• summa21

Varför är min tvååring så trött

Min dotter som är 2.5 år började bli lite trött innan jul. Eftersom gon dessutom var lite förkyld tänkte vi inte så mycket på det. Men sen gick förkylningen över och tröttheten blev värre. Från att ha varit lätt att väcka har vi svårt att få upp henne. Igår började hon förskolan igen men personalen ringde på förmiddagen då de tyckte hon var för trött. Vi gjorde ett nytt försök idag och det hade väl gått lite bättee men hon ville bara sitra i frökens knä. Vi var på vårdcentralen igår men jag tyckte inte riktigt de tog det på allvar då hon var lite piggare just då. Dock togs en blodstatus som var utan anmärkning. Min man är nöjd över att proverna var bra men jag kan inte släppa min oro.

• Svar på tråden Varför är min tvååring så trött
  • tvillingmammaVastmanland
    summa21 skrev 2018-01-09 20:11:53 följande:

Ingen som har några tankar?

Många är trötta nu, det är mörkt och kallt.Hon har varit sjuk, det är inte så konstigt.

Sover hon bra? Är hon ute mitt på dagen?

Ger du henne D-vitamin, finns på apoteket?

Kan ni korta ner dagarna ett tag?
  • elyse

Får hon D-vitamin-tillskott?

Hur är järnintaget? Tänk på att inte dricka mjölk till - det försvårar för kroppen att ta upp järnet. En grov smörgås med leverpastej och citrusjuice till är en rejäl kick.

• summa21
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-01-09 21:26:09 följande:

Många är trötta nu, det är mörkt och kallt.Hon har varit sjuk, det är inte så konstigt.

Sover hon bra? Är hon ute mitt på dagen?

Ger du henne D-vitamin, finns på apoteket?

Kan ni korta ner dagarna ett tag?

Tack! Hon var lite förkyld innan jul så först trodde vi att det beeodde på det. Men sista veckan har det bara föevärrats vilket är konstigt då förkylningen har varit borta sen strax innan jul. D-vitamin vore nog inte fel att testa.
  • summa21
    elyse skrev 2018-01-09 21:31:41 följande:

Får hon D-vitamin-tillskott?

Hur är järnintaget? Tänk på att inte dricka mjölk till - det försvårar för kroppen att ta upp järnet. En grov smörgås med leverpastej och citrusjuice till är en rejäl kick.

Hon får inte D-vitamin men absolut värt att börja ge. Tack! Syns järndepån på blodstatusprovet? Hon äter inte så bra men äter hellre kött än kolhydrater.
  • adisa

Visar hon några andra symtom?

Har ni kolntrollerat blodsockret?

• summa21
    adisa skrev 2018-01-09 21:54:09 följande:

Visar hon några andra symtom?

Har ni kolntrollerat blodsockret?

Hon är betydligt mer lättirriterad och oftare ledsen. Vi har dock tolkat det som ett resultat av tröttheten.

Blodsockret är nog inte kollat. Jag uppfattade det son att man endast tog blodstatus
  • adisa
    summa21 skrev 2018-01-09 21:57:15 följande:

Hon är betydligt mer lättirriterad och oftare ledsen. Vi har dock tolkat det som ett resultat av tröttheten.

Blodsockret är nog inte kollat. Jag uppfattade det son att man endast tog blodstatus

Ni har inte noterat om hon dricker mer än vanligt och kissar mer?
  • summa21
    adisa skrev 2018-01-09 22:02:21 följande:

Ni har inte noterat om hon dricker mer än vanligt och kissar mer?

Det är inget som vi har reagerat på. Vi har själva tänkt på det så vi har förstått att diabetes kan ge en sådan trötthet. Men om om hon inte kissar ovanligt mycket borde det väl inte vara det?
  • adisa
    summa21 skrev 2018-01-09 22:05:40 följande:

Det är inget som vi har reagerat på. Vi har själva tänkt på det så vi har förstått att diabetes kan ge en sådan trötthet. Men om om hon inte kissar ovanligt mycket borde det väl inte vara det?

Jag har ingen vårdutbildning, men tror att ökad törst, kissa mer tillsammans med trötthet är tydliga symtom på diabetes. Enbart trötthet kan ju bero på många olika saker och så länge ni inte upplever att hon uppvisar andra symtom är det nog ingen fara. Samtidigt skulle jag råda dig att följa magkänslan om du upplever att det är något som "inte stämmer" med ditt barn, du (och pappan) känner henne bäst.
Svar på tråden Varför är min tvååring så trött