• Anonym (Hejhej)

Hjälp med lägenhet av Socialen

Jag kommer att separera och har 3 barn som jag skall ha på halvtid.
    Har dock dragit på mig massor av betalningsanmärkningar då jag haft problem med mitt företag. Företaget är igång och håller på att gå åt rätt håll, dock är det väldigt svårt att få en lägenhet, även om pengarna finns.

Vet att socialen kan ha lägenheter som dom står på, men kan det finnas även i min sits? Eller är det för missbrukare osv. 

Någon som varit i samma sits? Vad gör man? 

• Svar på tråden Hjälp med lägenhet av Socialen
  • Anonym (Svea)

Vad har du gjort för att hitta lägenhet på egen hand? Innan samhället kan gå in ska du ha gjort allt i din makt för att lösa din situation.

• smulpaj01

Håller med föregående. Nej soc har inte någon lägenhet till dig.
    Kan barnen bo hos den andra föräldern så får du plats på vandrarhem.
    Alternativt hyr i andra hand.

• Celaena

De kommer inte hjälpa dig att få en lägenhet.

Det du får göra är att söka tills du hittar en hyresvärd som är villig att ta emot dig trots anmärkningar alternativt hyra i andrahand. 

• Anonym (Hejhej)

Jag kan bo på mitt jobb med dom tillfälligt, alternativt införskaffa mig en husvagn och ställa på jobbet. Så kommer varken bo på gatan eller  på vandrarhem. Frågan är ju om det är så bra för barnen.  Men kanske får bli den lösningen tillsvidare. 

• smulpaj01
    Anonym (Hejhej) skrev 2018-01-09 19:16:27 följande:

Jag kan bo på mitt jobb med dom tillfälligt, alternativt införskaffa mig en husvagn och ställa på jobbet. Så kommer varken bo på gatan eller  på vandrarhem. Frågan är ju om det är så bra för barnen.  Men kanske får bli den lösningen tillsvidare. 

Låt barnen bo hos den förälder som har boende tills du ordnat din situation? Varannan helg med dig?

Varför inte lägenhet i andra hand?
  • Anonym (Svea)

Då har du ju ordnat boende för dig själv, barnen kan bo med den andre föräldern
  • Anonym (Hejhej)

Barnen har alltid bott större delen av tiden hos mig, (med den som jag ska separera med,  som jag inte har barnen ihop med)  familjerätten  avrådde även ett boende mer än 50 % hos den andre föräldern då vi var uppe i TR. 

• smulpaj01
    Anonym (Hejhej) skrev 2018-01-09 19:27:09 följande:

Barnen har alltid bott större delen av tiden hos mig, (med den som jag ska separera med,  som jag inte har barnen ihop med)  familjerätten  avrådde även ett boende mer än 50 % hos den andre föräldern då vi var uppe i TR. 

Ja fast nu ser situationen annorlunda ut så nu kanske familjerätten skulle föredra ett tryggt, bra boende i första hand för barnen?!
  • Rumpelstiltskins

Du kan tänka dig att bo med dina barn i en husvagn men inte på ett vandrarhem?
Svar på tråden Hjälp med lägenhet av Socialen