• EpicNurse

Hur länge håller tinat kött i kylen

Brukar inte tina kött i kylen utan i vatten, så därför undrar jag om någon som brukar kylskåpstillverkare sitt kött kan svara på hur länge köttet håller, på ett ungefär?

Tog upp en hel bit igår och la den i kylen. På kvällen var den fortfarande helt frusen. Nu på morgonen är den nog halvtinad, mjuk på ytan. Planen är att laga den imorgon. Det borde vara ok va?

Ska givetvis lukta på den innan tillagning.

• Svar på tråden Hur länge håller tinat kött i kylen
  • Bestemor

Det borde funka. Jag hade gjort det om det.

Sen tycker jag att kött alltid har en äcklig lukt när man öppnar förpackningen.

• EpicNurse
    Bestemor skrev 2018-01-11 11:28:13 följande:

Det borde funka. Jag hade gjort det om det.

Sen tycker jag att kött alltid har en äcklig lukt när man öppnar förpackningen.

Ja jag håller med. Men tycker ändå man känner skillnad på köttlukten och när det är ruttet.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Bestemor
    EpicNurse skrev 2018-01-11 11:30:00 följande:

Ja jag håller med. Men tycker ändå man känner skillnad på köttlukten och när det är ruttet.

Ha ha det är sant, men ts kan helt lugnt äta köttfärsen.
  • klyban

Om inte köttet var tveksamt redan när du lade in det i frysen, så håller det länge i kylen.
    Står inget om köttfärs innan sista inlägget där, är det köttfärs så gäller kortare tid.
    Men säkerligen nån dag efter det tinat utan problem.

hur många meter var det?
  • EpicNurse
    klyban skrev 2018-01-12 13:10:08 följande:

Om inte köttet var tveksamt redan när du lade in det i frysen, så håller det länge i kylen.

Står inget om köttfärs innan sista inlägget där, är det köttfärs så gäller kortare tid.

Men säkerligen nån dag efter det tinat utan problem.

Nej det var karré, och den var hur bra som helst idag :)
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • kila s

Man ska aldrig tina kött i rumstempratur..så kylskåp är det rätta..eller i mikrovågsugn....

Svar på tråden Hur länge håller tinat kött i kylen