• Eveyn

Pappas fru tror att hon är inbjuden!

Min pappa är omgift sedan en massa år med en kvinna som alltid ogillat hans barn, mig, min syster och bror. Pappa flyttade till hennes stad när jag var omkring 15 år och därefter glesades vår kontakt ut. De var ofta "upptagna" de helger vi skulle komma, och när vi kom så var nya frun otrevlig och snorkig mot oss. Vi var aldrig medbjudna på resor och annat som de gjorde. Hon var alltid noga med att poängtera att vi inte tillhörde hennes familj.

Nu i vuxen ålder har jag mycket sparsam kontakt med både pappa och hans nya fru. Pappa och frun har ofta varit upprörda över det, tyckt att vi är bortskämda, att vi borde hälsa på dem och uppföra oss. De vill utåt hålla bilden av den lyckliga familjen och att pappa och frun är så förträffliga. På trettonhelgen har de alltid en bjudning dit vi förväntas komma, och d¨å också förväntas spela med i charaden om att vi är en familj. Hela tillställningen är väldigt obehaglig, men vi syskon brukar åka dit, hålla god min och sen ses vi knappt mer under resten av året. Eftersom alla vi syskon har det rätt bra i livet med fina jobb och bra karriärer har det blivit lite mer intressant för pappas fru att ha oss i familjen, så hon kan glida lite på vår framgång. Men vi är mindre än måttlig intresserade tillbaka. 

I år fyller i alla fall jag och syrran (tvillingar) jämnt och har planerat att hyra ett stort hus i Sydfrankrike och bjuda familjen dit i två veckor i sommar. Det blir min, syrrans och brorsans familjer och mamma och mammas man. Mammas man har alltid gillat oss och sett oss som sin familj, vi alla syskon har en egen relation med honom oavsett mamma, och jag skulle helt klart umgås med honom även om han och mamma inte skulle vara gifta. 

Jag och syrran pratade lite om det här under pappas trettondgagsgrej, inte högt till alla, utan mellan oss. Men pappa hörde och började fråga om det. Så vi nämnde att vi skulle hyra hus och bjuda in till våran födelsedag. Jamen så kul, säger pappa då! Det tackar vi väl ja till direkt!! Och så vänder han sig till sin fru som står strax bredvid och berättar att de är bjudna till vår födelsedag i Sydfrankrike i sommar! Att viska hyra stort hus och allt.

Jag och syrran blev helt stumma först, stirrade på varann. Jag kunde inte tro att det var sant. Hur kunde de tro att de var inbjudna? Att vi skulle vilja fira vår födelsedag med hans fru som alltid behandlat oss som skit. Som knappt ens brukar gratulera oss på födelsedagen, knappt svarar på tilltal när vi ses. Men nu passar det?

Fan, nu måste vi komma på nåt sätt att säga att pappa och frun inte är medbjudna. Kanske pappa, men absolut inte frun. Det skulle bli så otrevligt om de kom, jag kan inte tänka mig ett värre scenario. Ska hon gå där och vara snorkig mot oss och mamma i två veckor på vår resa? Och att vi skulle bjuda henne på boende och allt? Jag står ut med henne max två timmar åt gången, max några gånger per år. Två veckor är helt otänkbart. Hjälp!

• Svar på tråden Pappas fru tror att hon är inbjuden!
  • Anonym (2 olika saker)

Nu ar de ju inte ute efter att "reda ut" den livslanga konflikt de haft med pappan och hans nya. De ar forst och framst ute efter att meddela att det var ett missforstand och att de som bjod in sig sjalva i sjalva verket inte ar inbjudna. Da ar den kortaste losningen ett sms, som "Anonym sms" foreslog, eller mail med: 
    "Hej. Angående den där resan du hörde mig och syrran prata om så är jag ledsen om det blev något missförstånd men du och *flickvännens namn* var aldrig menade att bli bjudna. Ledsen för förvirrningen." 
    Efter att de blivit meddelade kan man ju diskutera hur de ska "reda ut" konflikten med pappan - ensam med honom over en middag, maila for att man vet att det kommer att bli ett helvetes liv om man tar det "face to face" med en dominerande skrackpappa (skrik och skuldbelaggande - vill fa barnen att ma daligt och att de minsann ska fa angra detta).
    Den tillbakadragna icke-inbjudan ar bara den utlosande faktorn - ett tillfalle att reda ut relationen, om man nu vill det. Den kan antingen leda till att relationen sedan blir battre, eller om inte, att TS med syskon slipper den arliga trettondagsbjudningen + fodelsedagspengen (vilket inte direkt verkar som nagon forlust precis, utan bara att TS far ett lyckligare liv utan just detta).
    Man behover inte dra upp hela bakgrunden nar man drar tillbaka "inbjudan", men det kommer ju onekligen att dras upp efterat som ett resultat av handlingen.

