Springmask, hjälp!
Jag håller med alla som skrivit ovan!
Jag har haft springmask 2 gånger, en när jag var liten och en gång förra året. När jag var liten så var den enda städningen min förälder gjorde byte av sängkläder, dammsugning och förmodligen städning av toalett och maskarna försvann hur lätt som helst. Förra året var jag överdrivet noggrann med min städning, haha.
Jag tror det räcker med att man tvättar sängkläder och andra textilier som kan ha maskägg i sig på hög värme (byt sängkläder oftare också), städar toaletten och kanske tar en dammsugning/moppning av hemmet för säkerhets skull. Också viktigt med bra hygien dvs kortklippta naglar (ifall man kliar sig i sömnen) och byter underkläder varje morgon och kväll (jag duschade varje morgon när jag hade springmask senast men jag vet inte om det behövs). Det är också viktigt att vara noggrann med att tvätta händerna.
Ett annat tips till dig är att inte sitta och googla runt för mycket och läsa andras mask-upplevelser, det gör en bara ännu mer nojig och orolig. Ta medicinen, kör en ordentlig städning och håll dig borta från familjeliv-trådar om springmask :) Om ni sedan märker att ni har svårt att bli av med masken så ta det problemet då, inte nu när problemet inte ens har uppstått. Lycka till!