• Amser

    Tillväxthämmad vid 4-årskontroll

    Hej! Vi var nyligen på 4-årskontroll med vår son. Allt gick bra förutom resultatet av längdmätning. Det visade sig att han avvikit en kurva i tillväxt och således är i vart fall 4-5 cm kortare än han borde vara (han är 100 cm lång). Han har tidigare alltid följt normalkurvan för längd. Han följer sin viktkurva perfekt, inga allergier etc. Vi föräldrar är av medellängd. Någon som varit med om tillväxtavvikelse vid 4-årskontrollen? Hur utreds det vidare?

  • Svar på tråden Tillväxthämmad vid 4-årskontroll
  • cosinus

    Jag gissar att man bokar en tid om ett tag och tar en ny längd.

    Är den fortsatt för låg eller fortsätter ner kan det säkert bli aktuellt med blodprov på t ex gluten och tillväxthormon.

  • tvillingmammaVastmanland

    Vad får dig att tro att det skall utredas vidare?

  • cosinus

    Har barn som är små, de är testade för bl.a. det jag skrev ovan, de har dock alltid varit korta och framförallt låga i vikt. Men jag gissar att de kollar ungefär samma saker.

  • Hbdbdsvsvs

    Efter att ha kollat upp tillväxtkurvor så har jag (rätta mig om jag har förstått det hela fel) förstått det som att din son har legat på medelkurvan och en avvikelse har skett vilket lett till att han hamnat på en kurva under.?

    Jag skulle tro att de kommer att göra en uppföljning om säg 3-6 månader för att se hur längden har påverkats tills dess. Det handlar ju egentligen om centimetrar, och jag vet inte om jag själv skulle vilja påstå att mätningen av barnet är så värst exakt när barnet gått från den liggande mätstocken de har på bänk till den där barnet står upprätt själv. Det är ju lätt att barnet inte sträcker på sig ordentligt eller sjunker ihop...

    Så hade det varit ett av mina barn, hade jag varit lugn och tagit det hela med en nypa salt. Det är toppen att de är uppmärksamma, men det är inte alltid det är något mer än den mänskliga faktorn som är fel. Jag har tre barn varav den yngsta hade en inhoppande BVC sköterska, och hon blev nästan förtvivlad när flickebarnet inte växt på en månad. Hur som, när vi kom 2 veckor senare, när våran ordinarie var tillbaka så hade hon växt 2,5 cm.., så det beror ibland på vem som mäter ;)

    Lycka till!

  • Amser

    Hej! Tack för era svar! Vi får se vad BVC väljer att göra. Typiskt att man alltid ska bli så orolig för allt som förälder!

Svar på tråden Tillväxthämmad vid 4-årskontroll