• Anonym (Evyn)

Oj, tråden tog visst fart igår kväll och jag hängde inte alls med. jag har ett anonymt nick och fick ändra några bokstäver, men är TS Eveyn. 

För det första: jag tror inte att jag har några som helst skyldigheter att bjuda varken pappa eller hans fru på min resa eller mitt födelsedagsfirande. Mig veterligen reser och firar man som vuxen med precis vem man vill eller ingen alls om det passar bättre. Att pappas fru skulle bjudas med på resan är helt otänkbart och det kommer inte att hända. Pappa kommer inte heller att bjudas med, men vad gäller honom så finns det ju ha åtminstone en liten grad av familj mellan oss även om relationen är rejält stukad. Om han skulle bjudas men välja att avstå för att frun inte är bjuden så är det helt okej, och i linje med hur han alltid agerar. 

För det andra: jag behöver inte ens ha särskilda skäl att inte vilja bjuda min pappas fru på någonting alls i mitt liv. Jag har inga skyldigheter gentemot henne, vi gillar inte varann, har aldrig gjort, vi är inte familj. Och även om det var så att jag är avundsjuk på henne, som någon trodde, så betyder det ändå inte att jag behöver bjuda henne på mina privata resor eller firanden.

Ja, det var klumpigt att vi pratade om resan så att min pappa hörde. Lika klumpigt egentligen av pappa att direkt anta att han och frun var inbjudna kan jag tycka. De har aldrig bjudit med oss på liknande resor eller firanden. Vi har inte en relation som är särskilt varm och inbjudande från något håll längre. Jag sörjer det, en gång i tiden hade jag en pappa som var engagerad och kärleksfull mot sina barn. men det var länge sen nu, jag har under stor del av livet varit ledsen över det, men fått lov att inse att den relationen inte finns längre och jag måste gå vidare och skapa mina egna fungerande relationer.

Och ja, det är kanske fegt att ta tillbaka inbjuda per sms eller mail, men det är den relation jag har med pappa. Både han och frun är mycket dominanta, de har alltid sett till att ha överläge gentemot oss och jag tycker att all konfrontation med dem är mycket obehaglig. Dock så finns det inget alternativ till att säga det; de måste meddelas att de inte kommer att få vara med på resan. 

Det här skulle kanske kunna leda till en totalt brytning mellan mig och pappa, det känns inte så orimligt jämfört med hur relationen är idag. Det skulle också kunna leda till en upprensning av luften och en förbättrad relation, inte så troligt, självrannsakan är inte pappas starka sida, men vem vet. 

Oavsett hur det blir med den saken så kommer vi att genomföra vår resa och firande så som det var planerat från början och pappa och hans fru kommer itne att vara närvarande. 

Jag hår fått flera fina råd om hur jag skulle kunna formulera mig. Har pratat mycket med syrran och vi ska skriva ett gemensamt mail. Dock har vi inte kommit till skott ännu, vi ska ses i helgen och sätta oss ned och skriva. Jag bävar lite för reaktionen, men samtidigt känner jag mig lite stärkt i att ta tag i den här konflikten som stört mig ganska länge. Tack för alla konstruktiva svar!

• Colourfulrainbow

Skjut inte upp det, då blir det bara större än vad det egentligen är. Skriv bara ihop något, där budskapet går fram tydligt. Det behöver inte vara mer än "ni har missförstått det hela, du och din fru är inte medbjudna på resan. Det är bara (namn på alla) som ska åka."

