Anonym (Ungmamma) skrev 2018-01-13 11:53:01 följande:
Kan tillägga att jag var extremt desperat innan jag blev gravid, jag fick ofta ångestanfall och ville gå isär ifrån min partner flera gånger för att han inte var redo för barn. Ärligt talat så tror jag att den kvinnliga kroppen har en klocka som ringer vid en viss ålder. Sedan när kvinnan blivit gravid en gång och förlöst ett barn så försvinner denna längtan och desperation. Jag har flera unga mammor i min omkrets som jag träffat efter att min son föddes och ALLA har tröttnat på familjelivet. Många har depressioner och panikattacker. Alla hade önskat att de väntat om de fick samma barn de har idag. Alla har insett att det är jobbigare än vad folk målar upp. Det är inte gulligt och mysigt. Det är jobbigt och krävande! Självklart kan de vara mysigt ibland, men Max 1 gång om dagen i 5min. Folk målar upp den perfekta familjen på media. Berättar om hur fantastiskt perfekt allt är. Men sanningen är att dom oftast ljuger. Jag hoppas att ni som är unga tjejer och försöker bli gravida pratar med någon som redan har barn. Och då menar jag inte att prata med någon nyförlöst lycklig förstföderska utan en förälder som iaf varit det i minst 1års tid så ni får höra allt negativt också. lycka till!
Jag är glad att du berättade hur du känner, utan att vara otrevlig eller peka finger som vissa inte kan hålla sig för.
Jag har haft mycket kontakt med småbarn och har fått ta del av allt i framför allt min ena systers graviditet och mammatid. Hennes son är snart 2 år. Jag är ändå väl medveten om att det inte är en dans på rosor, men det vill jag inte heller ha. :)