst i samband med att sommarlovet börjar. Du får då en slutlön med din intjänade semester- och ferielön.

3. Du är anställd tills sommarlovet slutar och får lön som vanligt till sista anställningsdagen och får ledigt precis som övriga som är anställd på ferietjänst hos din arbetsgivare. Du får då semesterlön under sommaren.
    Just NO.
  • Anonym (Undrar)
    cloudberry79 skrev 2018-01-10 12:26:48 följande:

Nja.

Antingen:

1. Får du löpande semesterersättning, men då är du inte ledig på loven. Det är om din tjänst är en semestertjänst som detta skulle vara aktuellt.

2. Du har ferietjänst och får sluta din tjänst i samband med att sommarlovet börjar. Du får då en slutlön med din intjänade semester- och ferielön.

3. Du är anställd tills sommarlovet slutar och får lön som vanligt till sista anställningsdagen och får ledigt precis som övriga som är anställd på ferietjänst hos din arbetsgivare. Du får då semesterlön under sommaren.

Jag ser att jag skrev lite konstigt, jag menade såklart att jag antingen får semesterersättning ELLER lön. Och utifrån de alternativ du skrivit ner så är det nummer tre som stämmer. Bortsett från att rektorn sa att jag inte skulle få lön på sommaren.. Men ska höra efter om det.
  • cloudberry79
    Anonym (Undrar) skrev 2018-01-10 18:04:11 följande:
    Jag ser att jag skrev lite konstigt, jag menade såklart att jag antingen får semesterersättning ELLER lön. Och utifrån de alternativ du skrivit ner så är det nummer tre som stämmer. Bortsett från att rektorn sa att jag inte skulle få lön på sommaren.. Men ska höra efter om det.
    Alltså, om du jobbar som alla andra så jobbar du ju in ferieledigheten, plus att du såklart har rätt till semester enligt lag. Ifall rektorn ihärdar i att du inte ska ha lön under sommaren, så ska du se till att din anställning avslutas i samband med sommarlovet och att du får all din intjänade ferie och semester i pengar med slutlönen! Är du med i lärarförbundet?
    Just NO.
  • Anonym (Undrar)
    cloudberry79 skrev 2018-01-10 19:34:12 följande:

Alltså, om du jobbar som alla andra så jobbar du ju in ferieledigheten, plus att du såklart har rätt till semester enligt lag. Ifall rektorn ihärdar i att du inte ska ha lön under sommaren, så ska du se till att din anställning avslutas i samband med sommarlovet och att du får all din intjänade ferie och semester i pengar med slutlönen! Är du med i lärarförbundet?

Ja, jag kommer inte ge mig förrän jag får ersättning i någon form. Det är jag, sen i augusti.
  • Anonym (Ellen)
    cloudberry79 skrev 2018-01-10 12:26:48 följande:

Nja.

Antingen:

Skulle vilja rätta nr 3.... det är inte semesterlön som lärarna får under sommaren utan ferielön. Stor skillnad. Lärare med ferietjänst tjänar in både semester och ferie. Intjänad semester betalas oftast ut med lönen i juni. Intjänade feriedagar läggs ut så att läraren har i princip samma lön som vanligt under hela sommarlovet.
  • cloudberry79

Såklart, förlåt, det var lite slarvigt skrivet. Men, jag tror många vikarier inte vet att även lärare har semesterlön, precis som alla andra anställda. Man har ju både semester och ferie under sommarlovet.

Just NO.
Svar på tråden Obehörig lärare, semesterersättning?