Sedan stänger du av ljudet på din mobil, om du har hemtelefon har du förhoppningsvis nummerpresentatör, annars drar du bara ut kontakten. Logga ut från dina mail på telefonen så deras mail inte poppar upp på skärmen och sen väntar du ut det hela bara.

• daljian

Hej
    jag känner delvis igen mig.
    I mitt fall har jag inget emot släkten, men en del vänner kommer före dem när det skall bjudas till fest.

I motsats till er är jag mer "bufflig" än "mesig", på gott och ont.
    Jag kan inte veta hur din far ser dig/er, men jag gillar att ge, samt få raka puckar.

Jag skulle sagt som det är, utan omsvep. Då vet ni, och de vad som gäller.
    Kanske öppnar det upp för en bättre relation i framtiden.

Oavsett hoppas jag ni får en trevlig fest och grattis i förskott :)

• Anonym (lel)

Du ska fylla 40. Dags att lära sig att stå på sig och inte vara en dörrmatta. 

Du "Mår dåligt/känner agg" mot din styvmamma. 

Varför då? 

Varför gör du allt för att hon inte ska känna samma mot dig? 

Jag ändrade tankesätt för ett par år sedan för att bli mindre konflikträdd och "få min vilja igenom" (må bättre själv). 

Jag tänkte, "har den personen inga problem med att skjuta mig negativ energi så har jag inte problem med att skjuta den negativ energi". Alltså, varför ska jag gå runt och störa mig på en person? Då kan lika gärna den personen gott få störa sig på mig med. 

• Anonym (Jag)

Förstår att det är en jobbig situation, men det är därför MAN aldrig ska prata om aktiviteter så att de som inte är inbjudna hör det. Har varit med om det från andra hållet, och man blir så extremt sårad och ledsen. 

• Anonym (Som sagt.)

Antingen skriver ni ett sms och sen svarar ni inte i telefonen som du skrev. Eller så skriver ni inte överhuvudtaget och skiter i och svara. Tanten ska inte med. Hon kommer förstöra hela eran resa/födelsedag. Se till att dem inte får veta nånting. Datum för resa/ vilket hotell. Så ni inte får en otrevlig överraskning så att dem inte dyker upp helt plötsligt. Önskar er en trevlig resa.

• Ess

Jag fattar inte riktigt din rubrik. Anledningen till att hon tror att hon är bjuden är ju att din pappa högg kroken direkt och sa det åt henne. Vad svarade hon honom när han berättade för henne?

Hade samma sak hänt här, så hade jag bara sagt jaha när maken berättat. Sen när vi var själv så hade vi diskuterat saken närmre.
    Jag säger samma som ts, fast omvänt. Aldrig i helvetet jag skulle satt mig i två veckor och i samma hus som hans barn. Det hade tagit speciellt lång tid innan vi blivit ovänner. Att umgås ett par timmar funkar för då håller man käften stängd och ler, efter EN heldag däremot så går det en på nerverna rejält.

• Anonym (Eliza)
    Ess skrev 2018-01-13 08:37:20 följande:

Jag fattar inte riktigt din rubrik. Anledningen till att hon tror att hon är bjuden är ju att din pappa högg kroken direkt och sa det åt henne. Vad svarade hon honom när han berättade för henne?

Hade samma sak hänt här, så hade jag bara sagt jaha när maken berättat. Sen när vi var själv så hade vi diskuterat saken närmre.
    Jag säger samma som ts, fast omvänt. Aldrig i helvetet jag skulle satt mig i två veckor och i samma hus som hans barn. Det hade tagit speciellt lång tid innan vi blivit ovänner. Att umgås ett par timmar funkar för då håller man käften stängd och ler, efter EN heldag däremot så går det en på nerverna rejält.

Ja, fast nu Ess så skiter vi alla i tråden fullständigt vad pappans fru tycker och hur det är med henne. Vi ger råd till TS. 

Förövrigt är jag ganska "baffled" över hur du jämt 'skryter' om hur dålig relation du har till dina styvbarn, precis som om det är något att eftersträva. De flesta av oss tycker synd om din man som måste handskas med en fru och barn som inte gillar varandra. 99% av alla familjer försöker nämligen eftersträva det motsatta. 
Svar på tråden Pappas fru tror att hon är inbjuden!